۰

​سوآپ نفت عراق از خاک ایران منتفی شد؟

آیا سوآپ نفت شمال عراق از خاک ایران منتفی شده و ایران این فرصت بهینه تجاری را در زمانی که ترکیه به دنبال سهم گیری از این تجارت منطقه ای است، از دست داده است؟
خط لوله - میز نفت
خط لوله - میز نفت
به گزارش میز نفت ، سوآپ نفت شمال عراق موضوعی است که ایران و ترکیه هر دو به انجام آن از خاک خود تمایل دارند؛ چرا که هم به درآمدزایی و سوددهی قابل توجه آن فکر می کنند و هم از نظر مسائل ژئوپلیتیک دارای اهمیت است.

میادین نفتی شمال عراق (اربیل، سندی، کرکوک و...) برای صادرات نفت دو راه پیشِ‌رو دارند؛ یکی اینکه از طریق خاک ایران اقدام به سوآپ نفت کرده به‌طوری که در مرز ایران و عراق نفت را تحویل ایران داده و ایران مطابق آن را در بنادر خلیج فارس تحویل مشتریان عراق دهد. راه دوم سوآپ نفت شمال عراق از طریق ترکیه است، به‌طوری که نفت عراق از طریق ترکیه به دریای مدیترانه راه یابد.

بیشتر بخوانید: رقابت ایران و ترکیه برای سهم‎گیری از سوآپ نفت شمال عراق

قرار بود با قراردادی که در ماه پایانی پاییز امسال بین ایران و عراق به امضا رسیده، از ابتدای ژانویه 2018 به میزان 60 هزار بشکه در روز نفت تولیدی کرکوک از طریق ایران سوآپ شود. پس از عدم تحقق این امر، انتهای فوریه 2018 زمان آغاز عملیات سوآپ 60 هزار بشکه ای نفت عراق از خاک ایران اعلام شد اما با اتمام فوریه نیز این مهم محقق نشد.

در حالی که ابهامات در خصوص عدم آغاز سوآپ نفت عراق از خاک ایران با وجود قرارداد دو طرفه، اذهان عمومی را به نتیجه گیری بر منتفی شدن این موضوع سوق می داد و مذاکرات وزرای نفت عراق و ترکیه برای سوآپ نفت نیز بر این گمانه زنی صحه می گذاشت، بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد که این موضوع منتفی نشده است و اعلام امیدواری کرد که این قرارداد سوآپ 60 هزار بشکه ای نفت به زودی عملیاتی شود.

اگرچه سوآپ 60 هزار بشکه ای نفت میادین تولیدی شمال عراق نسبت به میزان تولید نفت در این منطقه رقمی نسبتاً کوچک است، اما اجرایی شدن این قرارداد به افزایش ثبات در منطقه، درآمدزایی پایدار کشور از این بخش و نزدیک شدن بیش از پیش روابط تجاری و سیاسی دو کشور می انجامد و زمینه سازی برای افزایش میزان سوآپ نفت عراق از خاک ایران در فازهای بعدی خواهد بود.



منبع : تسنیم
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 20614
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *