۰
میادین سپهر و جفیر چگونه واگذار شد؟

وزیر نفت گفت بدهید به پاسارگاد!

عضو شورای عالی مخازن درباره جزئیات تصمیم بحث انگیز و چگونگی واگذاری قرارداد میادین نفتی سپهر و جفیر و همچنین بررسی های این شورا روی میدان نفتی چنگوله توضیح داد.
تولید نفت - میز نفت
تولید نفت - میز نفت
به گزارش میز نفت ، میانه سال 95 بود که شورای‌عالی مهندسی مخازن نفت و گاز با تعیین 13 عضو تشکیل شد تا یک مرجع مهم مشورتی و تصمیم گیری در خصوص مخازن نفت و گاز کشور باشد. این شورا نقش مهمی در بررسی و تأیید طرح های مطالعاتی ارائه شده از سوی شرکت های متقاضی توسعه میادین نفتی و گازی دارد.

با همایون مطیعی عضو شورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز کشور در خصوص زمان تشکیل این شورا، ساختار آن و مهمترین اقداماتی که در مدت فعالیت این شورا انجام شده به بحث و گفت وگو پرداختیم.


تسنیم: اخیرا در بعضی از رسانه‌ها و گروه‌های نفتی درباره میدان‌های سپهر و جفیر که اواخر سال گذشته قراردادش به امضا رسید، موضوع‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه طرح توسعه پیشنهادی شرکتی در شورای عالی مخازن تأیید و طرح پیشنهادی شرکت‌های دیگری هم رد شد. لطفا در باره بررسی طرح‌های پیشنهادی توسعه میدان‌های سپهر و جفیر در شورای عالی مخازن توضیح دهید.

مطیعی: قرارداد توسعه این میدان‌ها اواخر سال گذشته به شرکت توسعه انرژی پاساگارد واگذار شد. در مجموع بر اساس بررسی‌های ما، مشخص شد که نتیجه مطالعات شرکت توسعه انرژی پاسارگاد برای توسعه سپهر و جفیر، بهترین طرح پیشنهادی بود. شرکت‌های دیگری هم بودند که برای توسعه این میدان‌ها طرح مطالعاتی ارائه کرده بودند، اما طرح آنها به خوبی طرح پاسارگاد نبود.

تسنیم: یک ابهامی مطرح شده بود که MDP یکی از این شرکت‌ها به نام اویک، اصلا باز و بررسی نشده است. مگر امکانش هست؟

مطیعی: نه، اینچنین نیست.

تسنیم: یعنی هر شرکتی MDP داده باشد در شورای عالی مخازن باز و بررسی می شود که در نتیجه آن، یا طرح‌شان رد یا تأیید می‌شود؟

مطیعی: بله، همین طور است. در بررسی طرح پیشنهادی شرکت‌ها، شبهه‌ای پیش آمد؛ به طوری که در بعضی از بخش‌های MDP شرکت‌های دیگر مثل اویک، این طور به نظر آمد که تنها بعضی از عددها تغییر کرده بود، بنابراین ما پیشنهاد دادیم اگر این اتفاق افتاده باشد، بیاییم یک سری از پیشنهاداتی که آنها ارائه کرده‌اند را در مدل قرار دهیم، ببینیم که عواید آن با اطلاعات ورودی می‌خواند یا نه، اگر با اطلاعات ورودی بخواند، که معلوم می شود این شرکت‌ها طرح خود را از پاسارگاد اقتباس نکرده اند؛ اما اگر اطلاعات نخواند، مشخص می شود فقط مدل را گرفته‌اند و با اعداد در آن بازی کرده‌اند.

تسنیم: در نهایت چه شد؟

مطیعی: نتیجه این بود که وزیر نفت موافقت نکرد.

تسنیم: که این بررسی انجام شود؟

مطیعی: که اصلا هیچ، گفتند بدهید به پاسارگاد برود. 

تسنیم: به شما اطلاع داده بودند که اویک MDP  خود را از پاسارگاد گرفته است؟ یا حتی ممکن است پاسارگاد از روی دست اویک کپی کرده باشد؟

مطیعی: جریان این شده بود که کمیته مخازن تصمیمش را گرفته و گفته بود طرح شرکت پاسارگاد تأیید است و طرح دیگر شرکت‌ها رد شده و تمام شده بود. بعد از آن، شرکت اویک گفته بود که ما می‌توانیم با همین قیمت‌ها تولید را بیشتر کنیم و... بعد این موضوع را شرکت متن جلو آورده بود و برنامه آن هم این بود که اویک را با پاسارگاد شریک کند اما پاسارگاد زیر بار نرفت.

تسنیم: که در نهایت تصمیم بر آن شد که MDP اویک و غدیر رد شود؟

مطیعی: اصل موضوع این بود که آقای وزیر نفت فرمودند که اویک پول ندارد که در بازی وارد شود.

تسنیم: پس مشکل این طرح پیشنهادی از دیدگاه فنی نبود و در واقع طرح مالی‌اش مشکل داشت؟

مطیعی: نه، اصلا به‌طور کلی بگذارید من چیزی را به شما بگویم. اویک روی برنامه مشخصی جلو نیامده بود، بنابراین وقتی مشخص شد، طرح پاسارگاد تأیید می‌شود و پاسارگاد پول هم دارد، پس برای مشارکت قدم پیش گذاشت، سپس آمدند با حضور برخی از مدیران برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، شرکت متن و آقای میرمعزی؛ مدیرعامل شرکت توسعه پاسارگاد یک جلسه برگزار کردند که آقای میرمعزی وسط این جلسه گفته بود ما با کسی شریک نمی‌شویم و از جلسه بیرون آمده بود.

تسنیم: مگر این جلسه در شرکت ملی نفت برگزار نشده بود؟

مطیعی: بله.

تسنیم: به عنوان پرسش پایانی؛ پس از اسفندماه سال گذشته که قرارداد توسعه میدان‌های سپهر و جفیر با شرکت توسعه انرژی پاسارگاد امضا شد، یعنی برای سال 1397، طرح پیشنهادی توسعه میدان‌های دیگری برای بررسی به شورای عالی مخازن ارائه شده است؟ اکنون چه طرح‌هایی را برای بررسی در دستور کار دارید؟

مطیعی: تا الان که نه، طبیعی هم هست، ما یک ماهی است که تعطیل بودیم. ممکن است این کار در اردیبهشت‌ماه آغاز شود و میدان‌هایی که قرار است قراردادهایشان امضا شود، به شورای عالی مخازن واگذار شوند.


 
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 20837
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *