۰

مشتریان نفت ایران بر سر دوراهی

در حالی که دولت آمریکا فشار بر متحدانش برای توقف کامل خرید نفت از ایران را افزایش داده است، شرکت های فوجی اویل ژاپن و فورموسا پتروچمیکال تایوان در حال بررسی قطع خرید نفت از ایران هستند، اما آنها هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده اند.
ترامپ - میز نفت
ترامپ - میز نفت
به گزارش میز نفت ، در حالی که دولت آمریکا فشار بر متحدانش برای توقف کامل خرید نفت از ایران را افزایش داده است، شرکت های فوجی اویل ژاپن و فورموسا پتروچمیکال تایوان در حال بررسی قطع خرید نفت از ایران هستند، اما آنها هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده اند.

همچنین کره جنوبی پیش از این مقداری از خرید نفت خود از ایران را متوقف کرده و شرکت ملی نفت امارات نیز تلاش دارد جایگزین هایی برای نفت وارداتی اش از ایران بیابد.

شرکت فوجی اویل احتمالا محموله های نفتی از عربستان، قطر و ابوظبی را با خرید نفت خود از ایران جایگزین خواهد کرد و شرکت فورموسا هم ممکن است تصمیم به خرید نفت از عربستان و عراق بگیرد.

لین که ین، سخنگوی شرکت فورموسا گفت: «ما در حال آماده شدن برای سناریوهای مختلف هستیم و بدترین سناریو ممنوعیت کامل خرید نفت از ایران است.»

وی افزود: «واردات نفت از ایران بخش کوچکی از کل خرید نفت شرکت فورموسا را تشکیل می دهد. هرگونه کاهش خرید از ایران را می توان با خرید نفت هایی از نوع دیگر از بازار تک محموله ها جبران کرد.»

هرگونه کاهش صادرات نفت ایران می تواند به عربستان کمک کند که سهم خود از بازار آسیا را که پس از آغاز اجرای توافق کاهش تولید کم شده بود، پس بگیرد. عربستان اعلام کرده که قصد دارد برای جبران شکاف عرضه موجود در بازار تولید خود را به رقم 11 میلیون بشکه در روز برساند. اما این اقدام در شرایطی که تولید نفت ونزوئلا و لیبی نیز با مشکل مواجه شده، می تواند ظرفیت تولید ذخیره عربستان را با محدودیت جدی مواجه سازد.

تاکاکی سوبو، سخنگوی شرکت فوجی اویل گفت، این شرکت تصمیم خود در مورد خرید نفت از ایران را پس از مشورت با دولت ژاپن و دیگر پالایشگاه های ژاپنی اتخاذ خواهد کرد.

چند منبع اگاه نیز گفتند، شرکت فورموسا پتروچمیکال تصمیم نهایی در این باره را پس از نشست مدیران این پالایشگاه با مقامات دولت تایوان در طی هفته های آینده اتخاذ خواهد کرد.

شرکت جی ایکس تی جی، بزرگترین پالایشگاه ژاپن هم گفته قصد دارد از دستورالعمل های دولت ژاپن در زمینه تحریم ها پیروی کند و اگر این شرکت ناگزیر به قطع خرید نفت از ایران شود، نفت مورد نیاز خود را از دیگر تولید کنندگان در خاورمیانه، غرب آفریقا و احتمالا آمریکا تامین خواهد کرد.

به گفته تاکاشی یامادا، مدیر سیاست گذاری نفتی وزارت اقتصاد ژاپن، مذاکرات دولت ژاپن با آمریکا در این زمینه در جریان است.

بعد از درخواست دولت آمریکا برای قطع خرید نفت از ایران، شرکت های کره ای اس کی اینوویشن، هانوها توتال پتروچمیال و هیوندای اویل بانک همگی برای خرید میعانات به دنبال یافتن تولید کنندگان جایگزین رفته اند.

همچنین شرکت ملی نفت امارات، برای تامین خودراک مورد نیاز پالایشگاه خود در جبل علی، اقدام به خرید میعانات از گینه استوایی و آمریکا کرده است. این شرکت قبلا بخش عمده نیاز خود را از ایران و قطر تامین می کرد.

به نظر می رسد که موفقیت تحریم های جدید آمریکا علیه ایران تا حد زیادی به موضع دو مشتری بزرگ نفت این کشور یعنی چین و هند بستگی خواهد داشت.

هرچند پکن مذاکرات استراتژیکی را در ماه های گذشته با ایران انجام داده، اما نگفته که آیا تحت فشار آمریکا خرید نفت از ایران را کاهش خواهد داد یا نه. در همین حال، وزیر نفت هند هم گفته، دهلی نو هنوز تصمیم نهایی در مورد خرید نفت از ایران را اتخاذ نکرده است، اما هرگونه تصمیمی در این باره با توجه به منافع هند اتخاذ خواهد شد.



منبع : تسنیم
شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 21385
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *