۰
عاقبت یک تصمیم خودسرانه

رابطه جالب نفت و کمیته امداد

​با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و روی کار آمدن دولت موقت به ریاست دکتر محمد بازرگان، حسن نزیه یکی از چهره‌های ملی‌گرای کشور به مدیریت شرکت ملی نفت ایران برگزیده شد که با اقدام یک‌جانبه خود، به‌صورت غیرمستقیم پایه‌گذار کمیته امداد امام خمینی (ره) علیه شد.
رابطه جالب نفت و کمیته امداد
به گزارش‌ میزنفت، عزت‌الله سحابی در کتاب اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی ایران به این موضوع اشاره کرده است که بخشی از آن در ادامه می‌آید:
 
«در اوایل انقلاب آقای نزیه رئیس شرکت ملی نفت ایران شد؛ ایشان یک عده از کارشناسان قدیمی شرکت نفت را که می‌گفتند طاغوتی هستند به‌عنوان هیئت‌مدیره دور خود جمع کرد و با آن‌ها مشورت می‌کرد لذا ایشان خیلی مسئله داشت؛ مثلاً شوراهای کارگری آبادان که صد هزار کارگر و کارمند داشت دائم اعتصاب داشتند؛ ایشان هم به آنجا می‌رفت و برای ساکت کردن آن‌ها دائم بذل و بخشش می‌کرد و امتیاز می‌داد.
 
در سال ۵۸ که ایشان ۶ ماه در این پست بودند ۱۵۰۰ تومان بی‌جهت به حقوق کارکنان نفت اضافه کرد که تبعیض در حق دیگر کارکنان دولت بود. هم‌چنین ایشان دریکی از اعتصاب‌ها سخنرانی کرد و یک روز درآمد نفت را به خوزستان بخشیده شد درحالی‌که اجازه قانونی نداشت ولی چون قول داده بود دولت مجبور به اجرای آن بود.
 
این بود که هیئت دولت تصمیم گرفت برای پوشاندن این مسائل یک روز از درآمدهای نفت کشور را به یک استان اختصاص دهد بنابراین اختصاص یک روز درآمد نفت تصویب شد و کمیته‌های امداد امام خمینی برای اجرا یا مصرف این بودجه در همه استان‌ها شکل گرفت.»
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 20781
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *