۰

دلیل تاخیر در آغاز سواپ نفت بین ایران و عراق

رئیس شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) گفت: تاخیرها در ارسال نفت کرکوک به ایران ناشی از فرآیندهای قراردادی در انتخاب شرکت های انتقال دهنده نفت توسط کامیون های نفتکش است و دلیل آن نگرانی های امنیتی نیست.
ایران و عراق - میز نفت
ایران و عراق - میز نفت
به گزارش میز نفت ، علا الیسیری، رئیس شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) اعلام کرد، کشورش به دنبال گرفتن سهمی بیشتر از بازارهای نفت آسیایی از طریق اتحاذ یک استراتژی جدید سرمایه گذاری مشترک است. وی گفت، بغداد به دنبال امضای قراردادهای سرمایه گذاری مشترک با شرکت های چینی، هندی، ژاپنی و کره ای برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار آسیا خواهد بود.

این مقام عراقی همچنین گفت: «ما قصد داریم سهم بیشتری از بازارهای آسیایی به دست بیاوریم و برای دستیابی به این استراتژی ما قراردادهای سرمایه گذاری با شرکت های انرژی آسیایی امضا خواهیم کرد.»

وی افزود، هم اکنون 60 درصد از صادرات نفت عراق به آسیا می رود.

وی در خصوص نفت کرکوک هم گفت، تاخیرها در ارسال نفت کرکوک به ایران ناشی از فرآیندهای قراردادی در انتخاب شرکت های انتقال دهنده نفت توسط کامیون های نفتکش است و دلیل آن نگرانی های امنیتی نیست.

وی گفت، وزارت نفت عراق به زودی 4 شرکت حمل و نقل داخلی را برای آغاز اولیه ارسال روزانه 40 هزار بشکه نفت به ایران انتخاب خواهد کرد.

یسیری گفت: «ما به این نتیجه رسیده ایم که مدیریت ارسال روزانه 60 هزار بشکه نفت از طریق یک شرکت حمل و نقل کار دشواری است. با انتخاب 4 شرکت ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که روند ارسال نفت مختل نمی شود.»

یسیری گفت، وزارت نفت عراق همچنان در حال انجام مذاکرات در سطح بالا با مقامات انرژی اقلیم کردستان است تا به توافقی برای از سرگیری صادرات نفت کرکوک به بندر جیهان از طریق خط لوله تحت کنترل کردها دست یابد. وی گفت، ما به وضوح به کردها فته این که خط لوله کرکوک به جیهان باید تحت کنترل دولت فدرال قرار بگیرد.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 20677
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *