۰

3 ماه توقف بی سرو صدای سوآپ گاز از ترکمنستان

اخیرا امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت طی گفت وگویی خبر داده است که سوآپ گاز از ترکمنستان که از ژانویه (دی ماه) متوقف شده بود از روزهای اول فروردین ماه از سر گرفته شده است.
خط لوله - میز نفت
خط لوله - میز نفت
به گزارش میز نفت ، اخیرا امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت طی گفت وگویی خبر داده است که سوآپ گاز از ترکمنستان که از ژانویه (دی ماه) متوقف شده بود از روزهای اول فروردین ماه از سر گرفته شده است.

این مقام مسئول علت توقف سوآپ گاز ترکمنستان را کیفیت پایین گاز ترکمنستان عنوان کرده و گفته است برمبنای مذاکراتی که میان رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان انجام شد دستور از سرگیری سوآپ گاز داده شده است.

براساس گفته های مسئولان شرکت ملی گاز ایران تا پیش از توقف عملیات سوآپ گاز، ایران روزانه 6 میلیون متر مکعب گاز را از ترکمنستان دریافت و به کشور آذربایجان سوآپ می کرد که البته بعد از قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران از ابتدای سال 2017 روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان تیره شد، ولی همواره مسئولان شرکت ملی گاز اعلام کردند که موضوع قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران ربطی به انجام عملیات سوآپ گاز ندارد و این عملیات ادامه خواهد یافت.

حمیدرضا عراقی نیز در بهمن ماه سال 95 یعنی یک ماه بعد از قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران نیز طی گفت‌وگویی اعلام کرد "فعلا برنامه ای برای توقف عملیات سوآپ نداریم" 

این گزارش حاکی است در طول بیش از یک سال از قطع انجام عملیات صادرات گاز توسط ترکمنستان مذاکرات متعددی بین دو کشور برای حل و فصل بدهی 1.9 میلیارد دلاری که ترکمنستان مدعی است باید ایران این مبلغ را پرداخت کند تا گاز این کشور به روی ایران وصل شود، انجام شده است. 

اما ظاهرا کار حل اختلاف پیش آمده از طریق مذاکره جواب نداده است زیرا اواخر سال گذشته ترکمن‌ها رسما اعلام کردند برای گرفتن حقشان از ایران در دیوان داوری سوئیس شکایت خواهند کرد.

اینکه ترکمنستانی ها در موضوع شکایت گازی از ایران یعنی همان بدهی 1.9 میلیارد دلاری حق دارند یا خیر در گزارش های قبلی به طور مفصل به آن پرداخته شده است، اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که ایران در آخرین باری که در دعوای حقوقی پیش آمده با بوتاش ترکیه به دیوان داوری سوئیس رفت رقمی حدود 2 میلیارد دلار جریمه شد و به جای پرداخت پول ماه ها گاز رایگان به ترکیه داد.

سوآپ گازی ترکمنستان به ایران تنها نقطه اتصال نفتی با این کشور حاشیه دریای خزر است و اگر بنا به دلالی این اتصال با این کشور قطع شود می تواند اثرات اقتصادی زیانباری را عاید ایران کند که یکی از آثار آن حذف ایران از تبدیل شدن هاب انرژی منطقه حداقل بر روی کاغذ است، زیرا این کشور با کمک هم‌پیمانان غربی خود به دنبال کشیدن خط لوله انتقال گاز تاپی است که جایگزین خط لوله صلح خواهد شد هرچند که بیژن زنگنه وزیر نفت معتقد است ترکمن‌ها این خط را احداث نخواهند کرد.



منبع : فارس
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 20746
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *