۰

اوپک مراقب از دست دادن بازار آسیا باشد

شرکت مشاوره وود مکنزی هشدار داد اوپک باید مراقب باشد زیرا تولیدکنندگان شیل آمریکا سهم بزرگتری از آسیا که بزرگترین بازار نفت جهان است را ربوده و حضور اوپک در این منطقه را تهدید می‌کنند.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، این شرکت مشاوره صنعت انرژی در گزارشی اعلام کرد صادرات نفت سبک آمریکا به آسیا از تقریبا هیچ در سال ۲۰۱۶ به حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز در پنج سال آینده خواهد رسید.

به گفته سوشانت گوپتا، مدیر تحقیقات وود مکنزی، این امر به پالایشگاه‌های آسیایی امکان می‌دهد حداکثر ۴۰ درصد از تقاضای کوتاه‌مدت بیشتر خود را با شیل آمریکا تامین کنند.

این تحلیلگر در ادامه افزود: این خبر خوبی برای آسیا است. نفت آمریکا منبع جایگزینی را فراهم کرده و به آسیا کمک می‌کند منابع تامین خود را متنوع کرده و افت تولید داخلی در این منطقه را جبران کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تنها پس از گذشت حدود دو سال از لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا، گریدهای نفتی مختلف از "وست تگزاس اینترمدیت" گرفته تا "تاندرهورس" و "مارس بلند" به آسیا رسیده و این منطقه را بزرگترین خریدار نفت آمریکا ساخته‌اند. صادرات نفت آمریکا تا اواسط دهه ۲۰۲۰ به حدود چهار میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد و با صادرات از سوی عراق و کانادا رقابت می‌کند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی نیز در اظهارنظری در حاشیه کنفرانس CERA Week در هیوستون اظهار کرد: اوپک و سایر تولیدکنندگان خارج از این سازمان باید در برابر افزایش عظیم تولید نفت شیل آمریکا در برنامه‌های تولید خود به سرعت تجدیدنظر کنند. هشدار مدیر آژانس بین‌المللی انرژی به دنبال انتشار گزارش جدیدی از سوی این آژانس صورت گرفته که شرایط مطلوبی را برای اوپک پیش‌بینی نمی‌کند.

کاهش تولید اوپک کمک کرده قیمت‌های نفت به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کند اما همزمان رشد عرضه از سوی رقیبان غیراوپک شامل برزیل و کانادا را به دنبال داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا به همراه کشورهایی مانند برزیل و کانادا همه رشد تقاضای جهانی را تا سال ۲۰۲۰ پوشش خواهند داد.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 20618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *