۰

همه چیز به چین بستگی دارد

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته ای آمریکا گفت اگر واشنگتن از برجام خارج و تحریم نفتی ایران از سر گرفته شود میزان موفقیت این تحریم بستگی به چین دارد که یا ممکن است با آمریکا همراهی کند و نفت کمتری از ایران بخرد و یا کاهش خرید سایر مشتریان را جبران کند.
ریچارد نفیو - میز نفت
ریچارد نفیو - میز نفت
به گزارش میز نفت ، در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این سیگنال را ارسال کرده که از توافق هسته ای با سومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک خارج خواهد شد، برخی از تجار نفتی ترجیح می دهند از همکاری با ایران خودداری کنند.

بر اساس مصاحبه های انجام شده با 6 شرکت خریدار و فروشنده نفت در خاورمیانه، تجار مایل به انعقاد قراردادهای خرید نفت خام و فرآورده های نفتی با ایران که بعد از 12 ماه می اعتبار داشته باشند، نیستند. 12 می ضرب الاجلی است که ترامپ قرار است تا آن زمان در مورد ماندن یا خروج آمریکا از برجام تصمیم گیری کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که این هفته در واشنگتن با ترامپ دیدار کرد گفته، فکر می کند رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای خارج خواهد شد. بر اساس برآورد موسسه مشورتی اف جی ای و موسسه تجاری گانور، تحریم های جدید آمریکا صادرات نفت ایران را به میزان نیم میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. ایران در حال حاضر روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می کند.

برخی از تجار مشتری نفت ایران گفته اند، قراردادهای موجود آنها شامل بندهایی است که به آنها اجازه می دهد در صورت برقراری مجدد تحریم ها خرید نفت از ایران را متوقف کنند. این تجار گفته اند برای حفاظت از منافع تجاری خود در آمریکا، احتمالا مجبور خواهند شد این بندها را به اجرا بگذارند. به گفته تجار، برخی شرکت های کشتیرانی، بانک ها و شرکت های بیمه ای هم در حال کاهش تعداد قراردادهای نفتی با ایران برای تاریخ بعد 12 می هستند.

صادرات فعلی نفت ایران بیش از دو برابر رقمی بود که قبل از کاهش تحریم ها در ژانویه 2016 بود. چین بزرگترین مشتری نفت ایران است، و حدود یک سوم از نفت صادراتی این کشور را به خود اختصاص می دهد. آمریکا شهروندان و شرکت های خود را از خرید نفت ایران منع کرده است.

ریچارد نفیو، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته ای آمریکا و تحلیلگر مرکز سیاست های جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا و از اعضای سابق وزارت امور خارجه آمریکا گفت، اگر ترامپ مجددا تحریم ها را برقرار کند، واشنگتن ممکن است این محدودیت ها را به صورت فوری اعمال کند یا اینکه این کار را تدریجی انجام دهد تا به بازار فرصت دهد خود را با تغییرات جدید سازگار نماید.

وی افزود: «افراد وارد قراردادهای بلندمدت تر با ایران نخواهند شد... شرکت ها تلاش می کنند در الگوهای خرید خود (با ایران) انعطاف پذیری ایجاد کنند.»

فریدون فشارکی، رئیس موسسه مشورتی اف جی ای هم گفت، مشتریان ایران احتمالا در طی 180 روز بعد از وضع تحریم های آمریکا خرید خود از این کشور را کاهش خواهند داد.

به گفته رابین میلز، رئیس موسسه مشورتی قمر انرژی، دور جدید تحریم های آمریکا احتمالا همچون دور قبلی که موفق شد صادرات نفت ایران را به حدود یک میلیون بشکه کاهش دهد موفق نخواهد بود. وی افزود، نه اتحادیه اروپا، نه چین و نه هند خرید نفت خود از ایران را کاهش نخواهند داد.

اما فشارکی از موسسه اف جی ای و دیوید فیف، اقتصاددان ارشد موسسه گانور معتقدند تحریم های آمریکا تاثیر عمده ای به دنبال خواهد داشت و در سال 2019 تا یک میلیون بشکه از صادرات نفت ایران را پایین خواهد آورد.

نفیو گفت، میزان موفقیت تحریم های جدید آمریکا در بخش صادرات نفت بستگی به چین دارد که یا ممکن است با آمریکا همراهی کند و نفت کمتری از ایران بخرد و یا اینکه با خرید بیشتر نفت، کاهش خرید سایر مشتریان را جبران کند.


منبع : تسنیم
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب: 20899
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *