۰

اروپا چقدر نفت ایران را باید بخرد؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اروپا برای خرید ۷۶۰ هزار بشکه نفت ایران در روز باید تضمین بدهد گفت: فهرستی از بانکهای اروپایی برای تسویه تجاری ایران آماده شده‌ است.
اتحادیه اروپا - میز نفت
اتحادیه اروپا - میز نفت
به گزارش میز نفت ، مجید شاکری در مراسم رونمایی از بسته پیشنهادی توافق واقعی برای مذاکرات هسته‌ای که عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه اروپا باید برای خرید 760 هزار بشکه در روز از نفت ایران تضمین دهد گفت: منابع حاصل از فروش نفت ایران به اروپا در این بسته پیشنهادی صرف تجهیز و توسعه زیرساختهای انرژی و نفتی کشور خواهد شد تا خیال اروپایی‌ها از محل مصرف درآمدهای نفتی ایران آسوده باشد.

شاکری با بیان اینکه برای ارائه یک بسته جدید جهت مذاکرات هسته‌ای ابتدا باید بسته‌های ارائه شده از طرف اروپایی‌ها نقد شود گفت: یکی از پیشنهادهای اروپایی‌ها ایجاد یک صندوق بیمه پشتیبانی بود. متاسفانه باید تاکید کرد که منطق تنبیه آمریکایی‌ها در سیستم تحریم مالی نیست بلکه خارج کردن افراد و شرکتها از چرخه دسترسی به سیستم مالی آمریکا یعنی دلار است. اگر فرض کنیم جرائم غیرمالی با پشتیبانی مالی از سوی اروپاییها پوشش داده شود آمریکاییها به راحتی ساید جرائم را هم پوشان با ساید مبادلات قرار می‌دهند تا اصلا منافعی برای طرف اروپایی باقی نمایند.

وی با بیان اینکه دومین پیشنهاد اروپاییها استفاده از بانک مرکزی اروپایی برای انجام وظیفه تسویه مبادلات نفتی ایران بود گفت: اروپاییها ابتدا پیشنهاد کردند بانک مرکزی اروپا وظیفه تسویه را به عهده بگیرد که به یک بانک مرکزی اروپایی تقلیل پیدا کرد و در نهایت موضوع تسویه از سوی بانکهای اروپایی برای پرداخت پول نفت ایران مطرح شد باید گفت این پیشنهاد سوم قابل قبول نیست چرا که امکان اجرا ندارد.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه اصولا کار بانکهای مرکزی تسویه آن هم در سایز خرد و کوچک نیست گفت: باید تاکید کنیم که ایده استفاده از یک بانک تحریم ناپذیر مانند بانک مرکزی اروپایی برای تسویه مبادلات نفت ایران پیشنهاد قابل قبولی است.

شاکری با بیان اینکه اروپاییها موضوع دریافت معافیت‌های مقطعی از اوپک برای تسویه مالی با ایران را مطرح کردند گفت:در دوره پیش از برجام مجوزهایی برای آزادسازی منابع طرف اروپایی مطرح شد ودر مجوزهای اوپک آزاد سازی منابع اروپایی مطرح شده و اشاره‌ای به منابع طرف ایرانی نشده بود.

وی با بیان اینکه عده‌ای به این موضوع حجم دلار و استفاده از یورو در معاملات تجاری مطرح کردند گفت: تحریمهای ثانویه اروپا استفاده از یورو در مبادلات مالی را دچار مشکل کرده و با تغییر ساید تنبیهات در نظر گرفته شده اشخاص حقیقی و حقوقی که از سیستم یورو استفاده می‌کنند به راحتی ایزوله می‌شوند.

شاکری با بیان اینکه کشورهای اروپایی بویژه آلمان عمدتا صادر کننده کالا به اروپا بوده و قرار تجاری آنها مشخص است گفت: اعمال تعرفه تنبینهی از سوی اروپایی‌ها یک پیشنهاد بدون ضمانت اجرایی است.

به گفته این پژوهشگر اقتصادی یکی از پیشنهادهای طرف اروپایی و گروه بحران تشکیل یک بانک اروپایی برای تسویه مالی با ایران بود. باید این نکته ذکر شود که همین امروز هم بانکهای مختصی در اروپا وجود دارد که تنها در حوزه تسویه مبادلات در مواردی چون دارو و غذا فعالیت می‌کنند نکته قابل توجه اینکه بعد از برجام نیز شاید مبادلات آنها نسبت به قبل از برجام تغییری نکرده است.

وی افزود: البته باید ای نکته را مد نظر قرار داد که با اعمال تحریمهای کاتسا مبادلات مالی مربوط به غذا و دارو نیز به لیست تحریمهای آمریکا اضافه خواهد شد.

شاکری در خصوص جزئیات بسته توافق واقعی که از سوی اندیشکده مبنا مطرح شده است گفت: اروپایی‌ها باید برای تامین زنجیره خرید 760 هزار بشکه در روز از نفت ایران تضمین بدهند. این منابع صرف پروژه‌های فناورانه، فناوری‌پایه و فناوری با تاکید بر توسعه حوزه‌های نفت و گاز، نیروگاه‌های برخی علی‌الخصوص در جنوب ایران خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه چند راه حل برای پیاده‌سازی این پیشنهاد وجود دارد گفت: راه حل اول آن است که اروپاییها یکسری مجوزها بدون زمان از اوپک دریافت کنند راه حل دوم این است که از خدمات شرکتهای دولتی و همچنین خدمات تسویه بانکهای دولتی اروپایی استفاده شود و پیشنهاد سوم این است که تسویه خدمات ارائه شده در قالب شرکتهایی در روسیه و چین صورت پذیرد.

به گفته شاکری به نظر ما پیشنهاد سوم شرایط عملیاتی شدن مناسبتری دارد در همین راستا فهرستی از 100 شرکت و بانک اروپایی دولتی که می‌توانند وارد این سازوکار شوند تهیه شده و در بسته توافق خوب قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم، بسته پیشنهادی توافق واقعی اندیشکده مبنا برای ادامه برجام شامل 5 اصل، نقد پیشنهادات اروپایی‌ها و 9 پیشنهاد عملیاتی است. پیشنهادات بسته «توافق واقعی» بدون اکشن پلن FATF قابل اجراست. در اصول عمومی نکاتی مانند منافع باقی ماندن در برجام، نفت در برابر تکنولوژی، همخوانی امتیازات تعهد شده با توانایی‌های فنی، کُند کردن ابزار تحریم یک‌جانبه برای تقویت توافقات بین‌المللی لحاظ شده است.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 21131
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *