۰

چرا هیچ کس نگرانی عربستان را جدی نگرفت؟

روایت رسمی عربستان سعودی درباره هدف قرار دادن دو نفتکش مورد توجه جامعه جهانی قرار نگرفت زیرا با شک و تردید زیادی مواجه شد.
چرا هیچ کس نگرانی عربستان را جدی نگرفت؟
به گزارش میز نفت به نقل از جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت: عربستان سعودی ارسال محموله های نفتی اش از طریق تنگه«باب المندب» و دریای سرخ را پس از توقف یک هفته ای آن به دنبال متهم کردن جنبش«انصارالله» حوثی ها به حمله به دو نفتکش در مقابل سواحل یمن از سر گرفت؛ اتهامی که حوثی ها آن را تکذیب کرده و گفتند که آنها به یک ناو عربستانی موشک شلیک کردند.

«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی در بیانیه ای گفت که تصمیم به از سر گیری صادرات نفت از طریق تنگه باب المندب به سمت کانال«سوئز» پس از آن اتخاذ شد که ائتلاف (عربی به رهبری عربستان سعودی ) همه تدابیر امنیتی لازم برای کاهش خطرات علیه کشتی های ائتلاف که از این تنگه عبور می کنند را اتخاذ کرد اما وی چیزی درباره این تدابیر نگفت.

روایت رسمی عربستان سعودی درباره هدف قرار دادن دو نفتکش مورد توجه جامعه جهانی قرار نگرفت زیرا با شک و تردید زیادی مواجه شد. روند کشتیرانی و حمل و نقل دریایی در تنگه باب المندب به شکل چشمگیر تحت تأثیر قرار نگرفت و دولت عربستان سعودی نیز هیچ گونه تصویری از نفتکش هایی که مورد حمله قرار گرفتند منتشر نکرد؛ نفت کش هایی که مدعی شد یکی از آنها آسیب سطحی دید.

تردیدی نیست که حالت جنگی که آتش آن در نزدیکی تنگه باب المندب از نزدیک به چهار سال پیش شعله ور شده است و طی آن کشتی های تجاری و نظامی اماراتی و عربستانی با موشک ها یا قایق های حوثی ها مورد هدف قرار گرفت بعید نیست که این حملات در آینده ادامه پیدا  کند، اگر این جنگ ادامه یابد.

صادرات عربستان سعودی به شکل ملموس از تصمیم  این کشور برای توقف عبور محموله های از طریق تنگه باب المندب تحت تأثیر قرار نگرفت زیرا حجم این صادرات بیش از 800 هزار بشکه در روز نیست و می توان آنها را از طریق خطوط لوله های نفت «الجبیل» و «ینبع» در شمال دریای سرخ ارسال کرد و بیشتر نفتکش های عربستان سعودی به آسیا، و به طور مشخص چین و ژاپن می رود.

جنبش انصار الله حوثی اعلام کرد که همه حملات در دریای سرخ را به مدت دو هفته به عنوان اقدامی برای نشان دادن حسن نیت متوقف می کند، همچنین با حضور در کنفرانس صلحی که «مارتن گریفیت» فرستاده ویژه سازمان ملل در روزهای آینده دعوت به برگزاری آن در ژنو کرد، موافقت کرده است.

تنها راه تأمین امنیت دریایی در دریای سرخ و تأمین حمایت از نفتکش های عربستان و غیر از آن از طریق این دریا توقف این جنگ است که  سرنوشت آن به لحاظ نظامی توسط ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات هر چه زور زدند،تعیین نشد و هر چه مدت زمان آن طولانی تر شود تلفات مادی و بشری آن بیشتر می شود؛ جنگی که به جایگاه عربستان و امارات آسیب زیادی زد و آنها را در معرض انتقادات و اتهامات بین المللی در زمینه ارتکاب جنایت های جنگی قرار داد.

کنفرانس صلحی که مارتن گریفیت دعوت به برگزاری آن در ژنو کرد حلقه نجات برای همه طرف ها را شکل می دهد و چه بسا فرصت پایانی برای پایان این جنگ خونین خواهد بود.
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 21649
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *