​ظرفیت تولید نفت ایران 4 میلیون بشکه در روز است

16 ارديبهشت 1397 ساعت 15:35

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ظرفیت تولید نفت ایران بالغ بر ۴ میلیون بشکه در روز است که به دلیل قدیمی بودن تاسیسات، برخی تعمیرات در خطوط لوله و اجرای عملیات تعمیر و نگهداری، این رقم تا حدودی بالا و پایین داشته است.


به گزارش میز نفت ، علی کاردر  مدیرعامل شرکت ملی نفت در نشست خبری در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: ظرفیت تولید نفت ایران بالغ بر 4 میلیون بشکه در روز است که به دلیل قدیمی بودن تاسیسات، برخی تعمیرات در خطوط لوله و اجرای عملیات تعمیر و نگهداری، این رقم تا حدودی بالا و پایین داشته و می‌توانیم بگوییم سطح تولید را روی رقم 3 میلیون و 900 هزار بشکه حفظ کرده‌ایم، البته با بازسازی تاسیسات می‌توانیم به ظرفیت تولید 4 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسیم.

وی افزود: سال گذشته نسبت به سال پیش از آن 120 هزار بشکه افزایش تولید داشتیم که عمده این افزایش تولید مربوط به میدان‌های مشترک غرب کارون بوده است؛ در سال 96 تولید از میدان آذر به 30 هزار بشکه در روز رسید و تولید از آزادگان جنوبی 70 هزار بشکه افزایش یافت.

 مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به عملکرد قابل قبول شرکت اویک به عنوان پیمانکار ایرانی در میدان آذر، گفت: سال گذشته برای نخستین بار از لایه‌های نفتی پارس جنوبی نفت برداشت کردیم و این امیدواری وجود دارد که امسال روزانه 50 هزار بشکه به تولید میدان آزادگان جنوبی اضافه شود.

 کاردر با اشاره به امضای قرارداد برای توسعه و افزایش برداشت از میدان‌های سپهر و جفیر و آبان و پایدار غرب، گفت: ما در این میدان‌ها تنها به عنوان کارفرما نظارت خواهیم داشت.

 وی با اشاره به تغییر سیاست شرکت ملی نفت ایران در نظام مهندسی اجرا که به شکل تدریجی آغاز شده است، گفت: ما پیش‌تر در امور مهندسی و تامین تجهیزات هم وارد می‌شدیم و هنوز بسیاری از شرکت‌ها همین انتظار را دارند، اما راهبرد ما تغییر کرده است و دیگر خرید تجهیزات و تامین کالا را انجام نمی‌دهیم و این امور مستقیم به پیمانکار واگذار می‌شود. در این نظام جدید شرکت‌های EPC شرایط خوبی پیدا می‌کنند و حتی شرکت‌های E&P هم می‌توانند کار EPC را انجام دهند.

 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در حوزه کارهای توسعه‌ای، نظام مهندسی EPC اجرا می‌شود، بنابراین شرکت ملی نفت دیگر خرید تجهیزات ندارد و این شرایط می‌تواند نویدی برای شرکت‌های پیمانکاری باشد تا در نمایشگاه کالاهای مورد نیاز و تجهیزات مدنظر خود را با قیمت‌هایی متعادل پیدا کنند.

 وی گفت: در حوزه بهره‌برداری در اجرای قراردادهای جدید نفتی هم شرکت ملی نفت ایران کار را به پیمانکار تحویل می‌دهد و یک شرکت ایرانی، بهره‌برداری از میدان را به مدت 20 سال انجام می‌دهد؛ بهره‌برداری میدان‌های توسعه یافته در قالب بیع متقابل نیز به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌شود که این اقدام برای میدان آزادگان شمالی انجام شده و بهره‌برداری این میدان با برگزاری مناقصه به شرکت اویکو واگذار شده است. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: این شرکت تنها نظارت کارفرمایی را انجام می‌دهد، به همین دلیل هم برنامه‌ای برای استخدام نیروی انسانی نداریم و متقاضیان باید برای استخدام و کار، به پیمانکاران و شرکت‌های بهره‌بردار مراجعه کنند.

کاردر یادآور شد: به دلیل جدید بودن این برنامه‌ریزی و نبود هماهنگی و آمادگی و تطبیق پیمانکاران و شرکت‌ها با این روش، قراردادهای واگذاری بهره‌برداری میدان‌ها را دو ساله امضا می‌کنیم تا توانمندی شرکت‌ها ارزیابی شود و آنها هم با روش اجرایی کار تطبیق یابند.

وی ادامه داد: شرایط جدید در بها دادن و ایجاد فضای کاری برای پیمانکاران و شرکت‌های تامین تجهیزات پیامی است که شرکت ملی نفت ایران زمینه را برای حضور هر چه بیشتر شرکت‌ها فراهم آورده است.

معاون وزیر نفت به افتتاح 6 فاز متعارف پارس جنوبی در فروردین ماه پارسال که ازسوی پیمانکاران ایرانی اجرا شده است، اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید میدان گازی پارس جنوبی هم اکنون بیش از روزانه 550 میلیون مترمکعب گاز غنی است.

وی با بیان این که با افزایش تولید گاز، پارسال مشکلی در تامین گاز نداشتیم، تاکید کرد: پارسال هیچ شهری از مدار مصرف گاز خارج نشد.

کاردر ادامه داد: بخش دریایی و خشکی فازهای باقیمانده پارس جنوبی به جز فاز 11 و بخشی از فاز 14، امسال تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تولید میعانات گازی پارس جنوبی نیز اشاره کرد و با بیان این که هم اکنون روزانه 660 هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی برداشت می‌شود، تصریح کرد: از این میزان روزانه 240 هزار بشکه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختصاص داده می‌شود.

وی با بیان این‌که با تخصیص میعانات گازی برای مصارف داخلی (پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مجتمع‌های پتروشیمی) گام مهمی برای جلوگیری از خام‌فروشی برداشته شده است، افزود: هم اکنون روزانه حدود 300 هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌شود که این میزان نیز با وارد مدار شدن پالایشگاه‌ سیراف کاهش می‌یابد. 

کاردر به امضای سه قرارداد نفتی در قالب مدل جدید در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مذاکره چند قرارداد دیگر نیز در حال نهایی شدن است، ضمن این که با گذشت زمان، شرکت‌های خارجی زبان الگوی جدید قرارداد نفتی را بهتر درک کرده و این موضوع کمک زیادی به پیشرفت مذاکرات کرده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های خارجی که در آمریکا فعالیت ندارند برای ادامه همکاری با ایران قرص و محکم هستند و همه تلاش‌شان این است به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت نفت ایران حضور یابند.

معاون وزیر نفت با بیان این که ایران هرگز فعالیت خود را برای توسعه میدان‌ها متوقف نکرده است، یادآور شد: فعالیت‌های توسعه‌ای در میدان‌های نفتی بزرگی مانند آزادگان و یادآوران ادامه دارد، اما برای افزایش ضریب بازیافت این میدان‌ها به بهره‌مندی از فناوری‌های روز نیاز داریم.

کاردر گفت: انتظار ما از شرکت‌های خارجی به‌ویژه اروپایی‌ها و آسیای شرقی این است که برای افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی در صنعت نفت ایران حضور یابند.

وی داشتن ذخایر غنی و ارزان بودن قیمت تولید نفت در ایران را از مهم‌ترین مزایای ایران برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: ایران قابل حذف در بازار انرژی نیست و به طور طبیعی علاقه‌مند نیستیم که به ما زور گفته شود.

کاردر تصریح کرد: استفاده از تعامل بهترین راهکار است. ما خواهان گفت‌وگوهای منطقی هستیم همان‌گونه که در برجام به این روش توانستیم به دستاوردهای خوبی برسیم.

وی بر ضرورت نوسازی و بازسازی میدان‌های نفتی تاکید کرد و گفت: همسو با این موضوع سه مشاور ایرانی انتخاب شدند و همچنین قرار است یک مشاور خارجی هم الگویی را برای نوسازی و بهسازی این میدان ها طراحی کند و ارائه دهد. 



منبع : تسنیم


کد مطلب: 20959

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20959/ظرفیت-تولید-نفت-ایران-4-میلیون-بشکه-روز

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir