مشکل ترامپ در جایگزین کردن نفت ایران

12 تير 1397 ساعت 9:33

​بلومبرگ اعلام کرد تماس دونالد ترامپ با پادشاه عربستان و درخواست از وی برای بالا بردن تولید نفت این کشور نشان می‌دهد گزینه‌های پیش روی ترامپ برای جایگزینی نفت ایران و بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی محدود است.


به گزارش میز نفت؛ طی روزهای گذشته دونالد ترامپ با ملک سلمان پادشاه عربستان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده و از وی خواسته است تا برای جایگزین کردن کاهش صادرات نفت ایران ناشی از اعمال تحریم‌ها و جلوگیری از افزایش قیمت در بازار جهانی تولید نفت عربستان را افزایش دهد.

ترامپ سپس در توئیتر خود اعلام کرد که پادشاه عربستان به این درخواست ترامپ پاسخ مثبت داده است اما کاخ سفید سپس از این اظهار نظر عقب‌نشینی کرد حتی در این عقب‌نشینی درخواست ترامپ از سعودی‌ها برای افزایش تولید تکذیب نشد.

بالا بودن قیمت حامل‌های انرژی بخصوص بنزین یکی از ابزارهایی بوده که احزاب آمریکایی در مبارزات انتخاباتی از آن علیه حزب حاکم استفاده کردند.

به گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، در حال حاضر قیمت بنزین بدون سرب به انضمام مالیات در هر گالن ۵۵ سنت بالاتر از زمان مشابه سال قبل در آمریکاست.

ترامپ طی مصاحبه‌ای که روز جمعه ضبط شد و در فاکس نیوز به نمایش درآمد اوپک را مقصر اصلی بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی عنوان کرد و گفت: اوپکی‌ها به طور ۱۰۰ درصد در حال دستکاری بازار جهانی هستند و باید به این اقدام خود پایان دهند. 

ترامپ گفت به نظر من آنها باید تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهند. 

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: رابطه بسیار خوب من با پادشاه عربستان و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به من کمک خواهد کرد که به هدفی که می‌خواهم برسم.

ترامپ برای پایین نگه داشتن قیمت بنزین در آمریکا در سایه اعمال تحریم علیه ایران و ونزوئلا در کوتاه مدت گزینه‌های بسیار محدودی دارد.

دونالد ترامپ البته می‌تواند با استفاده از ذخایر اضطراری سوخت در این کشور قیمت حامل‌های انرژی را تحت تاثیر قرار دهد اما حتی بیل کلینتون در دهه ۱۹۹۰ میلادی نیز چنین کاری نکرد.

آمریکا در خلیج مکزیک ذخایر اضطراری سوخت خود را انبار کرده است و این ذخایر برای جلوگیری از بالا رفتن قابل توجه قیمت سوخت در این کشور در نتیجه بحران در عرضه ایجاد شدند اما تاکنون استفاده کمی از آنها شده و هرگونه دست‌اندازی به آنها می‌تواند انتقادات شدیدی برای دولت آمریکا در پی داشته باشد.

ترامپ همچنین دسترسی شرکت‌های نفتی این کشور را به منابع نفتی را نیز می‌تواند ارزان‌تر کرده و به صورت موقت قیمت حامل‌های سوخت در این کشور را پایین نگه دارد اما تا بهره برداری از ذخایر میادین جدیدی که به دستور ترامپ آزاد شده‌اند سالها زمان باقیست.

منبع: فارس


کد مطلب: 21411

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/21411/مشکل-ترامپ-جایگزین-کردن-نفت-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir