عقب نشینی آمریکا از موضع قبلی خود

7 تير 1397 ساعت 20:22

​یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه توضیحاتی درباره اظهارات قبلی منعکس‌شده در رسانه‌ها درباره طرح دولت آمریکا برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر، همزمان با اجرایی شدن تحریم‌های نفتی ارائه کرد.


به گزارش میز نفت به نقل از فارس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه توضیحاتی درباره اظهارات منتسب به یک مقام دیگر این وزارتخانه درباره تلاش دولت ترامپ برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر، همزمان با احیای تحریم‌های نفتی ارائه کرد.   

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه مدعی شد دولت این کشور به دنبال کاهش صادرات نفت ایران به صفر است و قصد ندارد برای هیچ‌یک‌ از شرکت‌ها یا کشورهای خریدار نفت ایران، معافیت‌های تحریمی صادر کند. این اظهارات به افزایش بهای نفت منجر شد. 

روز پنجشنبه یک مقام دیگر وزارت خارجه آمریکا که شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» اشاره‌ای به نام او نکرده گفت: «موضع ما همکاری با کشورهای واردکننده نفت خام ایران است تا بتوانیم میزان واردات شمار هر چه بیشتری از آنها را تا ۴ نوامبر به صفر برسانیم.»

وی اضافه کرد: «آمادگی داریم با کشورهایی که واردات خود را کاهش می‌دهند به صورت مورد به مورد همکاری کنیم.»

پیش از این،  «اندرو پیک»، مدیر میز ایران و عراق در وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی منتسب به او جزئیاتی از برنامه‌های دولت این کشور برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران مطرح کرده بود.

«لاورنس نرمن»، خبرنگار ارشد روزنامه وال‌استریت‌ژورنال پنجشنبه هفته گذشته در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته بود «پیک» در اظهاراتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته گفته کاهش خرید نفت از ایران از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

از جمله تحریم‌هایی که اجرای آن ۱۸۰ روز بعد از خروج آمریکا از برجام، در تاریخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد، تحریم‌های ذیل بند ۱۲۴۵ (د) قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا، ۲۰۱۲» هستند.

این تحریم که برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده وزیر خزانه‌داری آمریکا را ملزم به معرفی تحریم‌هایی علیه آن دسته از بانک‌های خارجی می‌کند که با بانک مرکزی یا هر یک از دیگر موسسات مالی تحریم‌شده ایران معامله انجام می‌دهند.

با وجود این، وزارت دارایی‌ آمریکا تعیین کرده در صورتی که کشورهای میزبان بانک‌های خارجی در بازه ۱۸۰ روز قبل‌تر خرید نفت خام از ایران را به «میزان قابل توجه» کاهش داده باشند، بانک‌های این کشورها از تحریم‌ها مستثنی می‌شوند. 

آمریکا قبل از اجرایی شدن برجام با استفاده از همین تحریم‌ها توانست میزان فروش نفت ایران را کاهش دهد. 

   در قانون «اختیارات دفاع ملی» تعیین اینکه چه میزان کاهش خریداری نفت از ایران «میزان قابل توجه» محسوب می‌شود به عهده قوه مجریه آمریکا گذاشته شده و دولت آمریکا بایستی با در نظر گرفتن عواملی از جمله میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی، میزان مورد قبول برای کاهش خریداری نفت از ایران توسط کشورها را مشخص کند.

دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قبل از اجرایی شدن «برجام» و رفع شدن این تحریم‌ها حدود ۲۰ درصد کاهش خریداری نفت را «میزان قابل توجه» تعیین کرده بود. دولت ترامپ، هنوز درباره این رقم تصمیم‌گیری نکرده، اما اظهارات هفته گذشته «اندرو پیک»، در این مورد جدید محسوب می‌شد.

به نوشته خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال، او گفته تعیین اینکه «میزان قابل توجه» چه رقمی خواهد بود این بار توسط واردکنندگان نفت ایران صورت خواهد گرفت. مقام آمریکایی توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.

«پیک» همچنین گفته است: «کاهش خرید باید میزان قابل توجهی باشد، اما احتمالاً از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد کرد.»

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال اشاره‌ای به اینکه مقام آمریکایی این اظهارات را چه زمان و در مصاحبه با چه رسانه‌ای مطرح کرده، نکرده است.  


کد مطلب: 21359

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/21359/عقب-نشینی-آمریکا-موضع-قبلی-خود

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir