خبر کاهش صادرات نفت ایران شانتاژ خبری است

31 تير 1397 ساعت 10:48

درحالی که آمریکا هنوز تحریم‌های نفتی علیه ایران را اعمال نکرده است، اخباری مبنی بر اینکه ایران جایگاه خود را در بازارهای جهانی نفت از دست خواهد داد به گوش می‌رسد؛ اما کارشناسان نفتی بر این باورند که این اخبار در حد حدس و گمان و بیشتر شانتاژ خبری بوده و نمی توان به طور قطعی درمورد وضعیت صادرات نفت ایران اظهار نظر کرد.


به گزارش میز نفت ، بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد سعی کرد راه نفت ایران را به بازارهای جهانی ببندد، آمریکا برای کشورها زمان نهایی برای قطع واردات نفت از ایران تعیین کرد که با مخالفت کشورها رو به رو شد. درحال حاضر نیز هیچکدام از مشتریان نفتی ایران به طور قطعی اعلام نکرده اند قصد دارند خرید نفت از ایران را متوقف کنند. حتی چین اعلام کرده روابط نفتی خود با ایران را قطع نخواهد کرد و با وجود درخواست آمریکا همچنان مشتری نفت ایران خواهد ماند.

در این راستا، رضا پدیدار - کارشناس ارشد حوزه انرژی - در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نمی‌توان در حال حاضر در مورد وضعیت ایران در بازارهای جهانی نفت اظهارنظر کرد، افزود: تاکنون هیچ کدام از کشورهایی که خریدار نفت ایران هستند، به طور رسمی تصمیم خود را در مورد ادامه خرید یا عدم خرید نفت از ایران اعلام نکرده‌اند و به نظر من اخباری که در حال حاضر در مورد کاهش صادرات نفت ایران منتشر می‌شود، شانتاژ خبری است.

وی با اشاره به اخباری که در مورد صادرات نفت ایران در سایت‌های خبری منتشر می‌شود، گفت: در هیچ کدام از سایت‌های خبری رسمی مانند اوپک که همواره فروشندگان و خریداران نفت را معرفی می‌کند، موسسه بین المللی انرژی، بانک جهانی و ... خبر رسمی در مورد نفت ایران منتشر نشده است. اینکه گفته می‌شود فلان کشور دیگر قصد ندارد از ایران نفت خریداری کند، بیشتر حدس و گمان است.

این کارشناس ارشد انرژی در مورد آخرین گزارش اوپک در مورد تولید اعضا گفت: بر اساس آخرین گزارش اوپک، صادرات نفت ایران در ماه ژوئن فقط ۲۲ هزار بشکه نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده که بسیار ناچیز است. به نظر من اظهارنظرها فقط خبری بوده که رسانه‌ها در کشور خودمان هم به آن دامن می‌زنند.

پدیدار در مورد اخباری مبنی بر کاهش صادرات میعانات گازی ایران نیز توضیح داد: کاهش صادرات میعانات گازی به دلیل راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. زیرا خوراک این پالایشگاه کاندنسیت بوده و نیاز این پالایشگاه به میعانات روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 21549

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/21549/خبر-کاهش-صادرات-نفت-ایران-شانتاژ-خبری

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir