۰

تنها مزیت تحریم جدید آمریکا| تحلیل

​ ايرينا اسلاو کارشناس اقتصاد نفتي تاکيد کرد به نظر مي رسد تحولاتي که بعد از تحريم هاي جديد آمريکا عليه ايران و پاي بندي اروپا، چين و روسيه به برجام روي داده است به شکلي جدايي بازار نفت از دلار را در بلند مدت رقم بزند ولي در کوتاه مدت براي ايراني ها و چيني ها بازي برد-برد رقم خواهد خورد.
تنها مزیت تحریم جدید آمریکا| تحلیل
به گزارش میز نفت، اويل پرايس نوشت:
اصولا يک کشور بايد از تصميم آمريکا براي اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران و صنعت نفت اين کشور خشنود باشد و اين کشور بزرگترين وارد کننده دنيا و بزرگترين خريدار نفت ايران است.

زماني که چيني ها سرانجام ماه گذشته قيمت گذاري نفت براي خريدهاي خود براساس يوآن را اعلام کردند، اين کار بر اساس راهبرد اين کشور براي توسعه نفوذ بين المللي واحد پول چين انجام گرفت. حال با تحريم هاي آمريکا عليه ايران، يوآن مي تواند بيش از پيش توسعه يابد و از ديگر سو پکن نيز وعده داده است خريد نفت از ايران را نيز ادامه بدهد؛ کاري که به احتمال زياد پرداخت آن با يوآن خواهد بود.

ايران نيز بايد با اين باور همراهي کند. اين کشور حتي پيش از اعلام رئيس جمهور ترامپ براي خروج از برجام اعلام کرده بود که ترجيح مي دهد مبادلات نفتي خود را با ارزهايي غير از دلار انجام دهد؛ ارزي که ايراني ها براي دسترسي به آن با دشواري روبرو هستند.
ماه گذشته نيز تهران و مسکو توافقي را امضا کردند که براساس آن مبادلات اين دو کشور با ارزهايي غير از دلار انجام گيرد؛ هدف از اين کار کاستن از نفوذ واحد پول آمريکا در اقتصادهاي اين کشورها بود. يک ماه قبل تر نيز بستن قراردادهاي وارداتي به دلار را ممنوع و ارز دلخواه خود را در مبادلات بورس نيز يورو قرار داد. به ديگر سخن، ايران به مراتب ترجيح مي دهد براي فروش نفت خود يوآن چيني را دريافت کند يا در ازاي نفت، کالاهاي مورد نيازش را بگيرد؛ توافقي مشابه را نيز با روسها بسته است.

مساله در اينجاست که يک ميليون بشکه نفتي که تحريم هاي جديد آمريکا آن را هدف قرار داده است تا از بازار خارج شود، در واقع از بازار خارج نمي شود. تحليل گران اين آمار را با توجه به ميزان نفتي که تحريم هاي آمريکا و اتحاديه اروپا در کنار هم باعث خروج نفت ايران از بازار جهاني شد، اعلام مي کنند.

بعد برنامه جامع اقدام مشترک يا توافق هسته اي ايران به دست آمد و تحريم ها برچيده شدند. اين بار، واشنگتن به تنهايي کار تحريم را پيش مي برد. اروپايي هاي امضا کننده توافق به روشني اين را گفته اند که به صرف خروج آمريکا از برجام، آنها قصد خروج از اين توافق را ندارند.

آلمان که يکي از امضا کنندگان برجام است اعلام کرد از شرکت ها و صنايع خود در ايران حفاظت مي کند. اين امکان نيز وجود دارد که فرانسوي ها که شرکت توتال علاقه زيادي به طرح گازي پارس جنوبي دارد، همين راه را پيش بگيرند. فراتر از همه، اروپايي ها در مجموع بزرگترين خريدار نفت ايران هستند و روزانه ششصد و بيست و چهار هزار بشکه از ايران خريداري مي کنند.

برخلاف دفعه پيش، همه خواهان ادامه خريد نفت ايران هستند و هر چند ممکن است برخي از خريداران مجبور به کاهش خريد نفت از ايران باشند، چيني ها هيچ وابستگي اقتصادي يا امنيت ملي به آمريکا ندارند. ايران نيز به نوبه خود براي فروش نفت به بازار نياز دارد، حتي اگر مجبور باشند نفت خود را به يوآن بفروشند و بعد آن را به ارزي ديگر مانند يورو تبديل کنند که البته هزينه بر است. بهرحال فروش ارزان تر بهتر از اين است که به کل فروخته نشود.

محتمل ترين گزينه اين است که چيني ها سرمايه گذاري هاي خود را در صنعت نفت ايران بيشتر کنند. ايران بخشي از طرح "يک کمربند، يک راه" (جاده ابريشم جديد) چين است و تامين گلوگاه صنعت نفت ايران بخشي طبيعي از اين طرح به شمار مي آيد. خريد نفت ايران به يوآن باعث تکميل اين طرح خواهد شد.

توافق براي وارد کردن نفت ايران به يوآن فقط شروع کار است. در بلند مدت، براي بسياري از تجارت هاي نفتي، مبادله بر اساس واحد پول اصلي ترين وارد کننده، ديگر امري دور از تصور نخواهد بود. با اين حال سالها طول خواهد کشيد تا يوآن بتواند دلار را به عنوان اصلي ترين واحد پول در تجارت نفت تضعيف کند؛ قطعا خطرهايي را نيز در پي خواهد آورد. 

بهرحال در کوتاه مدت، تحريم هاي آمريکا وضعيتي برد-برد را براي ايران و چين رقم مي زند.

مترجم: حسين جعفر يامي
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 21087
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *