ضربه بی آبی به پالایشگاه اصفهان

24 ارديبهشت 1397 ساعت 13:34

سخنگوی پالایشگاه اصفهان گفت: در صورت کاهش ۱۰ واحدی سهم آب این پالایشگاه، ناچار هستیم تولید محصولات کم اهمیت خود را کاهش داده یا متوقف کنیم.


به گزارش میز نفت به نقل از مهر، با تشدید چالش آب در برخی از استان های کشور، راهکارهای مدیریت منابع آب به طور جدی مورد توجه دستگاههای متولی قرار گرفته است.

روزهای پایانی سال گذشته دولت دوازدهم آستین بالا زده و با تشکیل کارگروهی به نام کارگروه سازگاری با کم آبی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و همچنین کشاورزی، در تلاش است تا با ارائه الگوهای صرفه جویی، بهینه سازی و همچنین تعریف منابع آبی جدید، راهکارهای موثری را مناسب با الگوی اقلیمی هر استان ارائه کند. در این میان برخی از استان ها شرایط ویژه تری را تجربه می کنند. به نحوی که ورودی آب به تعدادی از استان ها به طور قابل توجهی کاهش داشته است که از جمله آن می توان به استان اصفهان اشاره کرد. استانی صنعتی که علاوه بر نیاز آب آشامیدنی، مسئولیت سنگینی در تامین نیاز آب بخش های صنعتی پالایشی، پتروشیمی، فولاد و ذوب آهن بر دوش دارد.

روزهای پایانی فروردین ماه سال جاری محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان درباره ورودی سد زاینده رود گفت: ورودی آب به این سد پارسال حدود ۱.۲ میلیارد متر مکعب بود هم اکنون به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.  میانگین ورودی سد زاینده رود در ۵۰ سال گذشته از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده که هم اکنون به ۴۰۰ میلیون رسیده است و  ۳۲۰ میلیون متر مکعب برای آب شرب و ۶۰ میلیون متر مکعب برای صنعت استفاده می شود. با توجه به این کمبود، ۴۰ درصد کاهش در ورودی به آب یزد در نظر گرفته شده و صنعت نیز باید ۲۵ درصد از میزان مصرف خود را کاهش دهد. به این ترتیب چندی قبل کاهش ۱۰ واحدی آب پالایشگاه اصفهان نشان داد که دولت در اجرای سیاست های ابلاغی در راستای مدیریت منابع آب جدی است و این بار از پالایشگاه یکی از صنعتی ترین شهرهای کشور، این مدیریت را آغاز کرده است.

پالایشگاه اصفهان با پالایش ۳۷۵ هزار بشکه نفت خام در روز خوراک واحدهای پایین دستی خود شامل پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، نفت سپاهان، پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران را تامین می کند.براین اساس، این پالایشگاه ۲۳ درصد از فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می کند. اهمیت این پالایشگاه زمانی دو چندان می شود که بدانیم با کمک متخصصان داخلی، پیچیده ترین کاتالیست پالایشی دنیا مربوط به واحدهای بنزین سازی را (که تا قبل از این،  تولید آن تنها در انحصار دو شرکت بزرگ آمریکایی و فرانسوی بود) تولید کرده و از سال ۱۳۹۴  با راه اندازی وبهره برداری کامل  از مجتمع بنزین سازی، تولید متوسط روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ را عهده دار است.

در این زمینه، محمدصادق حاجیان، سخنگوی پالایشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه آب مورد نیاز برای پالایشگاه اصفهان همواره با سختی تامین می شده است، گفت: با توجه به ظرفیت تولید ۳۷۵ هزار بشکه ای پالایش نفت در این پالایشگاه، در صورت کمبود آب مورد نیاز، به ناچار میزان تولید فرآورده های کم اهمیت خود را کاهش داده یا متوقف می کنیم.

وی با بیان اینکه پروژه استفاده از تصفیه آب فاضلاب شاهین شهر را حدود ۴ سال است که مطرح کرده ایم، ادامه داد: در نظر داریم تا آب فاضلاب شاهین شهر را خریداری کرده و با تصفیه ، به عنوان منبع تامین آب پالایشگاه استفاده کنیم.

به گفته حاجیان، میزان آب مصرفی این پالایشگاه هزار میلیون مترمکعب در ساعت است که  با توجه به اجرای سیستم تصفیه آب در پالایشگاه ، ۶۰۰ تا ۷۰۰ مترمکعب آب مورد استفاده این پالایشگاه مجددا به چرخه مصرف باز می‌گردد.


کد مطلب: 21027

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/21027/ضربه-بی-آبی-پالایشگاه-اصفهان

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir