۰

فضا برای عرض اندام روغن های خارجی باز شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه شرکت پالایش و پخش قیمت خوراک روغن موتور را گران کرده اما سازمان حمایت از مصرف کننده اجازه گران کردن روغن موتور را نمی دهد گفت: این دعوای بین دو وزارتخانه است که دود آن به چشم اقتصاد کشور می رود والبته مردم نیز که با بازار سیاه روغن موتور رو به رو شده اند، زیان کنندگان اصلی این سوء مدیریت هستند.
فضا برای عرض اندام روغن های خارجی باز شد
هدایت الله خادمی در گفت و گو با نفت ما ،با ابراز تاسف از نبود مدیریت واحد در بخش انرژی گفت: متاسفانه تصمیماتی که گرفته می شود، بنابر مصلحت اندیشی نیست و  این موضوع  برای دیگر بخش ها مشکل ایجاد می کند و در نهایت دود آن به چشم مردم می رود.

نماینده ایذه و باغملک با انتقاد از اینکه امروزه تصمیماتی در بخش تولید روغن موتور گرفته شده که تبعات آن  گریبانگیر کل مجموعه اقتصاد و مردم می شود گفت: متاسفانه هیچ برنامه مشخصی برای اقتصاد وجود ندارد ، از یک سو قیمت دلار در مدت کمتر از یک ماه دو هزار تومان گران می شود و از سوی دیگر دولت می خواهد اقتصاد دستوری را پیاده کند و به ظاهر جلو گرانی ناشی از تورم را بگیرد.

وی در خصوص اینکه در مدت یک ماه سه بار قیمت روغن موتور گران شد گفت: اگراین افزایش قیمت منطقی بود که می بایست یک باره صورت بگیرد و اگر تابع تورم واقعی نبود که شرکت پالایش و پخش به چه دلیل با این آشفتگی قیمت روغن را بالا برد.؟!

وی با یادآوری اینکه بارها از سوی دولتمردان شاهد بوده ایم که اصرار دارند قیمت ها در کنترل دولت است گفت: این چه حرفی است که آقایان می زنند. وقتی قیمت خوراک روغن موتور که در اختیار دولت است این گونه گران می شود چگونه دولتمردان می خواهند در مورد دیگر کالاها مدیریت کنند و از تولیدکنندگان دیگر محصولاتی که در دست بخش خصوصی است بخواهند که قیمت را گران نکنند؟!

خادمی با تاکید براینکه بار تصمیمات نادرست دولت بر دوش مردم است گفت: اکنون قیمت روغن داخلی بالا رفته و دولت می خواهد با سواستفاده از قدرت دولتی مانع گران شدن روغن  شود،  نتیجه اینکه یک باره روغن موتور در بازار نایاب می شود و  دسترسی مردم به روغن موتور با مشکل روبرو می شود .

وی این گونه رفتارهای دولتمردان را باعث رونق رانت و دلالی دانست و گفت: تجربه نشان داده که هرگاه دولت با استفاده از قدرت سعی کرده قیمت ها راکنترل کند، اثر منفی برجای گذاشته و در همان مدت عده ای فرصت طلب از فضای به وجود آمده سواستفاده کرده و یک شبه سودهای کلانی به جیب زده اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه سال جاری به نام حمایت از تولید کالای ایران و خرید کالای ایرانی نامگذاری شده است گفت: وقتی دولت این فضا را به وجود آورده و باعث شده تا تولیدکنندگان روغن داخلی با احتیاط عمل کنند، نتیجه این میشود که روغن موتور داخلی در بازار نایاب می شود و عده ای واردکننده به بهانه حل مشکلات مردم دست به واردات روغن می زنند.

وی با اشاره به اینکه همین زمان لجبازی باعث  تبلیغ روغن موتور خارجی می شود گفت: سال ها سعی کرده ایم تا به مردم ثابت کنیم که روغن های داخلی از کیفیت خوبی برخوردار است و مردم نیز به روغن ایرانی اعتماد کرده اند اما در نتیجه سومدیریت، بازار را در اختیار روغن های خارجی قرار می دهیم و تا بخواهیم دوباره بازار را با روغن داخلی مدیریت کنیم، هم سرمایه کشور را از دست داده ایم و هم به اندازه ای روغن وارد کشور شده که مدتها برای روغن داخلی رقیبی جدی می شوند.

خادمی با ابراز تاسف از اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده به بهانه حمایت از خریدار داخلی، همه چیز را بر هم می زند گفت: انتظار داریم وزیر صنعت با وزیر نفت هماهنگ عمل کنند نه ا ینکه دو ورزاتخانه با همدیگر لجبازی کنند و آب به آسیاب رقبای خارجی بریزند.

وی با اشاره به بحث تحریم ها و مشکلات ارزی گفت: از یک سو انتقال ارز برای کشور مشکل دارد و از سوی دیگر به شدت در تحریم هستیم، با این و اوضاع سومدیریت باعث می شود تا کالایی وارد کشور شود که امکان تولید با کیفیت آن در داخل وجود دارد.

نماینده ایذه و باغملک با بیان اینکه باید معاونت های ریاست جمهوری در این زمینه وارد بحث شوند گفت: هنگامی که دو وزارتخانه نمی توانند هماهنگ عمل کنند و اوضاع اقتصادی کشور بحرانی می شود، بهتر است معاون اول رییس جمهور وارد بحث شود و راهکار مناسبی را پیشنهاد کند.

وی با اشاره به  اینکه در هیات دولت هماهنگی وجود ندارد گفت: هفته ای دو بار هیات دولت تشکیل جلسه می دهد و جلسات دیگری همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز برگزار می شود و در این جلسات نیز وزیر صنعت و نفت در کنار هم می نشینند، جای تعجب والبته تاسف دارد که این دو وزیر نمی توانند مشکل به این بزرگی را حل و فصل کنند.

خادمی از اینکه کارخانه های تولید روغن داخلی به دلیل مشکلاتی که در عرضه خوراک روغن موتور پیش آمده از تولید روغن خودداری می کنند گفت: در همین مدت بررسی کنیم و ببینیم چه مقدار از اقتصاد کشور را به بحران کشیده ایم،  در حالی که می توانستیم با یک تصمیم درست و البته یک باره، تکلیف قیمت روغن موتور را روشن کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردم ما به گرانی عادت کرده اند گفت: یک روز لبنیات گران میشود، روز دیگر کرایه ماشین بالا می رود و روز دیگر قیمت گوشت افزایش می یابد و مردم ما هیچ اعتراضی نمی کنند، در حالی که این کالاها مواد اولیه و ضروری مردم است، بنابر این گرانی شدن روغن که در سبد کالای اساسی مردم نقش زیادی ندارد، نباید بدین اندازه با اما واگر رو به رو شود.
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 21130
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *