۰

​از خبر حاشیه‌ای اوپک تا ورود به متن آن

آخرین نشست اوپک که سعودی ها در آن تلاش کردند تا درخواست ترامپ در افزایش سقف تولید با دو هدف: اول برهم زدن قیمت نفت در بازار و دوم بسترسازی برای بایکوت نفتی ایران و سقف تولیدی آن را مصوب کنند، با شکست مواجه شد.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، ابوالقاسم قاسم زاده در یادداشتی در روزنامه اطلاعات، نوشته است: در پایان این نشست همه خبرگزاری ها و بخصوص کارشناسان نفتی، از موفقیت اوپک و تصمیم‌گیری آن با پیشنهاد فنی و معقول ایران و شکست ترامپ و سعودی ها خبر و گزارش دادند. از میانه این نشست همسویی پوتین و محمدبن سلمان در برهم زدن بازار نفتی و تلاطم شد. جدید از تعیین سقف تولیدی کشورهای عضو اوپک خبرساز شده در نهایت این هماهنگی نیز راه به نتیجه مطلوب نبرد.

اکنون مسئولین نفتی روسیه زمزمه پیشنهاد جدیدی برای برهم زدن ساختار اوپک و تشکیل «اوپک جدید» را علنی کرده‌اند. در این پیشنهاد که ابتدا به صورت خبری در حاشیه اوپک و بازار نفتی انتشار یافت، خواست روسیه برای تشکیل سازمانی جدید که تعدادی از اعضاء اوپک از این نهاد خارج و با روسیه اوپک جدیدی را تشکیل دهند، مورد نظر قرار گرفته است. این سیاست روسیه با برنامه‌ریزی و تلاش ترامپ برای فروپاشی اوپک، همسویی دارد. 

روسیه اگرچه منافع خاص خود در فروش نفت و گاز را دنبال می‌کند، اما در شرایط تحریم نفتی و گازی از سوی اروپا و آمریکا قرار دارد و خیز قدرت‌نمایی و هدایت مدیریت نفتی و گازی را در بازار بین‌المللی برداشته است تا در آینده رهبری تعیین‌کننده در این بازار مهم اقتصادی و مالی را بدست آورد. اگر در آینده ترامپ و پوتین برای کنترل نفت و گاز سازمان مادر نفتی گازی (اوپک) به توافق برسند، این توافق گام اول تلاش برای فروپاشی این سازمان است. دولت‌های اروپایی، چین و ژاپن که هم‌اکنون با ترامپ در تنظیم روابط تجاری با آمریکا دچار بحران شده‌اند، پیشنهاد روسیه در فروپاشی اوپک را رد کرده‌اند و آن را خطرناک خوانده‌اند. واکنش رسمی اوپک نیز ممانعت از ورود این خبر درباره اوپک، از حاشیه به متن بوده است و آن را قاطعانه رد کرده‌اند.

اوپکی‌ها ضمن اینکه از عضویت روسیه در این سازمان با توجه به ماجراجویی‌های آن استقبال نمی‌کنند، به تشکیل سازمانی جدید در موازات اوپک و احتمالاً رقیب اوپک نیز روی خوش نشان نمی‌دهند. ایجاد سازمانی جدید در بازار نفت به معنای کاهش جایگاه و موقعیت اوپک و به حاشیه رفتن آن است. اگر ترتیبات جدید مورد نظر روسیه صرفاً در حد ایجاد بستری برای همکاری با اوپک باشد، می‌تواند با استقبال مواجه شود اما اگر این ترتیبات در راستای ایجاد سازمانی جدید باشد، با مقاومت اوپک مواجه می‌شود. مقاومت اوپک البته مانع از عزم روس‌ها نمی‌شود. در نهایت شاید در آینده نه‌چندان دور مقاومت روسیه برای ایجاد ترتیباتی جدید در بازار، الزامات سیاسی، اقتصادی و فنی بازار نفت و منافع سیاسی و اقتصادی کشورهای عمده تولیدکننده نفت، آنها را وادار به جایگزینی اوپک با سازمانی جدید، با اعضا و سازوکارهای دیگر کند.

سازمان اوپک اگرچه تعریف اقتصادی در حوزه بهره‌گیری از انرژی نفت و گاز برای همه کشورها در جهان دارد اما همواره به صورت یک اهرم سیاسی بخصوص برای قدرت‌های بزرگ در جهان دیده شده است. ترامپ از یکسو می‌خواهد تا قدرت نفتی آمریکا تعیین‌کننده نبض قیمت‌ها در بازار انرژی جهان شود و از سوی دیگر در راستای تثبیت هژمونی اسرائیل در منطقه خاورمیانه، با سیاست تولید نفتی و گازی عربستان، کویت، امارات و قطر بازی می‌کند. در حالی که شعار بایکوت نفتی ایران در این روزها در صدر مقابله ترامپ با جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. تا اینجای کار، سیاست افزایش تولید نفتی سعودیها و اماراتی‌ها در بیش از 2.5میلیون بشکه در روز و همراه آن سقوط قیمت نفت اوپک در بازار، جواب نداده است. معلوم شده است که حداقل تا پایان سال میلادی سعودیها و اماراتی‌ها توان افزایش 2.5 میلیون بشکه در روز را ندارند و با تهدیدهای ترامپ علیه چین، اروپا و ایران در عمل قیمت نفت اوپک نه‌تنها کاهش پیدا نکرده است که امروز بالای 65 تا 73 دلار معامله می‌شود.

تشدید اختلاف‌ها و تضاد تهران ـ واشنگتن، سخنرانی ها، مصاحبه‌ها و تخاصم‌های گفتاری، در عمل بازار نفت را متلاطم‌تر و قیمت‌های آن را افزایش می‌دهد. دولت‌های اروپایی بخصوص آلمان، فرانسه و انگلیس به شدت از این فضاسازی که بر بازار نفت و گاز تأثیرگذار است، نگرانند. پوتین می‌خواهد تا از آب گل‌آلودی که واقعاً از بی‌خردی سیاسی ـ امنیتی و حتی اقتصادی ترامپ برمی‌آید بهره‌گیری کند. روسیه اکنون خود را در بازار نفت، علاوه بر تعریف اقتصادی آن در تعریف و بهره‌گیری سیاسی ـ امنیتی فعال کرده است. پوتین درباره نفت با سعودیها وارد مذاکره شده است. آینده اوپک به چگونگی چرخش بحران آمریکا و ایران بستگی پیدا کرده است. جنگ یا مصالحه ایران و آمریکا دو سوی این آینده و جهت‌گیری آن را رقم خواهد زد.

منبع : ایرنا
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 21578
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *