۰

​تحریم نفتی ایران متحدان آمریکا را به درد سرانداخت

حتی قبل از رسیدن ضرب الاجل ۴ نوامبر برای خریداران نفت ایران، ارسال محموله های نفتی این کشور به برخی از متحدان آمریکا با تهدید مواجه شده است.
​تحریم نفتی - میز نفت
​تحریم نفتی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، حتی قبل از رسیدن ضرب الاجل 4 نوامبر برای خریداران نفت ایران، ارسال محموله های نفتی این کشور به برخی از متحدان آمریکا با تهدید مواجه شده است.

به گفته منابع آگاه، اگر ژاپن نتواند از تحریم های آمریکا معافیت بگیرد، محموله هایی که در ماه سپتامبر بارگیری می شوند، آخرین محموله هایی خواهند بود که عازم ژاپن می شوند. در عین حال، کره جنوبی گفته که به دلیل مشکلات بیمه و اجاره تانکرها، برای بارگیری نفت ایران در ماه جولای با موانعی مواجه است. یک پالایشگاه تایوانی نیز در حال بررسی توقف خرید نفت از ایران است.

ریسک بروز اختلال در صادرات نفت ایران قبل از اوایل ماه نوامبر، نشان می دهد که پس از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام، ابراز وفاداری دیپلماتیک به واشنگتن تا چه اندازه در حال تاثیرگذاری بر بازار نفت است. متحدان نزدیک آمریکا نظیر کره جنوبی و ژاپن اکنون با این سوال مواجه اند که چگونه می توان بدون به خطرانداختن صنعت انرژی و روابط دیرینه با ایران، به عنوان یک عرضه کننده مهم نفت، روابط حسنه با دولت آمریکا را تداوم بخشید.

کیم جائه کیونگ، تحلیلگر انستیتیو کره انرژی اکونومیکس در این باره گفت: «ما در وضعیت پیچیده ای قرار داریم، زیرا ما هم باید به حرف آمریکا گوش کنیم و هم اینکه ایران یک عرضه کننده مهم نفت خام و میعانات است... این دولت ترامپ است که ما در حال تعامل با آن هستیم و این غیرقابل پیش بینی بودن (ترامپ) موجب نگرانی پالایشگاه ها و شرکت های پتروشیمی در آسیا شده و آنها را وادار می سازد تا قبل از ضرب العجل تعیین شده به صورت داوطلبانه خرید نفت از ایران را کاهش دهند.»

بر اساس برآوردهای موسسه اف جی ای، ژاپن، سومین مشتری بزرگ نفت ایران در 6 ماهه نخست امسال 140 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده که 32 درصد بیشتر از سال 2015 است. کره جنوبی خرید نفت از ایران را در این بازه زمانی 30 درصد کاهش داده و به 81 هزار بشکه در روز رسانده است. تایوان هم خرید نفت خود از ایران را که 3 سال پیش صفر بود به 11 هزار بشکه در روز افزایش داده است.

تصمیم چین و هند در مورد تحریم های آمریکا، که در طی 3 ماه گذشته مجموعا روزانه حدود 1.4 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده اند، احتمالا تاثیر بزرگتری بر بازار جهانی نفت خواهد گذاشت.

چین که در حال حاضر درگیسر یک جنگ تجاری با آمریکاست، هنوز هیچ اعلام موضع علنی ای در مورد تبعیت یا عدم تبعیت از تحریم های آمریکا علیه ایران نکرده است. هند تاکنون سیگنال های متفاوتی ارسال کرده است. هرچند دهلی نو گفته که قصد دارد از دولت آمریکا بابت تحریم های ایران معافیت بگیرد و به دنبال استفاده از روش های جایگزین برای پرداخت پول نفت ایران است، اما دولت هند در عین حال از پالایشگاه های این کشور خواسته تا خود را برای هر سناریویی از جمله به صفر رساندن خرید نفت از ایران آماده کنند.

دولت ترامپ در حال اعمال فشار بر کشورهاست تا خرید نفت خود از ایران را به طور کامل متوقف کنند. مانع اصلی پیش روی خریداران نفت ایران، تهدید آمریکا به قطع ارتباط موسسات مالی خارجی طرف حساب با بانک مرکزی ایران، با سیستم بانکی آمریکاست.



منبع : تسنیم
سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 21450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *