۰

​سردرگمی خریداران ژاپنی نفت ایران

با سیگنال‌های مختلفی که واشنگتن درباره اعطای معافیت به مشتریان نفتی ایران پس از بازگشت تحریم‌ها در نوامبر ارسال کرده است، پالایشگاه‌های ژاپنی احتمالا بارگیری محموله‌های نفتی ایران را در اوت متوقف خواهند کرد که به واردات جزیی در ماه آینده منتهی می‌شود.
نفت ایران - میز نفت
نفت ایران - میز نفت
به گزارش میز نفت ، منابع آگاه از این موضوع به "اس اند پی گلوبال پلاتس" اظهار کردند: شماری از واردکنندگان ژاپنی نفت ایران برنامه فوری برای بارگیری نفت از ایران در ماه اوت ندارند. عدم بارگیری برنامه‌ریزی شده در اوت باعث خواهد شد ژاپن واردات بسیار اندکی از ایران داشته باشد که در ژوییه بارگیری شده‌اند.  

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا پنج‌شنبه گذشته در کنگره اعلام کرد: آمریکا تحریم‌هایی را روی همه خریداران نفت ایران از جمله چین، روسیه و اروپا اعمال خواهند کرد. منوچین گفت: ما در حال حاضر گفت‌وگوهایی با متحدانمان درباره قطع خریدشان داشته‌اند و در حال مشاهده تاثیرات قابل توجهی هستیم.

اظهارات منوچین در حالی مطرح شد که پیش از آن مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در دیدار خود از ابوظبی گفته بود: شماری از کشورها نزد آمریکا آمده و خواستار معافیت از تحریم‌های نفتی شده‌اند. ما این درخواست‌ها را بررسی خواهیم کرد.

به گفته منابع آگاه، شرکت‌های کشتیرانی ژاپنی پس از شنیدن اظهارات پامپئو درباره احتمال معافیت از تحریم‌ها، همچنان رویکرد محتاطانه خود را حفظ کردند.

یک شرکت کشتیرانی ژاپنی اعلام کرد: هیچ درخواستی از پالایشگاه‌های ژاپنی برای حمل محموله‌های نفتی ایران پس از ژوییه دریافت نکرده است.

دولت ژاپن همچنان قصد دارد در راستای مذاکرات دو جانبه‌ای برای این‌که بتواند به واردات نفت ایران ادامه دهد، برای معافیت از تحریم‌ها درخواست کند. تحریم‌های آمریکا در چهارم نوامبر به اجرا گذاشته خواهند شد و ممکن است به افت چشمگیر صادرات ایران منجر شود. این مهلت و کمبود عرضه احتمالی، قیمت‌های نفت را هفته‌هاست که بالا نگه داشته است.

قیمت‌های نفت در ۲۶ ژوئن پس از این‌که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هیچ معافیتی به خریداران نفت ایران داده نمی‌شود جهش پیدا کرد. این رویکرد خصمانه از سوی بسیاری از متحدان این کشور پیش‌بینی نشده بود، در حالی که دولت اوباما در دوران تحریم‌های قبلی در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به خریداران نفت ایران در صورتی که هر شش ماه میزان واردات‌شان را کاهش قابل توجهی دهند، معافیت اعطا کرده بود.

اما یک هفته بعد یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن به صورت موردی با برخی از خریداران نفت ایران برای کاهش واردات آنها کار خواهند کرد و تلاش می‌کند درآمد نفتی ایران را تا حد امکان کاهش دهد.



منبع : ایسنا
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 21485
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *