اقدام تاسف برانگیز انگلیس در قبال ایران

19 خرداد 1397 ساعت 5:24

​کنفرانسی نفتی این هفته در لندن با موضوع تاثیر تحریم های جدید آمریکا بر صنعت انرژی ایران برگزار شد اما به دلیل ترس برگزارکنندگان از تحریم های آمریکا، ایرانی ها حق حضور در این نشست را نداشتند.


به گزارش میز نفت به نقل از فایننشال تایمز، موضوع داغ کنفرانس نفتی این هفته لندن تاثیر تحریم های جدید آمریکا بر صنعت انرژی ایران بود. اما به دلیل ترس برگزارکنندگان از تحریم های آمریکا، ایرانی ها حق حضور در این نشست که به میزبانی موسسه گلوبال پلاتس برگزار شد را نداشتند.

این ممنوعیت با واکنش منفی شرکت کنندگان در این کنفرانس بین المللی مواجه شد و پس از آنکه میان رسانه های بین المللی بازتاب یافت، سخنگوی موسسه پلاتس با انتشار یک عذرخواهی رسمی اعلام کرد که این موسسه در تصمیم خود تجدید نظر کرده است. سخنگوی پلاتس گفت: «سیاست ما مستثنی ساختن اتباع ایرانی از کنفرانس هایمان نیست. بدین وسیله از کسانی که ممکن است رنجیده خاطر شده باشند عذرخواهی می کنیم.»

هرچند این ممنوعیت به دلیل واکنش های منفی برداشته شد، اما نشان دهنده میزان تاثیرگذاری تصمیم ماه گذشته دونالد ترامپ مبنی بر خارج ساختن آمریکا از توافق برجام است. شرکت های غربی نگران گرفتار شدن در تحریم های دولت آمریکا هستند.

بسیاری در صنعت نفت و سایر صنایع از تصمیم این موسسه آمریکایی در منع اتباع ایرانی از شرکت در این کنفرانس ناخرسند بودند. یک مدیر نفتی متولد ایران که هم اکنون ساکن انگلیس است، این اقدام را «غیرقابل قبول» خواند.

این مدیر که نخواست نامش فاش شود گفت: «من شوکه شده ام، زیرا هرگز چنین چیزی ندیده بودم. من اینجا زندگی می کنم و زندگی موفقی هم دارم... این خیلی ناراحت کننده است. ما در انگلیس یعنی قلب دموکراسی زندگی می کنیم و نباید کشوری دیگر ما را به رفتاری مانند این وادار کند.»

در اطلاعیه ای که موسسه گلوبال پلاتس در این کنفرانس نفتی منتشر کرده آمده بود: «در نتیجه مقررات تحریمی دولت آمریکا که موسسه پلاتس و شرکت مادر آن اس اند پی گلوبال موظف به اجرای آن است، پلاتس قادر به پذیرش حضور اتباع ایرانی در این رویداد نیست.»

سخنگوی پلاتس در لندن از اظهارنظر در این باره که آیا شهروند ایرانی ای از ثبت نام در این نشست دو روزه منع شده یا نه خودداری کرد.

وکلای امور تحریم ها نیز در خصوص اینکه صرف حضور یک ایرانی در نشست می تواند به معنای نقض تحریم های دولت آمریکا باشد، ابراز تردید کرده اند.

جیسون هانگرفورد، کارشناس تحریم ها در موسسه ورتون رز فولبرایت در لندن گفت: «تعامل با اتباع ایرانی برای شهروندان آمریکایی ممنوع نیست... باید منافعی برای ایران در این حضور وجود داشته باشد که بحث تحریم مطرح شود. بعید به نظر می رسد که صرف پذیرش یک تبعه ایرانی موجب مجازات این موسسه آمریکایی شود.»

ریچارد کنیون، دیگر کارشناس حقوقی در لندن گفت، هرگونه شرکت خدماتی که بر مبنای تابعیت افراد، اقدامات تبعیض آمیزی را انجام دهد، ممکن است در معرض ریسک تخطی از قانون برابری دولت انگلیس قرار گیرد. «صرف نظر از تحریم ها، کنار گذاشتن یک فرد صرفا به دلیل تابعیتش، یک اقدام تبعیض آمیز آشکار است.»

موسسه اس ان پی گلوبال، یک موسسه قدرتمند اطلاعات مالی آمریکایی است که ارزش سهام آن در بازار نیویورک 51 میلیارد دلار است. پلاتس، به عنوان شعبه انرژی این موسسه در زمینه ارائه اطلاعات قیمت گذاری، خبر و تحلیل در زمینه صنعت جهانی نفت و گاز فعالیت دارد.


منبع: تسنیم


کد مطلب: 21178

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/21178/اقدام-تاسف-برانگیز-انگلیس-قبال-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir