۰

تاخیر در صادرات گاز ایران به عمان

با توجه به مسائل مختلفی که باید ایران و عمان روی آن در خصوص اجرایی شدن پروژه صادرات زیردریایی گاز ایران به عمان به توافق نظر برسند، این سوال مطرح می شود که آیا صادرات گاز ایران به عمان در سال ۲۰۲۰ آغاز می شود؟
صادرات گاز - میز نفت
صادرات گاز - میز نفت
به گزارش میز نفت ، چهارم شهریورماه سال 92 در حاشیه سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به ایران «محمد حمد الرمحی» وزیر نفت این کشور با وزیر نفت کشورمان دیدار کرده بود. در این دیدار «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران و «محمد حمد الرمحی» وزیر نفت عمان در مجموعه سعد آباد تهران در زمینه صادرات گاز یک یادداشت تفاهم امضا کردند. براساس این یادداشت تفاهم دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود. صادرات گاز ایران به عمان برای 25 سال برنامه ریزی شد و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت های روز 60 میلیارد دلار تخمین زده شد.

کمتر از یک روز پس از امضای این یادداشت تفاهم، شرکت ملی صادرات گاز ایران از مشخص شدن مسیر صادرات گاز ایران به عمان خبر داد. بر این اساس، احداث خط لوله‌ای از رودان به کوه مبارک و از آنجا به سوهار در عمان به عنوان بهترین گزینه ممکن برای صادرات گاز به عمان مطرح شد.

اما مقامات عمانی در قبول این مسیر به عنوان بهترین و بهینه ترین مسیر احداث خط لوله صادراتی تردید کردند و عملاً آغاز احداث زیرساخت‌های صادرات گاز ایران به عمان به بعد موکول شد. در سال 92 زمان آغاز صادرات گاز ایران به عمان، سال 94 عنوان شده بود اما با عدم تحقق این برنامه، وزرای دو کشور بازهم پای میز مذاکره نشستند.

مذاکره بعدی وزرای دو کشور به دیدار نوزدهم بهمن ماه سال 95 باز می گردد که در این دیدار موافقتنامه‎ بین شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و گاز عمان با عنوان چارچوب کلی توافق (Frame work Agreement) برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان که مهلت آن به پایان رسیده بود، دوباره تمدید شد.

در این دیدار توافقات اولیه برای آغاز صادرات گاز ایران به عمان مبتنی بر آغاز صادرات زیردریایی گاز به این کشور در سال 2020 تعیین شد.

در حاشیه اجلاس 173 اوپک که آذرماه سال 96 برگزار شد، وزیر نفت ایران و عمان بار دیگر  با هم دیدار کردند که به امضای سندی دیگر برای پیشبرد پروژه صادرات گاز به عمان برای تولید ال‌ان‌جی منجر شد.

زنگنه در حاشیه این دیدار در این خصوص گفت: "با عمان قراردادی را امضا کردیم که کار صادرات گاز به این کشور را تسریع می‌کند، همچنین حجم قرارداد، اینکه هر کشور کدام قسمت از طرح را فاینانس و تامین مالی و اجرا کند و نیز تعهدات پذیرفته شده توسط طرف عمانی مشخص شده است. بر این اساس، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان متعهد شده که از ایران مالیات و عوارض نگیرد."

این دیدار آخرین رایزنی های دو طرف بود تا اینکه سه روز پیش وزیر نفت ایران پس از شرکت در شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در هند برای پیگیری روند احداث خط لوله گاز به عمان سفر کرد و با محمد بن حمد الرمحی وزیر نفت و گاز سلطنت عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو طرف مسائل مورد علاقه و بخصوص موضوع روند احداث خط لوله گاز ایران به عمان را مورد بررسی قرار دادند و صورتجلسه توافقات در این خصوص به امضای طرفین رسید. مقرر شد تا توافق برای احداث این خط لوله در دو بخش صورت بگیرد که بخش اول آن تا پایان ماه مه سال جاری میلادی و بخش دیگر آن هم تا پایان ماه ژوئن انجام شود.

در همین ارتباط زنگنه با اشاره به دیدار خود با وزیر نفت و گاز عمان به یکی از رسانه های رسمی دولت گفت: "کارها خوب جلو رفت. امروز صورتجلسه توافقات که جمع بندی شده بود امضا شد و امیدوارم در زمانبندی تعیین شده، توافق نهایی شود."

وزیر نفت ایران در خصوص علت تاخیرهای مکرر برای حصول توافق، گفت: "مشکلات زیادی وجود دارد، می بایست با پیمانکاری قرارداد ببندیم که دو کشور این پیمانکار را قبول داشته باشند علاوه بر آن مسایل حقوقی متعددی بر این موضوع مترتب است که نیازمند دقت و ملاحظات بیشتر در این خصوص است."

زنگنه در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه در صورت به درازا کشیدن توافق ، ممکن است عمان استفاده از ذخایر گاز خود را به خرید از ایران ترجیح دهد ، اظهار داشت: "مذاکره با طرف عمانی و مراجعات دیگری که از سوی خریداران صورت می گیرد خلاف این موضوع را نشان می دهد."

صحبت های اخیر وزیر نفت و توافق دومرحله ای برای احداث خط لوله زیردریایی صادرات گاز ایران به عمان نشان می دهد دو طرف به صورت مستمر پیگیر تحقق اجرای این پروژه هستند اما با توجه به مسائل مختلفی که باید طرفین روی آن به توافق نظر برسند، این سوال مطرح می شود که آیا صادرات گاز ایران به عمان در سال 2020 آغاز می شود؟



منبع : تسنیم
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب: 20778
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *