۱

جولان سعودی ها در بازارهای نفت ایران

معاون سابق وزیر نفت در امور پژوهشی، فناوری و مهندسی گفت: عربستان وارد مذاکره با برخی از مشتریان سنتی خریدار نفت ایران شده و در تلاش است تا عرضه نفت خود را به بخش جنوبی شرقی آسیا متمایل کند.
محمدرضا مقدم - میز نفت
محمدرضا مقدم - میز نفت
به گزارش میز نفت ، محمدرضا مقدم، معاون سابق وزیر نفت در امور پژوهشی،  فناوری و مهندسی در رابطه با اینکه عربستان وارد مذاکره با برخی از مشتریان سنتی خریدار نفت ایران شده و در تلاش است تا عرضه نفت خود را به بخش جنوبی شرقی آسیا متمایل کند، گفت: ظرفیت تولید نفت عربستان در این رابطه به عنوان یک  ابزار در سیاست های خصمانه امریکا علیه ایران بکار گرفته شده است. از سویی دیگر در بخش انرژی سند نوین امنیت ملی امریکا که در ستامبر ۲۰۱۷ توسط دولت ترامپ منتشرشد فشار اقتصادی محوراقدامات خصمانه امریکا علیه ایران  قرار گرفته وبرجایگزینی صادرات نفت وگاز امریکا با بازارهای صادراتی ایران متمرکز شده است.

وی ادامه داد: همراهی عربستان نیز در راستای سیاست های انرژی آمریکا در این سند تسلط این کشور بر بازارهای تجارت انرژی ومسیرهای انتقال که با اتکا به راهبرد انقلاب صادرات منابع غیر متعارف نفت وگاز شیلی ( شنی) در نظرگفته شده است که به نظر می رسد این روش جایگزین راهبرد  انقلاب در تولید از منبع غیر متعارف، درزمان اوباما  است.

این مقام مسوول سیاست انرژی ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری قبلی این کشور را جهت گیری برای افزایش خود اتکائی تامین انرژی دانست و تصریح کرد: در سیاست های جدید انرژی آمریکا بر عکس سیاست های قبلی انرژی،با لغوکامل ممنوعیت صادرات نفت وگاز، امریکا قصد دارد به عنوان هاب انرژی عمل  نماید و با واردات حداکثری نفت خام سنگین از کشورهای نزدیک به امریکا درامریکا شمالی نیازهای وارداتی خود را از خاورمیانه حداقل نموده وبا افزایش تولید، امکان صادرات هر چه بیشتر نفت خام  شیلی را میسرساخته ومزیت رقابت دربازاهای سنتی  ایران وروسیه را کسب کند.

معاون سابق وزیر نفت در امور پژوهشی،  فناوری و مهندسی  اظهار کرد: از طرف دیگر امریکا برسربرجام نیزبازی دوگانه ای را تحت شعار «اصلاح یا خروج» به اجرا گذاشته است و با این ترفند بدون درگیری با عواقب خروج از برجام، فضای روانی بازگشت تحریم ها را تبلیغ و با افزایش ریسک سرمایه گذاری خارجی مانع جدی در راه جذب سرمایه برای توسعه بخش نفت و گاز ایران را فراهم اورده است.

به گفته مقدم به طور کلی تهدیدهای امریکا در بخش نفت گاز ایران بر کاهش سرمایه گذاری، محدودکردن بازارهای صادراتی و ایجاد موانع در راه وصول و انتقال درآمدها از طریق موسسات مالی حسب بیانه صادره اخیر ترامپ قرار گرفته است. به این ترتیب بازارهای درحال رشد مصرف انرژی و سنتی ایران که در دوران تحریم های گذشته  در اسیای جنوب شرقی پشتوانه صادرات نفت ایران محسوب می شد هدف اصلی حضور امریکا است عربستان نیز با توجه به افزایش تولید و وارات نفت امریکا از امریکا شمالی، نفت صادراتی خود را به سمت اسیای جنوب شرقی روانه و بر بازارهای صادراتی ایران فشار اعمال می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات با تاکید بر اینکه باتوجه داشت در شرایط کنونی تنها ابزار امریکا برای ایجاد تکانه های اقتصادی درایران از طریق کاهش درامدهای نفتی تنها دیپلماسی انرژی است و نه ابزار تحریم های بین اللملی، توضیح داد: تا زمانی که ایران قبل از امریکا از بر جام خارج نشده این کشور بهانه جدی برای برقراری تحریم های بین اللملی بدست نخواهد اورد بنابراین با توجه به وقوف سیاستگذاران راست گرای کنونی دولت امریکا بر این موضوع مسیر دیپلماسی  انرژی  را با تطمیع بسته های تجاری و اعمال فشار بر کشورهای مذکوربرای بیرون راندن ایران از بازارهای سنتی نفت ومیعانات ایران در پیش گرفته و تاکنون تا حدی نیز موفق شده اند.

وی گفت: در راستای اجرای سیاست های جدید انرژی آمریکا ژابن به تدریج درحال کنار رفتن از خرید نفت ایران است در صورتی که ژابن به تنهایی می تواند به اندازه اروپا در مناسبات و تعاملات حوزه انرژی برای ایران اهمیت داشته باشد. همچنین عمده افزایش مصرف نفت وگاز تا سال ۲۰۵۰ در دنیا مربوط به هند و چین است بنابراین اسیای جنوب شرقی نقشی راهبردی در مناسبات حوره انرژی برای کشور دارد و به نظر می رسد در این مقطع از زمان برای مواجه با تهدیدهای امریکا از تحکیم و تعمیق روابط  نباید غفلت ورزید.از طرفی بکارگیری دیپلماسمی انرژی با نقشه راه برای ایجاد روابط راهبردی با این منطقه محور اساسی خنثی سازی توطئه امریکا در حوره نفت وگاز کشور محسوب می شود.



منبع : ایسنا
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 20669
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *