۰

اختلاف اوپکی عربستان و روسیه

​برگزاري رويترز انگليس در گزارشي از نشست اخير وزارتي مشترک اوپک و غيراوپک در شهر جده عربستان اعلام کرد: به نظر مي رسد موضع روسيه و عربستان در مورد تمديد توافق کاهش توليد نفت يکسان نيست.
وزرای نفت عربستان و روسیه - میز نفت
وزرای نفت عربستان و روسیه - میز نفت
به گزارش میز نفت به نقل از ایرنا، اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و برخي توليدکنندگان غيراوپک به رهبري روسيه در چارچوب توافق کاهش توليد نفت که تا پايان سال 2018 معتبر است، اقدام به کاهش سطح توليد کرده اند. اين کشورها در مجموع از ژانويه 2017 (دي-بهمن 1395) توليد خود را 1.8 ميليون بشکه در روز کاهش دادند. 

اين توافق موجب افزايش قيمت نفت به بيش از 74 دلار در هر بشکه شده که بالاترين رکورد از نوامبر 2014 (آبان-آذر 1393) است. 
کميته وزارتي مشترک اوپک و غيراوپک که بر توافق مذکور نظارت مي کند، پيش از نشست رسمي ماه ژوئن (خرداد-تير) وزيران اوپک در وين، ديروز (جمعه) در جده تشکيل جلسه داد.

الکساندر نواک وزير انرژي روسيه در اين جلسه گفت: توافق کاهش توليد نفت تا پايان امسال منقضي مي شود و ما مي توانيم در ماه ژوئن در کنار ساير موارد، مساله کاهش محدوديت توليد در طول سال جاري و اينکه آيا اين امر از منظر بازار به مصلحت هست را بررسي کنيم. 

برخي منابع خبري به رويترز گفتند: نواک ديروز در نشست پشت درهاي بسته اوپک و غيراوپک به همتايان خود گفت که مسکو تا پايان امسال به توافق کاهش توليد نفت پايبند مي ماند. 

کميته وزارتي مشترک اوپک و غير اوپک اعلام کرد، موجودي انبارهاي نفت کشورهاي عضو سازمان همکاري و توسعه اقتصادي (او ايي سي دي) در مارس 2018 (اسفند- فروردين گذشته) به 2 ميليون و 830 هزار بشکه رسيده که هنوز بالاتر از سطح آن پيش از سقوط قيمت نفت در سال 2014 است. 

سه منبع خبري هفته گذشته به رويترز گفتند: عربستان از افزايش قيمت نفت به بيش از 80 دلار يا حتي 100 دلار در هر بشکه خوشحال مي شود و احتمال مي رود در ماه ژوئن خواهان تمديد توافق کاهش توليد نفت باشد.
«خالد الفليح» وزير انرژي عربستان در نشست ياد شده گفت: پايبندي اوپک و غيراوپک در ماه مارس به توافق کاهش توليد نفت به 149 درصد رسيد. 

وي افزود: موفقيت اين توافق به (تقويت) روابط روسيه و عربستان کمک کرد.
«سهيل المزروعي» وزير نفت روسيه نيز معتقد است، توليدکنندگان نفت بايد براي کاهش عرضه نفت به ائتلاف اوپک و غيراوپک بپيوندند. 
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 20851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *