۰

انگلستان اعتراف کرد| در نفت ایران 100 سال است دخالت داریم

وزیر اسبق امور خارجه انگلیس با تاکید بر این که غرب هیچ‌گاه جایگاه و ظرفیت ایران را به‌درستی نشناخته، تصریح کرد که لندن طی یکصد سال گذشته ، در امور داخلی تهران دخالت مستقیم و آشکار داشته است.
انگلستان اعتراف کرد| در نفت ایران 100 سال است دخالت داریم
به گزارش میز نفت به نقل از فانوس، مالکوم ریفکیند در نشستی در مجلس عوام ضمن اشاره به تاریخ گذشته روابط انگلیس و ایران اظهار کرد: روابط دو کشور متاثیر از نیاز لندن به نفت تهران بوده است.

وی که از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ وزیر امورخارجه بود ، افزود: این مساله در سرنگونی دولت مشروع و قانونی دکتر مصدق با کودتا به اوج خود رسید و همین مسائل باعث گردیده که ایرانی‌ها پیوسته به روابط با انگلیس با دیده شک و تردید بنگرند.

ریفکیند به اقدامات اشتباه غرب و اعمال تحریم علیه ایران اشاره و اظهار کرد: باید اعتراف کنیم که انگلیس، آمریکا و اروپا هیچ‌گاه به‌درستی ایران و ظرفیت‌های آن را نشناختند و به پیچیدگی‌های این کشور و تفاوت آن با سایر کشورها دقت نداشته‌اند.

وزیر دفاع اسبق ( از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ ) انگلیس در بخش دیگری از سخنان خود، توسعه حضور و نفوذ ایران در منطقه را نتیجه سیاست‌های غلط بوش پسر و تونی بلر دانست.

وی تأکید کرد که حل بحث‌های موشکی و تحرکات ایران در منطقه نیاز به گفت وگو با این کشور دارد و هیچ‌کدام از این دو موضوع به برجام ارتباطی ندارند، در این زمینه باید گفت و گوهای دیگری شکل گیرند.

این نشست توسط مجمع خاورمیانه و غرب آسیا با عنوان ‘ایران:نگاه به آینده’ در محل مجلس انگلیس برگزار شد و حدود ۷۰ نفر شامل نمایندگان مجالس عوام و اعیان، محققین مراکز دانشگاهی و پژوهشی، تجار و بازرگانان طرف قرارداد با ایران، دیپلمات‌ها، اعضای برخی از سازمان‌های بین‌المللی مستقر در لندن و خبرنگاران و اصحاب رسانه شرکت داشتند.

در این نشست همچنین دو نفر از نمایندگان پارلمان انگلیس به‌صورت جداگانه به بحث گسترش روابط تجاری و بازرگانی انگلیس با ایران و همچنین حقوق بشر پرداختند.

در ادامه رضا شیبانی از متخصصین و نمایندگان فعال بخش همکاری انرژی خورشیدی با ایران و شهرزاد عطایی حقوقدان ایرانی مستقر در انگلیس نیز ضمن اشاره به کارشکنی در زمنه توسعه روابط بانکی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران، پیروی مسئولین انگلیسی از همتایان آمریکایی در موضوع عدم توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بعد برجام را سوال برانگیز خوانده و خواستار اتخاذ اقدامات بیشتری از سوی لندن برای گسترش روابط تجاری دو کشور شدند.

آن‌ها ضمن اشاره به امکانات بالقوه در تعاملات اقتصادی و وجود برخی مشکلات و مسائل در مسیر توسعه روابط دو کشور ایران و انگلیس ، تأکید داشتند با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به کلیه تعهدات و مسئولیت‌های خود در برجام عمل کرده ، طرف انگلیسی نیز باید با حسن نیت و بر اساس احترام متقابل ،موانع توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور را رفع کند.
جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب: 20834
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *