۰

از 5 فاز باقی‌مانده پارس جنوبی چه خبر؟

پرونده تکمیل فازهای ۲۴ گانه پارس جنوبی رو به تکمیل است و با اتمام توسعه پنج فاز ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ فاز نخست توسعه بزرگ ترین میدان گازی که بین ایران و قطر مشترک است تا پایان سال جاری به پایان رسیده و فقط توسعه فاز ۱۱ و بخشی از فاز ۱۴ به سال آینده موکول می‌شود. به عبارت دیگر فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ و بخش دریایی فاز ۱۴ به طور کامل تا پایان امسال تکمیل شده و تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ به سال ۹۸ موکول می‌شود.
پارس جنوبی - میز نفت
پارس جنوبی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، تعداد چاه در حال بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی در مردادماه ۱۳۹۲ در ایران ۱۱۰ و در قطر ۴۰۱ حلقه بوده است. این میزان در اسفندماه سال ۱۳۹۶ در ایران به ۲۵۲ رسید و در قطر همان ۴۰۱ حلقه چاه ماند. تولید روزانه گاز غنی از این میدان در مردادماه سال ۱۳۹۲ در ایران ۲۸۵ میلیون مترمکعب و در طرف قطری ۵۶۶ میلیون مترمکعب بود که این میزان تا اسفندماه سال ۱۳۹۶ در قطر ثابت ماند و در ایران به ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسید.

برداشت تجمعی گاز غنی از میدان پارس جنوبی در مردادماه سال ۱۳۹۲ در ایران ۵۹۶ میلیارد مترمکعب و در قطر ۱۵۶۰ میلیارد مترمکعب بوده که این میزان در اسفندماه سال ۱۳۹۶ در ایران به ۱۲۳۲ و در قطر به ۲۲۸۰ میلیارد مترمکعب رسید.

همچنین ظرفیت برداشت از لایه‌های نفتی پارس جنوبی که در مردادماه سال ۱۳۹۲ در طرف ایران صفر بود در اسفندماه سال ۱۳۹۶ به ۲۵ هزار بشکه در روز رسید. این میزان در طرف قطری در مردادماه سال ۱۳۹۲، ۳۰۰ هزار بشکه در روز بود که تا اسفندماه سال ۱۳۹۶ بر همین میزان باقی ماند. 

تحقق برداشت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب از فاز ۱۳ در زمستان

دو ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز ۱۳ با گاز فازهای ۶ تا ۸ در حال فعالیت هستند و پیش‌بینی می‌شود دو ردیف شیرین‌سازی دیگر پالایشگاه این فاز تا پایان آبان‌ماه امسال با گاز ترش دریا به بهره‌برداری برسد. زمستان امسال در مجموع ظرفیت تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز از این فاز محقق خواهد شد.

تحقق ظرفیت تولید ۸۴ میلیون مکعب گاز از فازهای ۲۲ـ۲۴

طبق آخرین اخبار یک ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فازهای ۲۲ـ۲۴ در حال فعالیت است و ردیف دوم شیرین‌سازی گاز فازهای ۲۲-۲۴ هم به‌زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد. بر اساس برنامه زمان‌بندی، ردیف سوم شیرین‌سازی این فاز تا آبان‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

با نصب و ورود سه سکوی جدید به بخش عملیات تولید تا آبان ماه امسال، به ظرفیت تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز در هر یک از فازهای پارس جنوبی و در مجموع ظرفیت تولید روزانه ۸۴ میلیون مکعب گاز محقق می شود.

افزایش ظرفیت تولید فاز ۱۴ به ۲۸ میلیون مترمکعب

ظرفیت تولید روزانه ۱۴,۱ میلیون مترمکعب گاز ترش از فاز ۱۴ پارس جنوبی محقق شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهرماه امسال نیز ظرفیت تولید روزانه این فاز به ۲۸ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند. همچنین پیش‌بینی شده است سومین سکوی دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی زمستان امسال وارد مدار تولید شود و ظرفیت تولید گاز از این بخش را به ۴۲ میلیون مترمکعب افزایش دهد.

 بنابراین در مجموع تا پایان امسال هدف برداشت روزانه حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز ترش از فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ پارس جنوبی محقق می‌شود.



منبع : ایسنا
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 21642
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *