۰

ناآرامی در یکی از میادین نفت عراق

​به دنبال تداوم تظاهرات شهروندان عراقی در استان بصره در اعتراض به وضعیت خدمات رسانی و بیکاری، نخست وزیر این کشور امروز (جمعه) عازم بصره شد.
ناآرامی در یکی از میادین نفت عراق
به گزارش میز نفت،حیدر العبادی، نخست وزیر عراق که به تازگی در نشست ائتلاف بین‌المللی درباره مقابله با داعش در بروکسل شرکت کرده بود، امروز به منظور آرام کردن اعتراضات علیه اوضاع نابسامان خدمات رسانی وبیکاری به بصره سفر کرد.

بصره از نظر ذخایر نفتی ثروتمندترین استان عراق به شمار می‌رود، طوری که صادرات نفت از بصره، بیش از ۶۵ درصد درآمدهای عراق را شامل می‌شود و هرگونه شکست در تولید، می‌تواند به اقتصاد این کشور آسیب جدی وارد کند.

نخست وزیر عراق پنجشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور ضمن تاکید بر تمایل دولت بر ارائه هر چه سریعتر خدمات در بصره، تصریح کرد: در میان معترضان عناصری وجود دارند که به دنبال سوء استفاده از تظاهرات مسالمت آمیز مردمی و نیروهای امنیتی هستند.

وی افزود: شهروند اهل بصره امنیت استانش را به خطر نمی‌اندازد و شهروندان عراقی در بصره از هر شخص دیگری نسبت به حفظ امنیت شهرشان حریصتر هستند.

این درحالی است که پنجشنبه در یکی از تجمع‌های اعتراضی که در مقابل ورودی میدان نفتی "قرنه غربی ۲" برگزار شد، نیروهای پلیس برای مقابله با معترضان تیر هوایی شلیک کردند و در پی این اقدام دو تظاهرکننده مجروح شدند.

کارکنان این میدان نفتی نیز اظهار کردند که ۱۰ تن از معترضان موفق شدند برای مدت کوتاه وارد یکی از تاسیسات جداسازی نفتخام شوند اما نیروهای پلیس به سرعت وارد عمل شده و آنها را به بیرون از محوطه کشاندند.

همچنین دو مقام مسئول گفته‌اند که این تجمعات اختلالی را در روند کار میدان نفتی قرنه غربی ۲ و دو میدان نفتی "قرنه غربی "۱ و "رمیله" به وجود نیاورده‌اند.

در اعتراض‌های روز یکشنبه در شمال بصره نیز یک تن از معترضان کشته و سه تن دیگر در پی تیراندازی نیروهای امنیت برای متفرق کردن تظاهرکنندگان زخمی شدند.

اما ارتش عراق در این باره اعلام کرد، فرد کشته شده مسلح بوده و هیچ ارتباطی با معترضان نداشته و تلاش داشته جلوی کار شرکت‌های نفتی مانع‌تراشی کند.
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب: 21477
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *