تبعات تحریم نفتی ایران

7 تير 1397 ساعت 20:29

​در حالی که آمریکا از هم‌پیمانان خود خواسته تا واردات نفت از ایران را به صفر برسانند یا آماده تحریم باشند، نگرانی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی بیشتر شده است،‌ آنها معتقدند تحریم ایران منافع آنها راتهدید خواهد کرد.


به گزارش میز نفت به نقل از کوریا تایمز، در حالی که آمریکا از هم‌پیمانان خود خواسته تا واردات نفت از ایران را به صفر برسانند یا آماده تحریم باشند، نگرانی پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی بیشتر شده است. 

تحلیلگران صنعتی می‌گویند که منابع تأمین نفتی خود را متنوع کرده‌اند، اما شرکت‌های پتروشیمی هنوز به شدت به میعانات گازی و نفت فوق‌العاده سبک ایران وابسته‌اند، این دو محصول نفتی به عنوان منبع اصلی تولیدات این شرکت‌ها محسوب می‌شوند، بنابراین مفهوم آن این است که تحریم‌ها می‌تواند رقابت قیمتی را از بین ببرد. 

براساس اعلام شرکت ملی نفت کره، سهم ایران در واردات نفتی سال گذشته این کشور ۱۳.۲ درصد بوده و ایران سومین کشور تأمین‌کننده نفت کره پس از عربستان و کویت بوده است. عربستان ۲۸.۵ درصد و کویت ۱۴.۳ نفت کره را در سال ۲۰۱۷ تأمین کرده است. 

طی چندین سال گذشته، وابستگی واردات نفت کره به ایران بیشتر شده، در سال ۲۰۱۵ این کشور ۴۲.۴ میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرد که در مجموع ۴.۱ درصد واردات این کشور را دربرمی‌گرفت، اما به تدریج میزان این وابستگی تقریبا سه برابر شده و سال گذشته این کشور ۱۴۷.۸۷ میلیون نفت از ایران وارد کرده است. 

به هر روی در حالی که دولت ترامپ به تحریم‌های نفتی ایران تأکید می‌کند، کره در اواخر ماه می میزان واردات خود را از ایران کم کرده است و واردات نفت از ایران به ۶ میلیون بشکه کاهش یافته که کاهش ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته دارد. 

در حالی که کره با تحریم‌های آمریکا وابستگی خود را به نفت ایران کم کرده، پالایشگاه‌ها معتقدند که تحریم‌های آمریکا تا حدودی می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما افزایش قیمت در محصولات خرده‌فروشی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود چرا که قیمت بین‌المللی نفت رو به افزایش خواهد شد. 

در حال حاضر پنج شرکت داخلی کره نظیر پیوندا اویل‌بنک، هیوندا چیمیکال، اس‌کی‌اینچه‌او پتروکم، اس‌کی انرژی و هان‌وا توتال پتروچمیکال نفت از ایران وارد می‌کنند. 

یک مقام صنعتی گفت: «اگر تحریم‌ها اعمال شود، به ضرر شرکت‌های پتروشیمی تمام خواهد شد.» آنها گفته‌اند نگرانی‌هایی درباره تأمین میعانات گازی وجود دارد، میعانات گازی منبع اصلی برای تولید نفتامحسوب می‌شود، این ماده در ساخت بنزین و رقیق کردن نفت سنگین استفاده می‌شود. 

از آنجایی که قیمت محصولات ایران رقابتی است، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی داخلی ترجیح می‌دهند میعانات گازی ایران را خریداری کنند. 

حجم واردات میعانات گازی این کشور ۵۴ درصد کل واردات این محصول را شامل می‌شود و در این میان شرکت هانوا، توتال در سه ماهه نخست امسال بیشترین واردات را در مقایسه با دیگر شرکت‌ها داشته است. 

منابع صنعتی اعمال کردند بیشتر نگرانی‌ها مربوط به شرکت‌هایی است که تسهیلاتی برای فرآوری نفت ندارند. 

یک مقام رسمی اعلام کرد شرکت‌هایی که چنین تسهیلاتی را دارند، اگر واردات نفت خام ایران هم متوقف شود، می‌توانند تولید نفتا بکنند.

به هر حال برای کشورهایی که میعانات گازی مصرف می‌کنند، اقدام آمریکا می‌تواند نتیجه سنگینی در واردات میعانات گازی داشته باشد. 

در حال حاضر شرکت‌ها به دنبال این هستند تا منابع تأمین نفت خودر ا متنوع‌تر کنند، اما ایران هنوز صادرات زیادی دارد و شرکت‌ها امیدوارند که در مذاکره با آمریکا معافیت‌های تحریمی بگیرند. 

وزارت صنعت، تجارت و انرژی اعلام کرد: در حال مذاکره با آمریکا است تا واردات میعانات گازی را از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج کند و به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد. 

اوایل این هفته مقامات آمریکا اعلام کردند که این کشور هیچ‌گونه معافیتی را برای واردات نفت از ایران نخواهد داد. 

منبع: فارس


کد مطلب: 21363

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/21363/تبعات-تحریم-نفتی-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir