۰
۲
پرگس ، مدل جنوب و زنگنه

دست بالای تهران مقابل اهواز

دست بالای تهران مقابل اهواز
میز نفت| امروز قرار است یک HOA امضا شود؛ کنسرسیوم انگلیسی پرگس و مناطق نفت‌خیز جنوب امضاکننده این قرارداد هستند، قراردادی بر اساس مدل مناطق نفت‌خیز جنوب که در تهران هیچ مشتری ندارد. غلامرضا منوچهری و محمد مصطفوی مهم‌ترین مخالفان مدل جنوب هستند و همواره در کار مناطق چوب گذاشته‌اند.

وزیر نفت هم‌چنین دیدگاهی داشته و دارد؛ آن‌ها این مدل را بری سرگرمی جنوب می‌دانستند و تا دو هفته پیش پرگس را دست‌به‌سر می‌کردند تا آنکه ترامپ از برجام خارج شد و ورق برگشت. بلافاصله با پرگس تماس گرفته شد و گفتند سریعاً خود را برای یک جشن امضا آماده کنید. وزیر نفت هم تأکید بسیاری داشت این جشن امضا با حضور سفیر انگلستان برگزار شود تا پیام‌های بین‌المللی آن ارائه شود.

چیزی که امروز امضا می‌شود قرارداد نیست بلکه یک HOA است اما همین هم در شرایط امروز به سود صنعت نفت است؛ دست‌به‌سر کردن شرکت‌های درجه دو نفتی و سرمایه‌گذاران نه‌چندان بزرگ طی چند سال اخیر در شرکت ملی نفت متداول بوده است؛ مسئولان به فکر توتال و شل و انی بودند و تنها برای بالا بردن کارنامه کاری خود دست به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها می‌بردند. حالا که IPC به شکست کامل رسیده است، وزارت نفت برخلاف دیدگاه خود مجبور است به مدل جنوب چنگ بزند و با تلاش‌های جنوب، پز بدهد. هرچند که ممکن است برخی بگویند وزارت نفت و مناطق نفت‌خیز جنوب یک پیکر هستند ولی وقتی به خرد کردن جنوب در جلسات هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت و سنگ‌اندازی‌های تهران برای فعالیت جنوب نگاهی داشته باشیم، کاملاً متوجه خواهیم شد تهران و اهواز، دو طیف متفاوت از یکدیگر هستند که حالا تهران را به‌زانو زدن در مقابل اهواز واداشته است.

زنگنه امروز در کوشک سخنرانی خواهد کرد؛ مجبور است برای جنوب کف بزند، چیزی که از آن فرار است به‌ویژه با توجه به اختلافات شدید خود با اهواز طی دو ماه اخیر و ماجرای خواباندن دکل‌های حفاری. منوچهری هم احتمالاً حال خوبی ندارد و پرگس هم باور نمی‌کرد ترامپ، بتواند تهران را از موضع سرسخت خود پایین بیاورد!
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 21048
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زنگنه باعث بدبختی وزارت نفت و ایران شده است
ل
Iran, Islamic Republic of
گهی پشت به زین و
گهی زین به پشت...

آقای مصطفوی که تجربه ای از قبل از سال 1392 نداشتند. آقای منوچهری هم گویا دوران پیش از سال 92 را کامل از یاد برده بودند...!!!
دوران خروج ترامپ از برجام و بازگشتن تحریمها قطعا میتونه تجربه ارزشمندی برای آقای مصطفوی و امثال ایشون که چنین تجربه ای در نفت نداشتند، باشد.
امید که کمی از جوگیری این ها کاسته بشه...