۰

چشم بادامی‌ها خواستگار پر و پا قرص نفت ایران

نقشه ترامپ برای حذف نفت ایران در بازارهای جهانی آنطور که پیش بینی می‌کرد به آسانی اجرایی نشد و با مانعی به نام مخالفت مشتریان ایران مواجه شد. در این میان چین و ژاپن که از مشتریان قدیمی نفت ایران هستند، بیش از همه برای ادامه واردات نفت از ایران کمر همت بسته‌اند.
نفت ایران - میز نفت
نفت ایران - میز نفت
به گزارش میز نفت ، تحریم نفت ایران یکی از مهم ترین فصل های اهداف ترامپ برای خروج از برجام بود؛ به طوریکه بر هر بندی چنگ زد تا بتواند نقشه خود را اجرایی کند. ترامپ ابتدا سعی کرد با درخواست از عربستان و همراهانش برای افزایش تولید جای خالی کاهش احتمالی نفت ایران را در اوپک بگیرد و بعد هم مهر تهدید خود را زیر قرارداد صادرات نفت ایران به کشورهای دیگر زد.

البته در آن سوی ماجرا علاوه بر اینکه ایران اعلام کرد راهکارهایی برای ادامه روند صادرات خود دارد مشتریان نفت ایران نیز جلوی تهدید ترامپ کم نیاوردند و برخی آن ها به دنبال گرفتن معافیت از آمریکا افتادند و برخی دیگر هم بی توجه به تهدید ترامپ، به واردات نفت از ایران ادامه دادند.

آمریکا هم منتظر افزایش واردات چین از ایران است

چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران محکم‌تر از سایر خریداران پای نفت ایران ایستاده است و به نظر می‌رسد توجه چندانی به تصمیم آمریکا ندارد .حتی جنگ تجاری آمریکا ضد چین، انگیزه چینی‌ها را برای بی‌توجهی به تحریم‌های آمریکایی بیشتر می‌کند.

چین بزرگ‌ترین وارد کننده نفت در جهان است و در ماه‌های ژانویه تا مه امسال به‌طور میانگین روزانه ۷۱۸ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده و حدود یک چهارم از صادرات نفت ایران را به خود اختصاص داده است. چین واردات خود را در دوره یاد شده حدود ۹,۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داده است و انتظار نمی‌رود به‌زودی خرید خود را از ایران کاهش دهد

.البته به نظر می رسد آمریکا هم انتظار دارد پس از آغاز تحریم‌های ضدایرانی‌اش، چین واردات نفت خود را از ایران افزایش دهد. این کشور مدعی شده موضع چین به طور کلی این بوده که فقط به تحریم‌های سازمان ملل احترام می‌گذارد و تمایلی به پیروی از تحریم‌های دوجانبه نداردو  در منافع اقتصادی محدود چنین نیست که خرید نفت از ایران را متوقف کند.

معافیت از تحریم‌های ضد ایرانی از اولویت‌‎های مهم ژاپن

از سوی دیگر دریافت معافیت از تحریم های ضد ایرانی به یکی از اولویت‌‎های مهم دولت ژاپن تبدیل است  .مقامات این کشور اعلام کرده اند که هرچند از سوی آمریکا درخواستی دریافت کرده اند مبنی بر اینکه "همه واردات نفت از ایران را متوقف کنند"، اما این کشور، ایران را یکی از کشورهای بسیار مهم برای تضمین امنیت انرژی ژاپن می‌داند.توقف همه صادرات نفت ایران سبب از دست رفتن دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز از عرضه نفت جهانی می‌شود که نمی‌تواند هضم شود و سبب رشد شدید قیمت‌ها می‌شود.

واردات نفت ژاپن از ایران در سال مالی ۲۰۱۸ - ۲۰۱۷ میلادی، به بیش از ۱۶۵ هزار بشکه در روز می‌رسید. شرکت های ژاپنی از دولت این کشور درخواست کرده اند با آمریکا درباره تحریم‌های ضد ایرانی مذاکره کنند.



منبع : ایسنا
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 21581
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *