شرط وزارت نفت برای تداوم برجام

17 ارديبهشت 1397 ساعت 19:19

معاون وزیر نفت گفت: برجام در صنعت نفت تا زمانی که نفتمان را بفروشیم و بازارمان را حفظ کنیم،عواید حاصل از فروش نفت را بدون مشکل دریافت کنیم،تجهیزات نفتی را خریداری کنیم و بتوانیم برای پروژه‎های که تعریف کردیم تامین مالی کنیم، معتبر است.


به گزارش میز نفت ، امیرحسین زمانی‌نیا در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در نشستی خبری اظهار داشت: امروزه هر کشوری که ظرفیت تولید نفت بیشتری داشته باشد صاحب بیشترین قدرت نیز خواهد بود.

وی افزود: از این رو اگر عربستان با آمریکا چنین سیاستی را در پیش گرفته باشند طبیعی است که می‌توانند تا حدودی برای بازار نفت کشورمان مشکل ایجاد کنند، اما همانطور که شما هم خوب می‌دانید امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در طول چهار دهه تحریم‌ها توانسته است روش‌ها و سازوکارهای موثری را برای حفظ بازارهای خود به‌دست آورد.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی تلاش آمریکا و عربستان در صنعت نفت برای تصاحب بازارهای ایران را یک جنگ نفتی دانست و گفت: به احتمال زیاد در جلسه آتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درباره قیمت متعادل نفت بحث خواهد شد.

زمانی‌نیا با تاکید بر این‌که مسئولان نفتی عربستان همواره با ارائه تخفیف‌ها و شیطنت‌های مختلف به‌دنبال تصاحب بازار فروش نفت ایران بوده‌اند، گفت: با توجه به شرایط موجود درباره موضع ایران در اوپک باید صبر کنیم. ما در شرایط عادی از تصمیم‌های اوپک حمایت می‌کنیم، اما همواره فروش نفت خود را در اولویت  خود قرار می دهیم.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی درباره آخرین مذاکرات صورت گرفته میان وزارت نفت ایران و وزارت انرژی آذربایجان گفت: به‌تازگی قراردادی میان دو کشور برای توسعه دو میدان مشترک امضا شده و بر اساس مذاکرات صورت گرفته قرار است یکی از این میدان‌ها به صورت مشترک توسعه داده شود. ضمن آن‌که هم‌اکنون دو کشور درباره چگونگی روش انجام کار در حال مذاکره هستند.

وی درباره احتمال بازگشت تحریم‌ها و وضع صنعت نفت با خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: در صورت اسنپ بک (بازگشت تحریم) در بدترین حالت شرایط صنعت نفت ایران به سال 92 باز می‌گردد، اما در همان شرایط سال 92 نیز شرکت ملی نفت کار خود را به خوبی انجام داد.

زمانی‌نیا در پاسخ به این پرسش که برخی شرکت‌های خارجی بازگشت تحریم‌ها را تنها مشکل کار در صنعت نفت ایران نمی‌دانند و مشکلات دیگری همچون مشکلات قراردادی را مطرح می‌کنند، گفت: ایران طی سال‌های گذشته سه نمونه موفق قراردادی را تجربه کرده است. در قراردادهای جدید نفتی شرایط کاملا انعطاف‌پذیری برای مذاکره با شرکت‌های خارجی وجود دارد و در صورتی‌که شرکتی با این نوع قراردادها مشکل دارد می‌توانیم با یکدیگر در مذاکره این مشکلات را برطرف کنیم.

وی درباره استفاده ایران از ظرفیت خالی کارخانه تولید ال‌ان‌جی عمان گفت: در سفر اخیر وزیر نفت به عمان دو طرف قرارداد در زمینه حق‌العمل‌کاری مذاکره کردند و به نظر می‌رسد تا 12 ماه مه هیئت عمانی برای مذاکرات نهایی به ایران سفر کند.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به این‌که وزیر نفت ایران در سال‌های گذشته گام‌های موثری را درباره پروژه انتقال گاز ایران به عمان برداشته است، گفت: تا پایان ماه ژوئیه وضع این پروژه و قرارداد آن به احتمال زیاد نهایی خواهد شد.

زمانی‌نیا همچنین از تمایل بالای شرکت‌های خارجی برای نهایی شدن پروژه انتقال گاز ایران به عمان خبرداد و گفت: مقدمه این کار امضای قرارداد نهایی بین دو کشور است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره سوآپ نفت خام به عراق توضیح داد: عملیات سوآپ نفت ایران بزودی آغاز می شود و برخی از مشکلات لجستیکی سبب تاخیر در اجرای این پروژه شده است.

وی همچنین درباره صادرات نفت ایران به روسیه هم اظهار کرد: روسیه تاکنون 2 محموله نفت از ایران برداشت کرده است و علاقمند به دریافت نفت بیشتری از ایران نیز است که از آن استقبال می کنیم.

زمانی نیا درباره خروج آمریکا از برجام که تصمیم آن 12 می (22 اردیبهشت) گرفته می شود، پاسخ داد: برجام در صنعت نفت تا زمانی که نفت مان را بفروشیم و بازارمان را حفظ کنیم، عواید حاصل از فروش نفت را بدون مشکل دریافت کنیم، تجهیزات نفتی مورد نیاز صنعت نفت را خریداری کنیم و بتوانیم برای پروژه‎های که تعریف کردیم تامین مالی کنیم، معتبر است.

وی ادامه داد: اگر این چهار شرط برای ایران عملیاتی باشد برجام برای صنعت نفت ایران معتبر است در غیر اینصورت برجام معنایی ندارد.

معاون وزیر نفت درباره این که آیا عربستان موفق شده سهم ایران را از بازارهای جهانی نفت بگیرد، تصریح کرد: عربستان در این زمینه رقابت ناسالمی را آغاز کرده است اما آمار صادرات نفت ایران نشان می دهد عربستان در این زمینه موفقیتی به دست نیاورده است.

وی درباره این که اگر شما در جایگاه مدیرعامل شرکت توتال بودید آیا حاضر به سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران می شدید، با تاکید بر این که ملاحظات ژئو استراتژیک قطعا برای شرکت‎های بین المللی مهم است، گفت: ایران برخلاف خیلی از کشورهای نفت خیز دیگر، کشور با ثباتی برای سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز است

زمانی نیا، وجود ذخایر غنی نفت و گاز، وجود نیروهای کار ماهر، هزینه پایین تولید نفت در ایران را از مزیت‎های کشورمان  برای سرمایه گذاری برشمرد و تاکید کرد: نسبت تولید نفت و گاز ایران نسبت به ذخایر آن بسیار پایین است از این روصنعت نفت دارای فرصت‎های زیادی برای سرمایه گذاری های سودآور است.

معاون وزیر نفت درباره چشم انداز روابط شرکت ملی نفت ایران و شرکت سوکار آذربایجان هم توضیح داد: ایران و آذربایجان اوایل امسال (فروردین ماه) تفاهم‎نامه ای را برای توسعه 2 میدان مشترک در خزر امضا کردند که این تفاهم‎نامه از این جهت که هنوز رژیم حقوقی دریای خزر نهایی نشده، حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: جزئیات اجرایی شدن تفاهم‌نامه ای که در آذربایجان به امضا رسیده است از سوی شرکت ملی نفت ایران و سوکار آذربایجان در حال بررسی است.

معاون وزیر نفت حضور گسترده شرکت‎های بزرگ خارجی در نمایشگاه امسال را نشان از علاقمندی آنها عنوان کرد و افزود: کارگروه مشترک ایران و اسپانیا امروز برای نخستین بار و در آستانه تصمیمات 12 مه نشان می دهد که شرکت‎های اسپانیایی تمایل به همکاری با ایران دارند و ایران نیز خواهان همکاری با شرکت‎های بین المللی است.



منبع : تسنیم


کد مطلب: 20972

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/20972/شرط-وزارت-نفت-تداوم-برجام

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir