۰

افزایش تولید اوپک؛ کاهش تولید ایران

برپایه نظرسنجی رویترز، تولید نفت اوپک در ماه ژوییه به دنبال توافق اعضایش برای تسهیل محدودیت‌های عرضه و پیوستن جمهوری کنگو به این گروه، افزایش یافته و به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۸ رسیده است.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، یافته‌های نظرسنجی رویترز نشان داد اعضای اوپک مجموعا ۳۲.۶۴ میلیون بشکه در روز نفت در ژوییه تولید کردند که ۷۰ هزار بشکه در روز بالاتر از تولید ژوئن و بالاترین میزان تولید در سال میلادی جاری بود.

اوپک و متحدانش به دنبال اعمال فشار از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، برای بالا بردن تولیدشان در آستانه بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، در ژوئن موافقت کردند میزان عرضه خود را افزایش دهند.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک به دنبال سقوط شدید تولید ونزوئلا، در دیدار ژوئن توافق کردند پایبندی به توافق کاهش تولید را که از ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده، از حدود ۱۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد کاهش دهند.

عربستان سعودی اعلام کرد این تصمیم به منزله افزایش تولید به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس نظرسنجی رویترز، پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید از ۱۱۶ درصد در ژوئن به ۱۱۱ درصد در ژوییه کاهش یافت که نشان می‌دهد میزان محدودیت عرضه همچنان بالاتر از سطح توافق شده مانده است.

در پی تصمیم اوپک، کویت و امارات متحده عربی تولیدشان را در ماه ژوییه به ترتیب به میزان ۸۰ هزار و ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند.

عمده افزایش عرضه عربستان سعودی به نظر می‌رسد در ژوئن صورت گرفته که ریاض از مخازن نفت خود برای بالابردن میزان عرضه به ۱۰.۶۰ میلیون بشکه در روز استفاده کرد. این افزایش ایران را خشمگین کرده و سایر اعضای اوپک را نسبت به میزان افزایش عرضه عربستان سعودی متعجب کرد.

ریاض میزان عرضه خود در ژوییه را ۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح ژوئن افزایش داد زیرا میزان مصرف داخلی در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق افزایش یافته، در حالی که میزان صادرات نزدیک به نرخ ژوئن بود.

میزان عرضه در نیجریه که اغلب به دلیل اختلالات غیرمنتظره محدود می‌شود، ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

عراق نیز میزان عرضه خود را به دنبال رشد صادرات از پایانه‌های جنوبی این کشور افزایش داد.

در میان سایر کشورهایی که تولید کمتری دارند، بزرگترین کاهش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز مربوط به ایران بود. صادرات ایران با نزدیک شدن زمان اجرای تحریم‌های آمریکا کاهش پیدا کرده است.

تولید در لیبی که به دلیل ناآرامی متلاطم مانده است، کاهش یافت. میادین شرقی لیبی پس از این‌که بن‌بست در پایانه‌های صادراتی خاتمه یافت تولیدشان را از سر گرفتند، اما تولید میدان شراره که بزرگترین میدان نفتی این کشور است، در اواسط ماه افت کرد.

تولید در ونزوئلا نیز کاهش بیشتری پیدا کرد، در حالی که در آنگولا که با افت تولید میادین قدیمی خود مواجه است، تولید به دلیل صادرات کمتر در ژوییه کاهش یافت.

ملحق شدن جمهوری کنگو به اوپک در ژوئن، حدود ۳۲۰ هزار بشکه در روز به تولید این گروه اضافه کرد و با افزایش تولید سایرین تولید اوپک در ژوییه به بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۷ رسید. پیش از پیوستن کنگو سقف تولید اوپک برای سال میلادی جاری ۳۲.۷۸ میلیون بشکه در روز بود.

بر اساس این نظرسنجی، اوپک بدون در نظر گرفتن کنگو حدود ۴۶۰ هزار بشکه در روز پایین سقف تعیین شده در ژوییه نفت تولید کرد.

هدف از این نظرسنجی رصد میزان عرضه به بازار بوده و این نظرسنجی بر مبنای آمار حمل ارائه شده از سوی منابع خارجی، آمار تامسون رویترز و اطلاعات منابع در شرکت‌های نفتی اوپک و شرکت‌های مشاوره تهیه شده است.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 21615
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *