۰

هند پای فرزاد می ایستد؟

هندی‌ها از همان ابتدا پای ثابت مذاکره برای توسعه میدان گازی فرزاد با ایران بودند. مذاکراتی که 10 سال زمان برد تا به نتیجه برسد و گره آن که نوع گاز این میدان بود باز شود و بالاخره ایران که اعلام کرده بود گاز میدان فرزاد را نمی‌خواهد حاضر به برداشت این گاز شد. البته هنوز مهر تایید زیر قرارداد بین ایران و هند نخورده است و سوال اصلی این است که آیا هند بعد از خروج ترامپ از برجام پای فرزاد می ایستد یا خیر؟
میدان گازی فرزاد - میز نفت
میدان گازی فرزاد - میز نفت
به گزارش میز نفت ،فرزاد به دلیل مشترک بودن با عربستان،همانند دیگر میدان های مشترک، از اهمیت ویژه ای برای ایران برخوردار است،اما با اینکه مذاکرات برای توسعه این میدان بین ایران و هند پیشینه ایی تقریبا 10 ساله دارد چراغ های تنوسعه این میدان هنوز روشن نشده است.

ماجرای هند و ایران و میدان گازی فرزاد از این قرار است که مسئولان وقت از امضای طرح جامع توسعه میدان گازی فرزاد B تا پایان سال ۱۳۸۷ خبر دادند و ماجرای امضا نشدن های این قرارداد از همان سال کلید خورد.گاهی دو طرف تا یک قدمی اضمای قرارداد رفتند و گاهی بر سر میدان گرو کشی کردند و تلافی میدان را بر سر نفت ایران و پالایشگاه های هند دراوردند.حتی ایران به فکر راه های دیگری برای توسعه فرزاد مانند مذاکره با شرکت های دیگر و آماده سازی اسناد برای توسعه میدان گازی فرزاد B به صورت EPCF نیز افتاد.

 البته موضوع مناقشه  نحوه توسعه میدان فرزاد نبود بلکه نوع گاز این میدان بود.درواقع ایران و هند مدت ها بود که بر سر کلیات به تفاهم رسیده بودند اما گویا کسی خریدار گاز میدان فرزاد نبود زیرا گاز فرزاد B غنی نیست و در مقایسه این میدان با میدان گازی پارس جنوبی باید گفت پارس جنوبی کاندینست دارد و کاندینست آن نیز برای بازپرداخت هزینه‌های سرمایه‌گذاری کافی است، اما یکی از مشکلات برای توسعه فرزاد B این است که گاز آن غنی نیست و طرف هندی باید گاز تولیدی آن را ال ان جی کند یا به صورت خط لوله بفروشد.پیشنهاد هندی‌ها این بود که ایران گاز فرزاد B را بخرد اما ایران از یک سو منابع مورد نیاز خرید گاز فرزاد را نداشت و از سوی دیگر نیازی به گاز فرزاد B  حداقل تا پنج سال آینده ندارد.

توسعه میدان فرزاد در سفری که بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در اواخر فروردین ماه سال جاری به هند داشت باز هم روی میز قرار گرفت و این بار اخبار حاکی از رفع اختلاف بودند.زنگنه ۲۲ فروردین ماه در حاشیه شانزدهمین مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) با دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند دیدار و گفت‌وگو کرد.

یکی از محورهای این دیدار توسعه میدان گازی فرزاد B بود و که طبق گفته های زنگنه مشکلات و اختلافات برطرف شد.

در این دیدار قرار شد پیشنهاد طرف‌های هندی تا ۲ ماه آینده به ایران ارائه شود.همچنین ارزش این قرارداد چهار میلیارد دلار اعلام شد.

تکلیف گاز میدان فرزاد چه شد؟

این گره در نهایت با پذیرش ایران برای خرید گاز میدان فرزاد باز شد. آنطور که مسئولان گفته اند قرار شد هندی‌ها گاز ترش میدان را به ما تحویل بدهند و ایران جابه‌جایی و سوآپ را انجام دهد. همچنین مقرر شد یک بخش از گاز این میدان به میادین نفتی و بخش دیگر با توجه به ظرفیت خالی در پارس جنوبی به پارس جنوبی تزریق شود.

قرارداد چه زمانی امضا می شود؟

آنطور که غلامرضا منوچهری،معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در حاشیه نمایشگاه نفتگفت قرار است قرارداد توسعه میدان فرزاد تا مهرماه امضا شود.

وی در این نمایشگاه که در اردیبهشت ماه برگزار شد از امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد تا پنج ماه آینده با شرکت ONGC هند خبر داد و اظهار کرد: همچنین خط لوله ٤٠اینچ اتان در پارس جنوبی اجرا می‌شود. اتان از فاز دو به فاز یک منتقل می‌شود و می‌تواند کمبود اتان طرح های پتروشیمی را جبران کند. این طرح تا سه ماه آینده تکمیل می‌شود.

این درحالی است که مقامات وزارت نفت هند اظهار کرده اند هنوز زود است درباره پیامدهای اقدام دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای بازگرداندن تحریمها علیه ایران و تاثیر آن بر قراردادهای خرید آینده هند با شرکت ملی نفت ایران اظهارنظر کرد.

بر اساس این گزارش،میدان گازی فرزاد بی در مجموعه‌ای مشهور به نام بلوک فارسی قرار دارد که حوزه‌ای سرشار از منابع گاز و میعانات گازی واقع شده در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدان‎های ‌گلشن و فردوسی در آب‌های خلیج فارس است.حجم گاز درجای میدان گازی فرزاد B ، بیش از ۲۱ تریلیون فوت‌ مکعب برآورد شده که ۱۲.۵ تریلیون آن قابل استحصال است و طبق برنامه قرار است با توسعه میدان در فاز نخست از این میدان روزانه ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز تولید شود.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب: 21151
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *