۰

پیشنهاد مضحک اروپایی‌ها برای خرید نفت از ایران

اروپایی‌ها اخیرا در دیدار با مسئولان سیاسی ایران به جای پیشنهاد مستقیم خرید نفت از ایران، اعلام کرد‌ه‌اند، ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت خود را به روسیه بفروشد و این کشور نفت ایران را صادر کند.
اتحادیه اروپا - میز نفت
اتحادیه اروپا - میز نفت
به گزارش میز نفت ، سفیر اتریش اخیرا اعلام کرده است، اتحادیه اروپا خواهان باز شدن کانال‌های مالی ایران است، زیرا اتحادیه اروپا به‌ دلیل قطع صادرات به ایران حدود 10 میلیارد دلار متضرر شده است.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است، صادرات نفت ایران به اروپا نیز به نصف کاهش پیدا کرده است و این موضوع نشان می‌دهد، گرچه هنوز چند ماهیتی به آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران باقی مانده است، اما از هم اکنون روابط تجاری ایران و اروپا رو به سردی رفته است.

* صادرات 600 هزار بشکه‌ای نفت ایران به اروپا 

براساس گزارش، ماکرز بین المللی انرژی قبل از تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا، ایران روزانه 600 هزار بشکه نفت به اروپا صادر می‌کرد که وضعیت صادرات نفت ایران در تابستان سال گذشته به بیشترین میزان خود و به حدود 800 هزار بشکه در روز رسیده بود.

ترکیه بزرگترین کشور اروپایی خریدار نفت ایران محسوب می شود، به طوری که این کشور به طور میانگین بین 200 تا 250 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

از طرف دیگر ایتالیا، فرانسه، هلند و یونان و لهستان دیگر مشتریان نفت ایران محسوب می شدند که ظاهرا وضعیت صادرات نفت ایران نشان می‌دهد، حجم صادرات نفت ایران به مجموع کشورهای اروپایی به حدود 300 هزار بشکه رسیده است که در این میان ترکیه بزرگترین خریدار اروپایی نفت ایران محسوب می‌شود.

* فشار امریکا به مشتریان نفت ایران

 آمریکا با افزایش فشار دولت دونالد ترامپ علیه ایران، سرگرم لابی با واردکنندگان نفت مانند هند، چین، ژاپن برای اقدام آنها به پایان دادن خرید نفت از ایران است. با این حال واشنگتن احتمال اعطای معافیت به کشورهای مصرف‌کننده‌ای که مایل به ادامه خرید نفت ایران هستند را مطرح کرده است.

یک تحلیلگر اقتصادی ایرانی که مایل نبود نامش برده شود، به فاینانشال تایمز گفت: اگر چین نفت ایران را خریداری کند ما می‌توانید دربرابر آمریکا ایستادگی کنیم. 

طبق آمار شرکت کپلر، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی 65 درصد از 2.7 میلیون بشکه در روز نفتی که ایران در ماه مه صادر کرد را خریداری کردند.

یک سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: تحریم‌های یک جانبه علیه ایران باید متوقف شوند، زیرا اثرات منفی دارد و این کشور همچنان به حمایت از برجام ادامه می‌دهد.

* پیشنهاد اروپایی‌ها به ایران برای خرید نفت 

بعد از خروج آمریکا از برجام مسئولان سیاست خارجه ایران سعی داشته‌اند تا برجام را به شکل اروپایی ادامه دهند و مذاکرات متعددی نیز با اروپایی ها برای ادامه برجام داشتند، تا بتوانند نفت را به این کشورها بفروشند.

تا کنون صحبت‌های مختلفی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که آنها به ایران پیشنهاد داده‌اند که می‌توانند روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کنند، به شرط انکه ایران نیز به درخواست‌های نامعقولشان توجه کند.

اما پیگیری خبرنگار فارس از پیشنهاد اروپایی ها حاکی از آن است که ظاهرا آنها اعلام کرده‌اند ایران روزانه یک میلیون بشکه نفتش را به روسیه بفروشد و این کشور نفت ایران را عرضه کند و یا به جای ان نفت خود را صادر کند.

آنچه که اروپایی ها به عنوان پیشنهاد مطرح می‌کنند، در واقع یکی از سیاست‌هایی است که ایران در سالهای گذشته نیز انجام می داد و عملا این موضوع ربطی به اروپایی ها ندارد و آنها حق دخالت در این موضوع را ندارند و اگر پیشنهادی مطرح می‌کنند، باید مستقیما خرید نفت از جانب کشور های 4 +1 باشد و الا آنچه که اروپایی ها به عنوان پیشنهاد مطرح می‌کنند، روغن ریخته را نذر امامزاده کرده‌اند و انتظار می‌رود که مسئولان مذاکره کننده ایران نسبت به این موارد دقت لازم را داشته باشند.

* صادرات نفت ایران به روسیه

این گزارش حاکی است دو سال پیش یعنی زمانی که برجام موجودیت داشت، ایران و روسیه توافق می‌کنند که براساس یک قرار داد بلند مدت نفت ایران به روسیه صادر شود که در ازای صادرات روزانه 100 هزار بشکه‌ای نفت ایران به روسیه 50 درصد بهای این نفت به صورت کالا و 50 درصد به صورت نقد و با ارز یورو دریافت شود که تاکنون چندین محموله نفت ایران به این کشور نیز صادر شده است.

جالب است که پیش از آنکه این توافق به صورت قرارداد تنظیم شود، ایران و روسیه در دوران تحریم‌های سال 90 و 91 نیز این کار را بدون داشتن قرارداد انجام داده بودند، به طوری که روسیه بخشی از نفت ایران را خریداری کرده و آن را به عنوان نفت خودش صادر می‌کرد.

بنابراین اروپایی‌ها حق تصمیم گیری در مورد این سیاست قدیمی و راه بردی ایران ندارند و اگر پیشنهاد مشخصی  در مورد خرید نفت از ایران دارند، باید ارائه کنند.



منبع : فارس
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب: 21528
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *