قرارداد «توتال» در معرض خطر واگذاری

17 ارديبهشت 1397 ساعت 12:30

بلومبرگ با توجه به نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نوشت درصورتی که شرکت توتال از ایران برود، سهام این شرکت در معرض خطر واگذاری به شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین قرار دارد.


به گزارش میز نفت ، مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت توتال، تنها شرکت بزرگ انرژی غربی در ایران، در صورتی که از ایران خارج شود، سهام خود در میدان گازی پارس جنوبی را به شریک چینی‌اش خواهد داد.

علی کاردور در کنفرانس خبری در تهران گفت توتال 90 میلیون دلار در توسعه میدان فراساحلی هزینه کرده است و تا زمانی‌که تولید در این میدان آغاز نشود، مبلغی دریافت نمی‌کند.

بلومبرگ در ادامه مدعی شد کاردر مشخص نکرد که در صورت خروج توتال از این پروژه در ایران، آیا این شرکت غرامتی دریافت خواهد کرد یا نه.

به گزارش فارس، شرکت توتال احتمال می‌داد که زمانی در صورت بازگشت تحریم‌ها مجبور به ترک ایران شود و قرارداد با این شرکت بر این پایه بسته شده و تمامی این موارد لحاظ شده بود، حال به چه علت این شرکت باید از ایران بابت خروج به درخواست خودش، غرامت دریافت کند؟

شرکت توتال به ایمیل‌ها و تماس تلفنی بلومبرگ پاسخ نداده است.

توتال بزرگ‌ترین قرارداد بین‌المللی انرژی از زمان توافق هسته ای 2015 را با ایران امضا کرد. این شرکت در ماه جولای متعهد شد تا با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری  فاز 11 پارس جنوبی را توسعه دهد.

دونالد ترامپ تا 12 می فرصت دارد تا در مورد توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم های ایران  تصمیم بگیرد. چنین اقدامی بر شرکت‌هایی نظیر توتال که منافعی در آمریکا دارند در زمینه تجارت با ایران فشار وارد می‌کند.

کاردر گفت توتال در پروژه 20 ساله پارس جنوبی سهام 50.1 درصدی دارد. شرکت ملی نفت چین 30 درصد و شرکت ایرانی پتروپارس 19.9 درصد سهام دارند. اگر توتال ایران را ترک کند، ایران بر اساس قرارداد، تمامی سهام این شرکت را به شرکت سی ان پی سی چین منتقل خواهد کرد.



منبع : فارس


کد مطلب: 20970

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20970/قرارداد-توتال-معرض-خطر-واگذاری

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir