​تهدید نفتی لیبی برای بازار نفت

19 فروردين 1397 ساعت 9:41

تارنمای خبری «لیبیا الخبر» روز شنبه نوشت، مقام‌های شرکت نفت لیبی برنامه‌ریزی کرده‌اند که تولید نفت این کشور را تا پایان سال جاری میلادی، ۴۵۰ هزار بشکه افزایش دهند و به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند.سرویس بازار -لیبیا الخبر به نقل از یک منبع آگاه در شرکت نفت لیبی نوشت: تولیدنفت خام لیبی از مرز یک میلیون بشکه در روز گذشته است.


به گزارش میز نفت ، با اینکه تولید نفت در در میدان «الفیل» با مشکل مواجه شده اما لیبی اکنون روزانه یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند.

لیبی پیش از این، روزانه ۷۰ هزار بشکه نفت از میدان نفتی الفیل استخراج می‌کرد اما این میدان نفتی در ۲۳ فوریه (چهار اسفند) گذشته بسته شد.

مقام‌های لیبی در حالی از تصمیم برای افزایش تولید نفت خبر داده‌اند که عملی شدن آن با توجه به شرایط کنونی این کشور، همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

«الصدیق الکبیر» رئیس بانک مرکزی لیبی پنجشنبه گذشته در طرابلس گفت، بسته شدن بندرها و همچنین توقف تولید و صادرات نفت، ۱۶۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضرر وارد کرده است.

وی افزود: اقتصاد لیبی تک‌محصولی است و کاهش صادرات نفت خسارت زیادی به آن وارد کرده است.

درآمدهای نفتی لیبی در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۴٫۸ میلیارد دلار بود و این رقم هرچند در سال ۲۰۱۷ سه برابر شد اما همچنان با درآمدهای نفتی لیبی پیش از سال ۲۰۱۱ میلادی که این کشور روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کرد، قیمت نفت بسیار بالاتر از اکنون بود و سالانه ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشت، فاصله بسیار زیادی دارد.

بانک مرکزی لیبی اعلام کرده است متوسط تولید نفت لیبی در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون بشکه در روز بود.

تولید نفت لیبی در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به دلیل درگیری‌ها در این کشور به ویژه در میادین نفتی و پالایشگاه‌ها، به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

بیش از ۹۰ درصد درآمدهای لیبی از طریق فروش نفت حاصل می‌شود. این کشور یکی از بزرگترین ذخایر نفت را در قاره آفریقا دارد.

لیبی از زمان سقوط حکومت معمر القذافی در سال ۲۰۱۱ دستخوش جنگ و ناآرامی است. این هرج و مرجباعث تقویت گروه‌های تندرو و تروریستی در این کشور شده است و داعش نیز با شکست‌های پیاپی درعراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد.

اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی». ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش این کشور نیز شخصیتی قدرتمند و مورد تایید پارلمان لیبی است.

 

منبع: ایرنا


کد مطلب: 20739

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20739/تهدید-نفتی-لیبی-بازار-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir