۰
۲

شمارش معکوس برای تعیین تکلیف فاز11 پارس جنوبی

وزیر نفت در حالی اوایل خرداد از فرصت 60 روزه به توتال برای تعیین تکلیف فاز 11 پارس جنوبی خبر داد که از این فرصت 40 روز مانده است و ظاهرا توتال قصد خروج از ایران را دارد.
پارس جنوبی - میز نفت
پارس جنوبی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، تیر ماه سال گذشته بود که قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه امضا شد. اگرچه مسئولان صنعت نفت انتظار داشتند در یک سال گذشته توتال کار توسعه این فاز را آغاز کند اما با خروج آمریکا از برجام به یک باره بحث خروج توتال از ایران نیز مطرح شد.

گرچه هنوز به طور رسمی این شرکت اعلام نکرده است که از ایران خارج می شود اما پویانه مدیرعامل این شرکت گفته است اگر نتوانیم معافیت‌های لازم را از آمریکا اخذ کنیم باید از ایران خارج شویم.

 این گفته پویانه عکس صحبت های بیژن زنگنه وزیر نفت ایران است که در روز انعقاد قرارداد گفته بود توتال تنها با تحریم‌های سازمان ملل از ایران خارج خواهد شد. ظاهرا این صحبت زنگنه نشان می دهد وی آشنایی دقیقی نسبت به سیاست‌های اتخاذی شرکت های چند ملیتی و همچنین شکل و شیوه تاثیر تحریم‌ها ندارد و ظاهرا نمی دانست که 34 درصد از سهام توتال فرانسه در اختیار سهامداران آمریکایی است.

جالب اینجا است که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز رسما اعلام کرده است نمی تواند مانع از خروج توتال فرانسه از ایران شود زیرا سیاست های اقتصادی این شرکت را مسئولان و مدیران آن تعیین می کنند.

علیرغم آنکه مسئولان ارشد وزارت نفت می پندارند تنها راه نجات صنعت نفت ایران ارتباط با اروپایی ها است، اما با توجه به وجود شرکت های توانمند داخلی مانند شرکت پتروپارس که توانسته است چندین فاز از فاز های پارس جنوبی را رهبری کند با خروج توتال خللی در توسعه تنها فاز باقیمانده این میدان ایجاد نخواهد شد.

اخیرا نیز مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه اعلام کردند اگرچه برخی معتقدند برای تولید نفت و گاز باید به صنایع و تجهیزات اروپایی ها اتکا کرد اما غنی سازی 20 درصد انرژی هسته ای که توسط نیروهای جوان داخلی انجام شد نشان می دهد می توان در این زمینه نیز به جوانان و فارغ التحصیلان داخلی نیز اتکا کرد.

فارغ از این بحث یکی از موضوعات مهمی که باید به آن پرداخته شود وضعیت مناقصه هایی است که شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 برگذار کرده است. سوال اینجاست که با خروج توتال از ایران شرایط شرکت‌های داخلی چه خواهد شد.

براساس گفته های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توتال حدود ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ هزینه و مناقصه های مربوطه را برگزار کرده است و مشخص نیست بعد از خروج ترامپ از این قرارداد چه بر سر این مناقصه ها خواهد آمد.

اما نکته مهمی که باید گفت این است که درصورت خروج توتال از فاز 11 هیچ جریمه ای گریبانگیر توتال نخواهد شد و توتال باید تا زمانی که فاز 11 به تولید برسد صبر کند تا سود و اصل 90 میلیون دلار هزینه ای که در این فاز کرده است را دریافت کند.

رضا خیامیان رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشست خبری اخیر خود  اعلام کرده است اگر توتال از قرارداد خارج شود و سهم خود را به شرکت چینی واگذار کند، این که تکلیف مناقصه ها چه می شود به سیاست شرکت چینی بستگی دارد اما از آنجایی که مسائل پیش رفته و توتال برخی اقدامات را انجام داده است احتمال دارد طبق همان روال پیش برود.

براین اساس باید منتظر ماند تا فرصت 60 روزه توتال که وزیر نفت برای تعیین تکلیف فاز 11 به این شرکت داده است تمام شود و مشخص شود که آیا توتال در فاز 11 می ماند یا از این فاز خارج خواهد شد.



منبع : فارس
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب: 21226
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


م
Iran, Islamic Republic of
می دانید مجری فاز 11با این درجه از اهمیت اجرایی و سیاسی کیست؟
عدالت الهی
Iran, Islamic Republic of
تکلیف آن همه اطلاعاتی که به رایگان از میدان مشترک در اختیار شرکت توتال قرار گرفت چه میشود؟ خیانتی از این قرارداد بالاتر در کشور وجود ندارد که در قبالش به عاملان آن پاداش هم داده شد. روزی که دور نخواهد بود باید پاسخگو باشند.