۰

آمریکا: در قبال تنکه هرمز اقدام نظامی نمی کنیم

مقامات دولت ترامپ اعلام کردند هر اقدام نظامی توسط متحدان منطقه‌ای آمریکا نظیر عربستان صورت خواهد گرفت نه نیروهای آمریکایی.
آمریکا: در قبال تنکه هرمز اقدام نظامی نمی کنیم
به گزارش میز نفت به نقل از  ایلنا ، آمریکا بارها از احتمال یک اقدام نظامی برای حفظ مسیر حیاتی عبور نفت در خاورمیانه در برابر تهدیدات ایران به بستن این آب‌راه‌ها خبر داده است، با این حال روز گذشته مقامات دولت ترامپ در گفت‌وگو با «سی ان ان» گفته‌اند که اگرچه آمریکا حضور نیروی دریایی آمریکا در منطقه را ادامه می‌دهد اما هر عملیات نظامی‌ نیازمند تعهد بلندمدت از سوی کشورهای دیگر است. 

دو تن از مقامات دولت ترامپ با اشاره به تنش‌های بین ایران و آمریکا به تلاش دولت ترامپ برای یافتن گزینه نظامی ممکن برای باز نگه داشتن تنگه‌های حیاتی عبور نفت در خاورمیانه اشاره کرده و گفته‌اند: ارتش آمریکا حمایت‌های اطلاعاتی لازم را در اختیار عربستان قرار می‌دهد تا با گروه‌های تحت حمایت ایران در یمن مبارزه کند. از طرفی همزمان با ارسال کشتی و هواپیما به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، به اقدامات نظامی بلندمدت از سوی کشورهای دیگر نیاز دارند. 

«جوزف وتل» فرمانده مقر مرکزی و عملیات‌های نظامی برون‌مرزی آمریکا در خاورمیانه، هفته گذشته به منطقه سفر کرده و با همتایانش در کنفرانس فرماندهان منطقه‌ای برای مذاکره درباره نگرانی‌های امنیتی شرکت کرده است. سخنگوی مقر مرکزی گفته این دیدار از پیش برنامه‌ریزی شده بود. معلوم نیست آیا اقدام نظامی برای باز نگه داشتن مسیرهای آبی، قریب‌الوقوع است یا خیر.

به گزارش «تایمز آو اسرائیل» اظهارات این دو مقام آمریکایی یک روز بعد از حمله انصارالله یمن به تانکرهای نفتی عربستانی در باب‌المندب منتشر شد. این تنگه یکی از اصلی‌ترین آبراه‌های عبور نفت جهان است. سران ایران اخیرا تهدید کرده‌اند که تنگه هرمز را که سومین تنگه مهم از نظر انتقال نفت خلیج فارس است را خواهند بست. در پی حمله انصارالله به یک تانکر عربستانی که ۲ میلیون بشکه نفت را حمل می‌کرد، عربستان به طور موقت تنگه باب‌المندب را بست. 

شرکت نفت دولتی سعودی، «آرامکو»، اعلام کرد که این تصمیم برای بستن مسیر عبور و مرور برای حفظ امنیت کشتی‌ها و خدمه آنها و جلوگیری از خطر نشت نفت است.

به نقل از «تایمز آو اسرائیل»، این رسانه اسرائیلی به ادعاهای هفته گذشته ترامپ علیه ایران در توییترش اشاره کرد و نوشت با این حال ترامپ روز پنجشنبه تغییر لحن داده و گفت ما آماده مذاکره با ایرانیم.
يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 21594
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *