۰

واکنش کاظم پور به عهد شکنی ریاض

نماینده ایران در هیات عامل سازمان کشور‌های صادرکننده نفت در گفتگو با خبرگزاری رویترز طرح عربستان برای افزایش تولید نفت برخلاف توافق را تمسخر این سازمان دانست.
واکنش کاظم پور به عهد شکنی ریاض
به گزارش میز نفت به نقل از رویترز، حسین کاظم پور اردبیلی با اشاره به گزارش‌هایی که حاکی از تصمیم عربستان برای افزایش تولید نفت خود است، گفت: وزارت خارجه آمریکا می‌گوید (تولید نفت اوپک) کم است و عربستان می‌گوید در ماه جولای ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند. متاسفانه باید بگویم هر دوی آن‌ها سازمان ما (اوپک) را به تمسخر گرفته اند.

«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا روز دوشنبه گفت که توافق حاصل شده در نشست اوپک پیرامون تولید کشور‌های عضو برای بازار نفت جهانی کافی نیست. همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه گذشته پیش از نشست وزرای اوپک در توئیتی ابراز امیدواری کرد تا اوپک تولید خود را افزایش دهد.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان نیز باتفسیر به رای توافق اوپک گفت:این توافق افزایش تولید توافق شده را از کشور‌هایی که توانایی تولیدبیشتر نفت ندارندبه کشور‌هایی منتقل کرده است که ظرفیت تولید بیشتر دارند.

کاظم پور در این باره تصریح کرد: قطعنامه ما در آخرین نشست اوپک به هیچ عضوی این اجازه را نمی‌دهد که بیش از سهمیه خود نفت تولیدکند، بلکه همه را موظف به پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق کرده است.

وی افزود: هیچ کس اجازه ندارد توافق ما را نقض کند. اگر چنین شود، به این معنا است که وزارت خارجه آمریکا اوپک را اداره می‌کند.

هفته گذشته اعضای اوپک در نشستی به توافق رسیدند که سقف تولید نفت را از ماه جولای افزایش دهند تا در میان تقاضای مصرف کنندگان نفت به کاهش قیمت نفت خام کمک کند.

براساس قطعنامه پایانی این نشست، گروه توافق کرد که اوپک و متحدانش تحت رهبری روسیه باید تولید نفت را تا ۱ میلیون بشکه یا به عبارتی تا ۱ درصد تولید جهانی افزایش دهند.

به گفته منابع اوپک، افزایش واقعی کمتر از این مقدار خواهد بود، زیرا چند کشور که اخیرا تولید نفت کمتری داشته اند تلاش خواهند کرد تا به مقدار سهمیه کامل برگردند درحالیکه دیگر تولیدکنندگان اجازه ندارند این جای خالی را پر کنند.

یکصد و هفتاد و چهارمین نشست کشور‌های صادرکننده نفت موسوم به اوپک با حضور &#۳۹;بیژن نامدار زنگنه&#۳۹; وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز جمعه گذشته در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

این نشست که با یک ساعت تاخیر آغاز شد به دلیل سخنان ترامپ و درخواست او از برخی اعضا برای افزایش تولید نفت، یکی از پر چالش‌ترین نشست‌ها در سال‌های اخیر بود.

پیش از اغاز این نشست بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و وزیر انرژی عربستان با یکدیگر دیدار و درباره آخرین تحولات اوپک و بازار نفت گفتگو کردند.
پنجشنبه ۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب: 21358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *