۰

مقصر شرکت ملی نفت است!

استفرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به جاده سازی شرکت نفت در هور العظیم و تکه تکه شدن هور، گفت: این عامل سبب ایجاد چاله‌های آب، آلودگی، کاهش حجم و تغییر رنگ آب شده است.
هور العظیم - میز نفت
هور العظیم - میز نفت
به گزارش میز نفت ، حسن آقا شیرمحمدی پیش‌ازظهر امروز با اشاره به کاهش شدید صید در حوزه کرخه به دلیل پایین آمدن دبی رودخانه‌ها، اظهار کرد: هر ساله سازمان محیط زیست نظرات و پیشنهادات استان‌ها مبنی بر اینکه تا چه میزان می‌توانند ماهی صید کنند را برآورد کرده و بر اساس آن دستور العمل کشوری برای صید صادر می‌شود.

کاهش دو روز از زمان صید

وی افزود: برخی استان‌ها به لحاظ صید وضعیت بحرانی دارند؛ کاهش ذخایر آبی در کل کشور موجب کاهش 2 روز از زمان صید و کم شدن 40 قطعه از میزان صید شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان بیان کرد: در خوزستان با توجه به وابستگی ساکنان حاشیه تالاب‌ها و رودخانه‌ها به صید ماهی، فعالیت صیادان را بالانس کردیم تا هم به معیشت آنها ضربه وارد نشود و ذخایر آبی نیز دچار بحران نشوند.

آقاشیر محمدی با بیان اینکه در تمام رودخانه‌های استان بحث آلایندگی وجود دارد، گفت: در اثر تولید بی رویه ماهی، برداشت بی‌رویه آب، رها سازی گونه‌های مختلف ماهی بدون توجه به نتایج زیست محیطی و نظرات کارشناسی آسیب جدی به محیط زیست وارد کرده است.

ماهی تیلاپیا سبب انقراض ماهی بومی شده است

وی عنوان کرد: گونه ماهی تیلاپیا به عنوان یک گونه مهاجم سبب انقراض ماهی‌های بومی دیگر می‌شود و اکنون تبدیل به معضلی برای تالاب‌ها شده است؛ به طوری که به صیادان گفتیم به هر میزانی که می‌خواهند می‌توانند از تالاب‌ها و رودخانه‌ها ماهی تیلاپیا صید کنند.

آقا شیرمحمدی با انتقاد از اظهارات مدیران شیلات استان مبنی بر اینکه میزان صید و نظارت شیلات تنها شامل دریاها و رودخانه مرزی مثل اروند می‌شود و کلیه آب‌های داخلی استان شامل تالاب‌ها، دریاچه‌های پشت سدها و رودخانه‌ها با سازمان محیط زیست استان است، بیان کرد: چه کسی نوزاد ماهی کپور را وارد تالاب کرد؟ مگر شیلات نبود؟ مگر شیلات نبود که برای حفظ برخی گونه‌ها در دریاچه‌های پشت سدها، نوزاد ماهی وارد کرد و ماهی بنی را در هور نگه داشت؛ این اظهارات تنها شانه خالی کردن از مسئولیت است.

آقاشیرمحمدی با ابراز تأسف از آلودگی محیط تالاب هور العظیم و خشک شدن آن، عنوان کرد: بخشی از مخازن هور العظیم به منظور حل مشکل ریزگردها با ذهاب نیشکر آبگیری شده است. با این کار شوری آب هورالعظیم بالا رفته و موجب تلف شدن ماهی‌ها شده است.

"ماهی بنی" گران‌ترین ماهی هور است

وی افزود: برخی گونه‌های ماهی در این آب مقاومت بیشتری دارند و اکنون معیشت و روزی اهالی حاشیه را تأمین می‌کنند.

آقا شیرمحمدی با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه و غیر منطقی صید ماهی در حوزه تالاب هور العظیم، گفت: با وجود اینکه ما موظف به اجرای دستور العمل صادره از سازمان محیط زیست مبنی بر کنترل میزان برداشت ماهی از تالاب‌ها و رودخانه‌ها هستیم اما معتقد هستیم همه چیز در قانون ذکر نشده و باید معیشت مردم را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه برخی ماهی‌ها مانند شوچی ارزش اقتصادی کمی برای صیاد دارند و باید سوخت و زحمت صیاد در نظر گرفته شود، بیان کرد: ماهی حمری، شلچ، کپور و بنی از جمله ماهی‌هایی هستند که برای صیاد صرفه اقتصادی دارند و صیاد با توجه به میزانی که برایش تعیین می‌شود می‌تواند اقدام به صید آنها کند.

آقا شیر محمدی با تاکید بر اینکه "ماهی بنی" گران‌ترین ماهی هور است، عنوان کرد: این گونه در حجم‌های مختلف در هور صید می‌شود و مرغوبیت زیادی در بین گونه‌های ماهی دیگر دارد.

لغو مجوز صیادی با شوکر برقی

آقا شیر محمدی گفت: صیادانی که از سم و شوکر برقی برای صید استفاده می‌کنند مجوز آنها لغو و دادگاه، دستگاه صیاد را ضبط می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه هیچکدام از رودخانه‌های استان کاملاً خشک نشده است، عنوان کرد: خشکی رودخانه‌ها مربوط به رودخانه‌هایی است که خاصیت فصلی دارند و آب آنها به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

آقا شیرمحمدی با اشاره به ممنوعیت تردد صیادان در هنگام شب، بیان کرد: به دلایل مسائل مرزبانی و همچنین فراهم کردن امنیت در مرزها، صید در شب ممنوع شده است.
جاده سازی نفت هور العظیم را تکه تکه کرد

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی، خشکسالی و پایین آمدن دبی رودخانه‌ها را نمی‌توان منکر شد، عنوان کرد: چنانچه آبی به اندازه نیاز وارد هور کنند قطعاً تاسیسات نفت زیر آب می‌رود؛ بنابراین به دلیل فعالیت نفت و تبخیر شدید آب محدودیت رها سازی آب را نیز داریم.

آقا شیرمحمدی با اشاره به جاده سازی شرکت نفت در هور العظیم و تکه تکه شدن هور، گفت: این عامل سبب ایجاد چاله‌های آب، آلودگی، کاهش حجم و تغییر رنگ آب شده است.
نباید با حوزه محیط زیست سیاسی برخورد کرد
وی با بیان اینکه فعالیت نفت در هور را به بحث منافع ملی ربط می‌دهند، عنوان کرد: باید دید حوزه محیط زیست و حفظ آن تا چه میزان برای دولت مهم است و چه میزان اعتبار و مصوبه برای حفظ آن برای نسل‌های آینده اختصاص می‌دهد.
آقا شیرمحمدی با تأکید بر اینکه با مقوله محیط زیست به هیچ عنوان نباید سیاسی برخورد کرد، گفت: قطعاً عواقب کوتاهی در حوزه محیط زیست به چشم مردم رفته و سبب توسعه و گسترش عرصه‌های بیابانی و حیات جانواران می‌شود.

کاهش ذخایر آبی، عدم رهاسازی آب کافی در هور، بالا بودن EC آب و کاهش اکسیژن محلول در آب به دلیل گرمای شدید، موجب تلف شدن آبزیان در آب‌های حوزه کرخه و هورالعظیم شده و گفته می‌شود میزان این تلفات در رودخانه نیسان بالغ‌بر 5 هزار ماهی و در هور به بیش از یک‌میلیون ماهی می‌رسد.


منبع : فـارس
سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب: 21573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *