۰

آیا اوپک درخواست ایران را رد میکند ؟

رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد اوپک احتمالا درخواست ایران برای بحث در خصوص تحریم های آمریکا علیه ایران در نشست ماه جاری این سازمان را رد خواهد کرد.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، یک منبع آگاه گفت، اوپک احتمالا درخواست ایران برای بحث در خصوص تحریم های آمریکا علیه ایران در نشست ماه جاری این سازمان را رد خواهد کرد.

بر اساس یک نسخه از نامه ای که در روز 2 ژوئن توسط حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک نوشته شده، نماینده ایران از رئیس هیئت مدیره اوپک درخواست کرده که موضوع تحریم ها در دستور کار گفت وگوهای نشست 22 ژوئن این سازمان گنجانده شود.

ماه گذشته، وزیر نفت ایران از اوپک خواسته بود که از این کشور در برابر تحریم های جدید دولت آمریکا حمایت کند. زنگنه در نامه خود همچنین این سیگنال را ارسال کرده بود که تهران مخالف نظرات عربستان در مورد ضرورت افزایش عرضه جهانی نفت است.

زنگنه در نامه ای که ماه گذشته به همتای اماراتی خود که ریاست دوره ای اوپک در سال 2018 را بر عهده دارد نوشته بود: «من تمایل دارم... که بر اساس ماده 2 اساسنامه این سازمان که بر تضمین منافع انفرادی و جمعی کشورهای عضو تاکید دارد، از اوپک درخواست کنم که (از کشورم) حمایت نماید.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه گذشته میلادی از توافق هسته ای ایران خارج شد و «بالاترین سطح» تحریم ها علیه این کشور عضو اوپک را اعمال کرد. ایران سومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان و عراق است. وزرای کشورهای عضو اوپک قرار است اواخر این ماه در وین در مورد سیاست تولید این سازمان تشکیل جلسه دهند.

کاظم پور با اشاره به نامه زنگنه، از هیئت مدیره اوپک خواسته تا به دستور کار مذاکرات ماه ژوئن اوپک این دستور کار را اضافه کند: «حمایت کنفرانس وزارتی اوپک از کشورهای عضوی که تحت تحریم های غیرقانونی، یکجانبه و فراسرزمینی قرار دارند»

این منبع افزود، احمد الکعبی، رئیس اماراتی اوپک پس از دریافت نامه ایران از شورای حقوقی اوپک درخواست نظر مشورتی کرده است. نظر شورای حقوقی در مورد درخواست ایران منفی بوده است، زیرا دستور کار نشست وزارتی اوپک نهایی شده و قابل تغییر نیست.



منبع : تسنیم
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 21199
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *