۰
۲

اظهارات جالب زنگنه درباره توتال

​وزیر نفت گفت: اگر در کار وزارت نفت تاخیر نینداخته بودند و ۵ قرارداد دیگر همانند توتال منعقد شده بود، دیگر آمریکا نمی‌توانست نفت ایران را تحریم کند.
اظهارات جالب زنگنه درباره توتال
به گزارش میز نفت به نقل از خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره تضامین اخذ شده در قرارداد ایران و توتال، گفت: ساختار قراردادهای IPC اینگونه بوده که اگر اجرای قرارداد برای شرکت طرف مقابل ایران غیرممکن شده و این موضوع را اعلام کند، می تواند از قراداد خارج شود؛ اما پولی به آن پرداخت نمی شود تا زمانی که فعالیت پروژه تمام شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در  قرارداد ایران و توتال پیش بینی شده که نفر دوم یعنی شرکت چینی جایگزین توتال شود، افزود: در حال حاضر توتال هنوز از قرارداد خارج نشده است و ۲۵ روز از مهلت ۶۰ روزه این شرکت تمام شده و ۳۵ روز دیگر زمان دارد.

وی ادامه داد: بعید است که توتال بتواند برای حضور در ایران از آمریکا معافیت بگیرد؛ اما اگر شرکت دوم یعنی شرکت چینی نیز تمایلی به ادامه فعالیت نداشته باشد، شرکت سوم کار را ادامه می دهد.

زنگنه با بیان اینکه برخی خیلی روی این موضوع حساسیت نشان می دهند که ایران در قرارداد با توتال ضرر کرده است، یادآور شد: در این قرارداد ضرر نکرده ایم، فرض می شود که ایران سرمایه داشته و پول هایش روی دستش مانده و می خواسته کار این پروژه را انجام دهد، پس اگر توتال و چینی ها از قرارداد خارج شدند این سرمایه ها به شرکت پتروپارس داده شود تا این پروژه را به اتمام برساند.

 وی با اشاره به اینکه شرکت توتال تاکنون  ۶۰ میلیون دلار در این پروژه خرج کرده است، افزود: مجلس و دولت قبول کرده اند که برای توسعه صنعت نفت به فرآیند جذب سرمایه گذار خارجی و تکنولوژی توجه شود که در این موضوع هیچ اختلافی بین مجلس و دولت نبود و هیئت نظارت بر منابع هیدروکربوری که مقامات عالی سه قوه در آن حضور دارند، انعقاد این قرارداد را به مصلحت کشور دانستند.

وزیر نفت با بیان اینکه اگر در کار وزارت نفت تاخیر نینداخته بودند و ۵ قرارداد دیگر همانند توتال منعقد شده بود دیگر وضعیت کشور مثل امروز نبود، تصریح کرد: اگر صادرات نفت کشور ۴ میلیون بشکه در روز بود دیگر آمریکا نمی توانست نفت ایران را تحریم کند، چراکه خروج نفت ایران بسیار برایش زیان بار بود، همانگونه که نتوانست روسیه را تحریم نفت و گاز  کند چون مقدار تولید نفت و گاز روسیه به مقداری بود که بازار تحمل خروج روسیه را نداشت.
جمعه ۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب: 21375
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سنگ پای قزوین هم در مقابل زنگنه کم می آورد. طرف 5 سال صنعت نفت کشور را با یک آدرس غلط به کما برد و حالا طلبکار شده. مدل IPC کپی قرارداد های ترکمنستان و عراق و شبیه قرارداد های سال 1342 زمان شاه است که حتی شاه در سال 1352 اعلام کرد از این به بعد از این قرارداد ها نمی بندد. ژنرال نفتی ما با هدر دادن 80 سال مبارزات ملی شدن صنعت نفت و زیر پا گذاشتن اصول قانون اسای 5 سال کشور را معطل کرد و نا موفق بود و حالا زبان درازی می کند. آخه ابله اگر بخواهیم 4 میلیون بشکه صادر کنیم باید 6 میلیون بشکه تولید کنیم. برنامه خودت که طی 8 سال قبلی که تحریم هم نبودیم و نتونستی عملی کنی این بود که تولید نفت کشور از 3.8 میلیون بشکه در رابرسانی به 5 میلیون بشکه در روز در سال 1383 و برای چند سال توان تولید کشور هم 5 میلیون بشکه در روز باشد اما تو طی 8 سال مدیریت تولید کشوربا همه قراردادهای نفتی که بستی تولید نفت را را از 3.8 میلیون بشکه برای چند روز رکورد گیری به 4.2 رساندی. آنوقت چطور تو می تونستی در عر ض یک سال تولید کشور را از 4 میلیون به 6 میلیون برسانی وقتی حتی برنامه 5 میلیون بشکه در روز بوده؟ فکر کردی همه مثل خودت بیسوادند؟ بله کشور خیلی بی در و پیکره که خیانت کارانی امثال تو هنوز وزیراش هستند

ضمنا زنگنه در مورد مفاد قراردادهای نفتیهم دروغ می گوید. بروید بند د ماده 3 الگوی مصوب دولت را بخوانید. فارسی است و شما هم می توانید بخوبی بفهمید. آنجا نوشته اگر به دلیلی غیر از دلایل فنی تولید میدان متوقف شود ایران موظف است تمام هزینه ها و حتی پاداش تولید (در حالیکه تولید هم وجود ندارد) به طرف مقابل بدهد بنابراین اگر بدلیل تحریم خرید نفت مثلا ده سال نتوانیم از آن میدان نفت تولید کنیم بابت این ده سال باید پاداش تولید روزانه هم به طرف مقابل بدهیم. این بند تشویق طرف مقابل به تحریم است. اگر چند قرارداد IPC نفتی بسته می شد و تحریم می شدیم برای همیشه مجبور می شدیم تقریبا همه درآمد نفتی کشور را به بیگانگان بدهیم بدون آنکه آنها بخواهند زحمتی بکشند. این اگر خیانت نیست اسمش چیست؟ اگر ذره ای شرف ایرانی دارید بخوانید و خودتان تفسیر کنید. مرگ بر خیانتکاران
امیر
Iran, Islamic Republic of
وزیر نفت ایران توجه ندارد در جهان طرحهای نفت و گاز در همان ایامی که سرگرم انتصاب نوجوانان و تبدیل وزارت نفت به یک کودکستان بود و مثل 40 سال گذشته تمایلی به مطالعه و آگاهی از اصول دیپلماسی نفت نداشته است , صدها قرارداد نفت و گاز توسط شرکت های معتبر جهانی منعقد و اجرای آنها در همین 4 سال گذشته رو به پایان و تحویل پروژه است. عملکرد بی پی, شورون, .... قابل دسترسی از سایت انرژی می باشد.
به کارگرفتن 20 نفر پیر و پاتال که آنچه از سنوات گذشته توشه کرده اند فقط اطلاعات شنیداری در راهرو ها و گفته های متخصصین دلسوزی است که زیر پای خود له کرده اند, برای تهیه 10 صفحه کاغذ غیر از هزینه چند مبلبارد تومان حقوق مشتی مفتخور چه ارمغانی داشته است.