ضرب الاجل آمریکا به خریداران نفت ایران

22 ارديبهشت 1397 ساعت 20:00

تحریمهای آمریکا علیه مشتریان نفتی ایران از پنجم نوامبر ( ۱۴ آبان) بازمی‌گردد و وزارت خزانه داری آمریکا به کشورها دستورالعملی برای کاهش قابل توجه وارداتشان در شش ماه آینده داده تا بتوانند از معافیت تحریمها برخوردار شوند.


به گزارش میز نفت ، تحلیلگران در نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس" پیش بینی کردند تا نوامبر که تحریمها به اجرا در می آیند، حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران به بازار جهانی به دلیل تحریمها کاهش پیدا کند و حداقل میزان پیش بینی شده ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز و حداکثر آن ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

طبق جدیدترین نظرسنجی پلاتس، ایران از زمان برچیده شدن تحریمها در ژانویه سال ۲۰۱۶، میزان تولید نفت خود را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش داده بود و در آوریل ۳.۸۳ میلیون بشکه در روز تولید داشت.

چه میزان از صادرات نفت ایران متاثر خواهد شد؟

به گفته باب مک نالی، رییس شرکت "راپیدان انرژی" و مشاور انرژی جورج دبلیو بوش، رییس جمهور اسبق آمریکا، اگر طرفین حاضر در توافق هسته ای به توافق جدیدی نرسند، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز از میزان عرضه تا پایان سال از بازار حذف خواهد شد و در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به ۵۰۰ هزار بشکه در روز می رسد.

به گفته پل شلدون، مشاور ژئوپلیتیکی "اس اند پی گلوبال پلاتس"، ۲۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات ایران تا سه ماهه چهارم امسال ممکن است از بازگشت تحریمها متاثر شود.

جیووانی استانوو، تحلیلگر یو بی اس اظهار کرد صادرات ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران ممکن است تا نوامبر مختل شود.

سارا واخشوری، رییس شرکت " SVB انرژی اینترنشنال" نیز پیش‌بینی کرد تولید ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ متوقف می شود و اگر توافق جدیدی حاصل نشود، تا اواسط سال ۲۰۱۹ به ۹۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد.

کوین بوک، مدیرکل "کلیر ویو انرژی پارتنرز" نیز گفت: حداکثر ۴۵۰ هزار بشکه در روز از میزان عرضه تا پایان سال از بازار کنار خواهد رفت.

در مهلت داده شده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وزارت خزانه داری آمریکا به شرکتها یک مهلت ۱۸۰ روزه برای پایان معاملات مربوط به نفت، پتروشیمی، سرمایه گذاریهای نفتی بالادستی، بنادر، کشتیرانی، کشتی سازی و بانک مرکزی ایران داده است.

وزارت خارجه آمریکا دادن معافیت از تحریمها را برای کشورهایی که هر ۱۸۰ روز کاهش قابل توجهی در میزان وارداتشان صورت دهند، بررسی خواهد کرد. دولت اوباما کاهش ۲۰ درصدی را در نظر گرفته بود اما عوامل متعددی دیگری را نیز به حساب می آورد.

پرسشهای بی پاسخ کلیدی شامل این هستند که چه مدت زمانی برای مقایسه مورد استناد قرار می گیرد و آیا میعانات نیز بخشی از کاهش واردات یک کشور به حساب آورده می شوند. آمریکا انتظار دارد کشورها در مهلت ۱۸۰ روزه، در وارداتشان کاهش قابل توجهی صورت دهند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 21013

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/21013/ضرب-الاجل-آمریکا-خریداران-نفت-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir