تخفیف های جذاب نفتی برای حفظ مشتری

19 فروردين 1397 ساعت 13:25

ظاهرا با تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافق نامه برجام و احتمال وجود تحریم های نفتی ، مسئولان صنعت نفت از هم اکنون به دنبال حفظ بازار نفت خود از طریق ارائه تخفیف های جذاب نفتی هستند.


به گزارش میز نفت ، سال گذشته تنش های اقتصادی فراورانی بین ایران و هند در حوزه نفت و گاز وجود داشت به طوری‌که هندی ها به دلیل به دست آوردن توسعه میدان گازی فرزاد B اقدامات خارج از عرف اقتصادی و بین المللی را صورت دادند که یکی نمونه آن فشار به ایران از طریق کاهش خرید نفت بود.

هندی ها که بعد از چین بزرگترین مشتری نفت ایران بودند به یک باره با این تصمیم نفت مورد نیاز خود را به جای ایران از دیگر کشور ها حتی آمریکا تامین کردند و این مسئله موجب شد تا هند به عنوان چهارمین خریدار نفت ایران مطرح شود.

اواسط تیر ماه سال 96 بود که بهارات پترولیوم دومین پالایشگاه هندی  که نفت ایران را خریداری و پالایش می کرد پس از دیدار نخست‌وزیر هند و رئیس جمهور آمریکا نفت این کشور را جایگزین نفت ایران کرد و این موضوع سر آغاز واردات نفت هند از آمریکا بود.

این مسئله موجب شد تا واکنش هایی از سوی مسئولان صنعت نفت ایران وجود داشته باشد به عنوان مثال  وزیر نفت ایران رسما اعلام کرد هندی‌ها نمی توانند از این طریق به ایران فشار بیاورند اما ظاهرا با تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافق نامه برجام و احتمال تحریم های نفتی مسئولان صنعت نفت از هم اکنون به دنبال حفظ بازار نفت خود هستند.

در شرایطی که تهدید وضع تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا وجود دارد، ایران تلاش می‌کند مشتریان نفتی خود در آسیا را حفظ کرده و شرایط بهتری را نسبت به سایر عرضه‌کنندگان خاورمیانه‌ای شامل عربستان سعودی پیشنهاد می‌کند. تهران اخیرا تخفیف حمل بار به شرکت‌های هندی را که دومین مشتری نفتی بزرگ ایران پس از چین هستند در قبال خرید بالاتر آنها، افزایش داده است.

اخیرا دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز  اعلام کرده اند در سال مالی منتهی به مارس سال ۲۰۱۹ پالایشگاه‌های دولتی ایندین اویل، پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم قصد دارند ۳۹۶ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کنند در صورتی که این پالایشگاه ها در سال مالی گذشته حدود ۲۰۵ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده بودند.

ظاهرا هفته آینده بیژن زنگنه سفری به هند خواهد داشت و در این سفر دو طرف در مورد توسعه میدان فرزادB و خرید نفت از ایران گفت وگوهایی خواهند داشت و هندی ها بسته جدید سرمایه گذاری را برای این میدان پیشنهاد خواهند داد.

همچنین ممکن است مجموع خرید نفت هند از ایران از مرز ۶۰۰ هزار بشکه در روز نیز عبور کند. شرایط پیشنهادی ایرانی‌ها در مقایسه با سایر تولیدکنندگان بهتر است به علاوه نفت ایران برای پالایشگاه‌های هندی مناسب است.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی است ظاهرا قرار است نفت ایران همانند دوران تحریم توسط نفتکشهای ایرانی و با بیمه های داخلی و در بنادر هند تخلیه شود و تعهدات حمل و نقل بر عهده ایران خواهد بود.

این گزارش حاکی است واردات نفت هند از ایران در ماه های اخیر نیز روند صعودی داشته است به طوریکه در ماه گذشته میلادی رشد حدود 11 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

اکنون که شرایط برای افزایش فروش نفت ایران به هند مهیا است باید منتظر اقداماتی از سوی ایالات متحده آمریکا بود.



منبع : فارس


کد مطلب: 20745

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20745/تخفیف-های-جذاب-نفتی-حفظ-مشتری

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir