توسعه میادین نفتی با منابع مالی مردم

16 ارديبهشت 1397 ساعت 15:55

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تشکیل صندوق پروژه برای توسعه ۱۷ میدان نفتی خبر داد و گفت: برای اولین بار منابع مالی مردم در توسعه یک میدان به کار گرفته می‌شود.


به گزارش میز نفت ، علی کاردر در نشستی که در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت برای ایران حفظ شده است، گفت: برخی تاسیسات نفتی قدیمی هستند و نیاز به نوسازی دارند به همین دلیل تولید به صورت مستمر چهار میلیون بشکه نبود و در ٣٩٠٠ بشکه حفظ شد. اگر بازسازی صورت بگیرد ظرفیت چهار میلیون بشکه حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید نفت ایران در سال گذشته ١٢٠هزار بشکه افزایش داشته است، افزود: این افزایش تولید اکثرا از میادین غرب کارون و میادین مشترک صورت گرفت. درحال حاضر تولید از میدان آذر ٣٠هزار بشکه در روز و از آزادگان جنوبی ٧٠هزار بشکه در روز است. تولید از میدان آزادگان جنوبی هم در سال جاری به ٥٠ هزار بشکه در روز می‌رسد.

 تغییر سیاست در شرکت ملی نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه از تغییر سیاست در این شرکت خبر داد و افزود: قبلا کار مهندسی توسط خود شرکت انجام می‌شد و خودمان تجهیزات را خریداری می‌کردیم، راهبردمان تغییر کرده است و دیگر کالا نمی‌خریم. این کار توسط پیمان کاران صاحب صلاحیت که شناسایی شده‌اند انجام می‌شود.

کاردر ادامه داد: در حوزه کارهای توسعه‌ای به غیر از IPC، مدل مهندسی EPC هم است. در حوزه بهره برداری هم پیمان کار به مدت ٢٠ سال مسئولیت بهره برداری دارند و ما فقط به عنوان کارفرما نظارت می‌کنیم. بنابراین استخدام و جذب نیرو نداریم. البته درحال حاضر از آنجایی که شرکت ها در حوزه بهره برداری تازه شکل گرفته‌اند قراردادها بلند مدت نیست اما در آینده طولانی تر می‌شود. اولین میدان آزادگان شمالی است که پیمان کار انتخاب شده است.

 امضای سه قرارداد تا دو ماه دیگر

کاردر با بیان اینکه درحال مذاکره برای توسعه سه میدان هستیم، اظهار کرد: ظرف دو ماه آینده سه قرارداد امضا می‌شود. تیم های مذاکره جدی تر و قوی تر شده اند و مدل قرارداد IPC برای طرف خارجی روشن تر شده است.

تاثیر خروج ترامپ از برجام

وی با اشاره به احتمال خروج ترامپ از برجام و تاثیر آن در صنعت نفت ایران گفت:برخی شرکت ها که در آمریکا فعالیت ندارند محکم هستند و تاثیری بر بیزینس آن ها ندارد اما برای برخی شرکت ها تبعات دارد البته این تبعات بیشتر روانی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد:فعالیت های ما ادامه دارد. انتظار داریم شرکت های خارجی در انتقال تکنولوژی برای افزایش ضریب بازیافت به تعامل خود ادامه دهند. پیام ما به آن ها این است که فرصت سرمایه گذاری در ایران است، ایران ارزان ترین کشور در زمینه قیمت تمام شده هستیم، نیروی جوان و متخصص داریم.

دانشگاه‌ها مشاور دائمی شرکت نفت هستند

کاردر در ادامه با اشاره به همکاری بین وزارت نفت و دانشگاه ها گفت:با هر دانشگاهی که دانشکده نفت داشت قرارداد امضا کردیم. دانشگاه ها به عنوان مشاوران داخلی ما هستند. البته ممکن است دانشگاه ها نتوانند بخشی از کار را انجام دهند به همین دلیل اسناد را برای ١٧ میدان آماده کرده ایم برای برگزاری مناقصه و واگذاری به مشاوران ایرانی که میتوانند جوینت بین المللی داشته باشند. این مشاوران هم دایمی هستند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات شرکت ملی نفت طی سال‌ها این بود که مدلی برای منابع مالی توسعه میادین تعریف نمی‌کرد، گفت: در این راستا برای نخستین بار صندوق پروژه تعریف کردیم. ۶.۳ میلیارد در صندوق پروژه شکل می‌گیرد. ۵۰ درصد سرمایه صندوق از ۱۷ میدان گرفته می‌شود و ۵۰ درصد باقی مانده در بورس عرضه می‌شود و در روزی که عرضه می‌شود مردم می‌توانند به قیمت دلار همان روز خریداری کنند و در انتهای پروژه به آنها طبق قیمت دلار در همان روز پرداخت می‌شود. در واقع مردم مابه‌التفاوت قیمت دلار را می‌گیرند. البته موازی با آن با صندوق توسعه ملی صحبت شده و بخشی از سرمایه هم از طریق اوراق مشارکت تامین می‌شود. این نخستین بار است که منابع مالی مردم در توسعه یک پروژه به کار گرفته می‌شود.

پروژه جاسک در حال انجام است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به پروژه جاسک گفت: خط لوله انتقال ۱۰۰۰ کیلومتری نهایی شد و پیمانکاران در حال انتخاب هستند. فکر می‌کنیم از این طریق بخشی از بیکاری که در این منطقه وجود داشت، برطرف شود. همچنین در آن بخش مجوز ساخت پالایشگاه توسط بخش خصوصی اخذ شده و پتروشیمی هم تاسیس می‌شود. در این منطقه به عنوان یک هاب توسعه خواهد یافت.

با خروج ترامپ از برجام، مشتریان سنتی ایران باقی می‌مانند

کاردر با بیان اینکه ایران در آوریل نزدیک به ۲.۶ میلیون بشکه نفت صادر کرد افزود: فکر نمی‌کنم با اعمال دوباره تحریم‌ها مشکلی در صادرات نفت ایجاد شود مخصوصا ایران در حوزه‌هایی که نفت سنتی صادر می‌شود، مشکلی نخواهد داشت.

توسعه میدان آزادگان در حال انجام است

وی در ادامه با اشاره به میدان آزادگان جنوبی گفت: توسعه میدان آزادگان جنوبی در حال انجام است، این میدان پتانسیل برداشت ۶۰۰ هزار بشکه  دارد. مدلی که شرکت‌های خارجی برای توسعه پیشنهاد کرده‌اند، مدل خودمان تا سال ۱۴۰۰ است. یعنی ما تا سال ۱۴۰۰ مشکلی در تکنولوژی نداریم.

توتال تاکنون ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ خرج کرده است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با اشاره به حضور توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: اگر توتال از توسعه فاز ۱۱ خارج شود، سهامش به شرکت چینی تعلق می‌گیرد و منابعی دریافت نمی‌کند. زمانی که میدان به تولید رسید، توتال می‌تواند درصدی از شریک خود بگیرد. در حال حاضر در شرکتی که توتال می‌خواهد انتخاب کند، کمی اختلاف نظر کارشناسی داریم. توتال تاکنون ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ خرج کرده است.

کاردر اظهار کرد: اگر تحریم‌ها آغاز شود، مشکلی در اخذ پول نفت نخواهیم داشت. در حال حاضر پول نفت بدون مشکلی دریافت می‌شود. ۱۰۰ درصد سهام بانکی در آلمان متعلق به ایران است و فکر نمی‌کنم مشکلی در این مورد پیش بیاید.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 20966

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20966/توسعه-میادین-نفتی-منابع-مالی-مردم

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir