ازبکستان نفت ایران را به چین ترانزیت می‌کند

5 فروردين 1397 ساعت 15:30

وزیر بازرگانی خارجی ازبکستان گفت: ساخت خط راه آهن «مزار شریف- هرات» مبادلات بازرگانی و پتانسیل ترانزیتی تاشکند را افزایش و امکان ترانزیت نفت ایران به چین را فراهم می‌کند.


به گزارش میز نفت ، «جمشید حاجی اف» وزیر بازرگانی خارجی ازبکستان گفت: ساخت خط راه آهن «مزار شریف- هرات» مبادلات بازرگانی و پتانسیل ترانزیتی تاشکند را افزایش و امکان ترانزیت نفت ایران به چین را فراهم می‌کند.

وی افزود: ساخت راه آهن جدید «مزار شریف- هرات» (کریدور فرا افغانستان) امکان افزایش پتانسیل صادراتی و ترانزیتی ازبکستان را فراهم می کند.

وی اظهار داشت: ازبکستان و افغانستان تلاش می‌کنند طرح ساخت این کریدور ریلی را طی مدت کوتاه اجرا کنند.

حاجی اف خاطرنشان کرد: این راه آهن سطح مبادلات بازرگانی و پتانسیل ازبکستان را افزایش می دهد و دسترسی مستقیم این کشور را به بندر عباس جمهوری اسلامی ایران هموار می‌کند.

وی تاکید کرد: از لحاظ ترانزیت می‌توان  از این خط ریلی برای جابجایی نفت ایران به چین بهره برداری کرد.

به گفته وی در حال حاضر کشورهای ازبکستان، قرقیزستان و چین برای ساخت خط راه آهن «ازبکستان- قرقیزستان- چین» به توافق رسیدند و در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وزیر بازرگانی ازبکستان در پایان تاکید کرد: بدین ترتیب، برای ایجاد کریدورهای جدید فرا قاره ای «چین- آسیای مرکزی- قفقاز- اروپا» و «چین- آسیای مرکزی- افغانستان-ایران» گامهای بزرگی برداشته شده است.



منبع : فارس


کد مطلب: 20684

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20684/ازبکستان-نفت-ایران-چین-ترانزیت-می-کند

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir