۰

اولین نشانه شکست برجام اروپایی

صادرات نفت ایران در دو هفته نخست ماه ژوئن به شدت کاهش یافته است. این نشان می دهد که اقدام ترامپ در وضع تحریم های جدید علیه ایران برخی از مشتریان را از خرید نفت این کشور منصرف ساخته است.
نفت ایران - میز نفت
نفت ایران - میز نفت
به گزارش میز نفت ، بارگیری نفت خام و میعانات از بنادر ایران در 2 هفته نخست ماه ژوئن با 16 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه می به 2.114 میلیون بشکه در روز رسیده است. بر اساس آمارهای کشتیرانی، این بیشترین کاهش ماه به ماه صادرات نفت ایران از دسامبر 2016 تاکنون است.

البته با توجه به اینکه هنوز تا پایان ماه ژوئن 2 هفته دیگر باقی مانده هنوز زود است بخواهیم در مورد کاهش صادرات نفت ایران به صورت قطعی اظهارنظر کنیم. اما با توجه به وابستگی دولت ایران به درآمدهای نفتی، کاهش صادرات نفت ایران در بلندمدت یک نگرانی عمده برای تهران خواهد بود.

میزان صادرات نفت ایران در این 14 روز، پایین ترین میزان صدور 2 هفته ای نفت این کشور در 12 ماه گذشته محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، میزان نفت صادراتی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به میزان یک سوم کاهش یافته، زیرا کشورهای اسپانیا، یونان و ایتالیا همگی در ماه ژوئن خرید خود از ایران را نسبت به ماه قبل کاهش داده اند. ترکیه که در سال جاری به طور متوسط روزانه 200 هزار بشکه از ایران نفت خریده، از ابتدای ماه ژوئن هیچ نفتی از این کشور خریداری نکرده است.

میزان تحویل نفت ایران به هند و ژاپن نسبت به ماه گذشته افزایش داشته، در حالی که میزان صادرات نفت به چین بدون تغییر باقی مانده است. در مقابل، میزان صادرات نفت و میعانات نفتی ایران به کره جنوبی به شدت کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، در صورتی در برجامِ بدون آمریکا می ماند که اروپا در خصوص تعهدات برجام تضمین دهد، از جمله اینکه صادرات نفت ایران نباید کاهش پیدا کند.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب: 21250
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *