۰

اختلاف ایران و عربستان بر سر قیمت نفت

ایران که با احتمال بازگشت تحریم های آمریکا مواجه است، ظاهرا مخالف افزایش بیشتر قیمت نفت است و با رقیب سیاسی خود در اوپک یعنی عربستان که خواهان رشد بیشتر قیمت نفت است در این باره اختلاف نظر دارد.
ایران و عربستان - میز نفت
ایران و عربستان - میز نفت
به گزارش میز نفت ، امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران گفته، قیمت مناسب برای هر بشکه نفت 60 تا 65 دلار است. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز پیشتر گفته بود، ایران از قیمت «منطقی» نفت حمایت می کند و طرفدار گرانتر شدن قیمت نفت نیست.

در حالی که قرار است امروز تصمیم دونالد ترامپ در مورد خروج یا ماندن در برجام اعلام شود، قیمت نفت به بالای 75 دلار رسیده است. عربستان، رقیب منطقه ای ایران گفته خواهان رسیدن قیمت نفت به 80 تا 100 دلار در هر بشکه است تا بتواند سهام شرکت آرامکو را گرانتر بفروشد. ایران و عربستان همچنان در جبهه سوریه و یمن مشغول جنگ نیابتی هستند.

اوپک قرار است ماه آینده در وین تشکیل جلسه دهد. اوپک به همراه دیگر متحدانش، سال گذشته با هدف برطرف کردن مازاد عرضه، اقدام به اجرای توافق کاهش تولید کرد. این اقدامات موجب از میان رفتن مازاد عرضه در بازار شده است. اما با این وجود، عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان همچنان بر ادامه اجرای توافق کاهش تولید اصرار دارد.

زنگنه گفته، نوسان دائمی قیمت نفت موجب بی ثبات شدن سرمایه گذاری های آینده و امنیت عرضه نفت می شود. وی هیچ اشاره ای به توافق هسته ای سال 2016 که موجب کاهش تحریم های ایران شد نکرده، اما هشدارد داده که وارد کردن عوامل سیاسی به بازار انرژی هم به تولید کنندگان و هم به مصرف کنندگان صدمه خواهد زد.

زنگنه افزود: «ما قویا معتقدیم که بازار نفت نباید سیاسی باشد... دخالت سیاسی فرآیند توسعه و تبادل در در بازار را مختل خواهد کرد.»

تشدید تحریم های آمریکا ممکن است صادرات نفت ایران را مختل سازد. ایران دارای بزرگترین ذخایر گازی اثبات شده جهان است و صنایع گازی و پتروشیمی این کشور از زمان لغو تحریم ها در حال توسعه بوده است.



منبع : تسنیم
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 20974
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *