۰

اختلاف نظر مسئولان درمورد یک میدان نفتی

لایه‌های نفتی پارس جنوبی از مخازن نفتی ایران است که به دلیل مشترک بودن آن با قطر در اولویت توسعه قرار گرفت و از همان ابتدا شرکت دانمارکی مرسک خواهان آن شد. شرکتی که تقریبا در یک قدمی امضای قرارداد برای توسعه لایه‌های نفتی قرار دارد اما از آنجایی که بخش نفتی آن شرکت توسط توتال خریداری شده، شائبه‌هایی در قطعی شدن امضای این قرارداد وجود دارد، به طوریکه که مسئولان ذیربط اظهار نظر متفاوتی درمورد این قرارداد می‌کنند.
پارس جنوبی - میز نفت
پارس جنوبی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، لایه های نفتی پارس جنوبی که در فاصله تقریبی ۱۰۰ کیلومتری ساحل ایران در خلیج فارس در مجاورت مرز مشترک آبی ایران و قطر قرار دارد یکی از منابع نفتی چشم انتظار توسعه ایران است. طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی  اوایل سال جاری به بهره‌برداری رسید و تولید آزمایشی از این میدان مشترک اواخر اسفند سال ۱۳۹۵ آغاز شده و طرح آن با ظرفیت تولید ۳۵ هزار بشکه نفت در روز به بهره‌برداری رسید.

قرارداد خدماتی بیع متقابل این طرح در سال ۱۳۸۳ با شرکت پتروایران امضا شد. این طرح به عنوان یکی از طرح‌های زیرمجموعه شرکت نفت و گاز پارس مطابق برنامه زمانبندی اولیه قرار بود در طول ١٩ ماه به بهره برداری برسد که به دلایل متعدد، زمان اجرای پروژه به تعویق افتاد. پس از جدا شدن طرح از شرکت نفت و گاز پارس، سازمان مستقل این طرح با نام اختصاری SPOL از ابتدای سال ۱۳۹۳ با معرفی مجری، زیر نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران فعالیت خود را شروع کرد.

درحالی که تولید قطر طی چند سال اخیر بالغ بر  ٣٠٠ هزار بشکه در روز بوده است، ایران هنوز در مرحله‌ی پایلوت قرار دارد، اما اتفاق خوبی که افتاده این است که قفل تولید از لایه‌های نفتی پارس جنوبی شکسته شده و چشم انداز بسیار مثبتی از بهره برداری تا سقف ١٥٠ هزار بشکه از لایه در حال تولید (داریان بالایی) به دست آمده است. طرف همسایه از ٦ لایه در عمق های متناظر برداشت می‌کند و این پتانسیل در سمت ایران وجود دارد که فقط  از لایه داریان بالایی برای مدت قابل توجهی، تولید روزانه ١٥٠ هزار بشکه حاصل شود.

درحال حاضر  امکان برداشت ٣٥ هزار بشکه از مخزن نفتی پارس جنوبی وجود دارد اما با توجه به شرایط مخزن ترجیح داده می شود میزان تولید در مرز ٢٥ هزار بشکه ثابت نگه داشته شود. در ماه های اخیر میزان تولید به دلیل برخی آزمایشات به ٢٨ هزار بشکه رسیده اما مجددا جهت رعایت تولید حداکثری صیانتی به مرز ٢٥ هزار بشکه باز گشت.

تعیین تکلیف وضعیت لایه‌های نفتی پارس جنوبی و احتمال امضای قرارداد با مرسک از تابستان سال جاری بارها از زبان مسئولان تکرار شد. البته اتفاق مهمی که در این بین افتاد این بود که توتال بخش نفتی شرکت مرسک را خرید که این موضوع باعث نگرانی مسئولان نفتی ایرانی شد. به طوری که بیژن زنگنه، وزیر نفت در مورد طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت مذاکرات در این مورد ادامه دارد، اما خرید سهام بخش نفتی شرکت دانمارکی مرسک ازسوی توتال فرانسه تا حدی ما را نگران کرده است زیرا در این شرایط این شرکت فرانسوی مجری طرح (اپراتور) سمت قطری لایه نفتی پارس جنوبی هم خواهد بود و این موضوع نگران کننده است.

زنگنه بعد از این موضوع از شرکت‌های نفتی دنیا برای امضای قرارداد برای توسعه لایه‌های نفتی پیش‌قدم شوند. حتی علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت از ابراز تمایل دو شرکت برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی خبر داد. با این حال مذاکره با مرسک همچنان به قوت خود باقی ماند و  حتی محمد مشکین فام در آخرین نشست خبری خود در آذرماه از امضای قرارداد IPC با مرسک برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی خبر داد.

مشکین‌فام همچنین شب گذشته در حاشیه مراسم در مراسم نخستین دوره جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد امضای قرارداد با مرسک برای توسعه لایه‌های نفتی گفت: برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی با شرکت مرسک در حال مذاکره هستیم. مراحل امضای قرار داد IPC    درحال انجام است، اما نمی‌توان گفت این قرارداد تا پایان سال امضاء خواهد شد. نمی‌توان برای امضای این قرارداد زمان دقیقی مشخص کرد. در حال حاضر در مرحله امضای HOA قرار داریم. این قرارداد فعلا فقط با مرسک امضاء می‌شود. شرکت‌های دیگر هم خواهان توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی هستند، اما جدی نیست.

این اظهارات از سوی مشکین‌فام درحالی مطرح شد که زنگنه در حاشیه همان مراسم دراین مورد گفت: مرسک به طور کامل با توتال ادغام شد و لایه‌های نفتی به این سادگی به توتال داده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد مسئولان در سطح کلان به جمع‌بندی نهایی درمورد لایه‌های نفتی پارس جنوبی نرسیده‌اند، به طوریکه مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با قاطعیت خبر از امضای قرارداد با مرسک می‌دهد و وزیر نفت عنوان می کند لایه‌های نفتی به آسانی به مرسک یا همان توتال داده نخواهد شد.



منبع : ایسنا
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 20595
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *