۰
۸
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پس از 4سال تغییر می‌کند

تکاپوی لابی‌ها برای معرفی مدیرعامل جدید منطقه ویژه

عصر نفت: به دنبال بخشنامه جدید وزارت نفت مبنی بر محدودیت عمر چهار ساله عهده‌داری مسئولیت از سوی مدیران در مجموعه صنعت نفت، سرانجام، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، پس از چهار سال مدیریت در این سازمان، تغییر می‌کند.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پس از 4سال تغییر می‌کند - میز نفت
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پس از 4سال تغییر می‌کند - میز نفت
به گزارش میز نفت، اوایل مردادماه امسال، وزیر نفت، به‌منظور بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های مدیریتی در سطوح مختلف، محدودیت چهار ساله‌ای را برای عهده‌داری یک سِمَت ابلاغ کرد.

به موجب این ابلاغیه، به‌منظور بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های مدیریتی در سطوح مختلف، توانمندسازی مدیران با عهده‌داری سِمَت‌های مدیریتی مکمل یکدیگر و فراهم کردن فرصت‌های رشد و پویایی برای همه کارکنان مستعد، مدت عهده‌داری هر یک از سِمَت‌های موضوع این ابلاغیه از سوی یک فرد نباید از چهار سال فراتر رود.

افراد مشمول این بخشنامه که برای اجرا از تاریخ یکم آبان‌ماه ۱۳۹۷ ابلاغ می‌شود، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران، معاونان و مدیران ارشد این شرکت‎ها هستند.

اکنون از تصدی مسئولیت مدیرعاملی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از سوی مهدی یوسفی که در اواسط خردادماه 1393 با حکم رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل این سازمان شد، بیش از چهار سال می‌گذرد، از این رو، طبق ابلاغیه یادشده، مهدی یوسفی در ماه‌های آینده و حداکثر تا آبان‌ماه آتی، جای خود را به شخص دیگری می‌دهد و خودش به شرکت ملی گاز بازمی‌گردد.

با آگاهی از این موضوع، هم‌اکنون اشخاص و لابی‌های متعددی برای معرفی شخص جایگزین یوسفی در استان بوشهر، دست به کار شده‌اند که در این میان، جدای از نمایندگان استان بوشهر و شخص یوسفی که به دنبال معرفی جایگزین برای خود است، استاندار سابق بوشهر بیش از بقیه، در تب و تاب معرفی مدیرعامل جدید برای سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.

بر همین اساس، با رایزنی‌های مصطفی سالاری؛ استاندار سابق بوشهر و استاندار کنونی گیلان، هم‌اکنون محی‌الدین جعفری؛ مدیر سابق طرح‌های مهندسی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، به‌عنوان یکی از چهره‌های بومی جایگزین مهدی یوسفی معرفی شده است تا پس از برکناری مهدی یوسفی، جای او را بگیرد.

سالاری در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ مدیر امور حقوقی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ در دوران مدیرعاملی سید عبدالجلیل رضوی در این سازمان، قائم‌مقام وی بود که در آن زمان محی‌الدین جعفری معاون سازمان منطقه ویژه در پارس شمالی بود و اکنون به گزینه مورد حمایت سالاری برای مدیریت در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تبدیل شده است.

گفته می‌شود که سالاری، سودای نامزدی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در سر دارد، از این رو، به نظر می‌رسد که حمایت او از جریان معرفی مدیرعامل جدید سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس،  با این موضوع بی‌ارتباط نباشد.

با توجه به توسعه پارس جنوبی و مگا پروژه‌های چند میلیارد دلاری این میدان فوق عظیم گازی، مدیرعاملی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، با توجه به اختیارات، پروژه‌ها و گردش مالی عظیمی که در اختیار دارد، قدرت و جایگاه ویژه‌ای در استان بوشهر به شمار می‌رود، از این رو، بدیهی است که هر یک از گروه‌ها و لابی‌های صاحب نفوذ در استان بوشهر، برای تکیه زدن بر کرسی مدیرعاملی منطقه ویژه یا معرفی مدیران مورد حمایت خود، از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

جالب اینجاست که هر شخصی که برای تصدی مدیرعاملی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس معرفی می‌شود، باید چراغ سبز، مقام‌های استان بوشهر اعم از استاندار، فرمانداران، نمایندگان استان، مقام‌های انتظامی و اطلاعاتی و دیگر اشخاص و گروه‌های صاحب نفوذ در این استان را داشته باشد.

افزون‌بر افراد و گروه‌های یادشده که هر یک برای معرفی و بر سر مسند نشاندن گزینه مورد حمایت خود در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در تلاش هستند، بعضی از اخبار از آن حکایت دارد که وزارت نفت در صدد معرفی یک گزینه خوزستانی برای این سازمان است که به نظر می‌رسد چنانچه این اتفاق بیفتد در راستای جلوگیری از اعمال نفوذ اشخاص و گروه‌های صاحب نفوذ بومی در این سازمان است.

سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، یکی از سازمان‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران است که به نمایندگی از این شرکت وظیفه اداره و راهبری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را بر عهده دارد و در ۱۸ مهرماه سال ۱۳۷۷ تأسیس شده است.

ساخت و ایجاد زیرساخت‌های عمومی همچون راه، راه‌آهن، بندر، فرودگاه، برق، آب و زیرساخت‌های ارتباطی جز وظایف و مأموریت‌های این سازمان است. این سازمان که نقشی همچون شهرداری را در منطقه ویژه بر عهده دارد، افزون‌بر ستاد، سه زیرمجموعه پارس یک (عسلویه) با مساحتی افزون‌بر ۱۴هزار هکتار، پارس۲ (کنگان) با مساحتی در حدود ۱۶هزار هکتار و پارس سه (پارس شمالی) با مساحتی در حدود ۱۶هزار هکتار تحت مدیریت دارد.

سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس در راستای ایجاد زیرساخت‌های اساسی لازم برای تحقق اهداف و مأموریت‌های تعیین‌شده و پاسخ‌گویی به نیازمندی‌ها و تأمین پیش‌نیازهای اجرای پر شتاب‌تر پروژهای متعدد و عظیم صنایع گاز و پتروشیمی و توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه ویژه پارس به‌عنوان قطب صنایع گاز و پتروشیمی کشور، فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس و بندر خدماتی پارس را احداث کرده است و 24 فاز پالایشگاهی میدان گازی پارس جنوبی و صنایع پتروشیمی منطقه خدمات ارائه می‌کند.
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 21734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تورو خدا این تسبیح رو از دست وزیر یکی بگیره ...حرمت اسلام رو نگه دارید
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
انتخاب يوسفي اصلا انتخاب خوبي نبود.
اميدوارم اين بار تخصص و تعهد، فداي بومي گرايي نشود.
United States
مهدی حیدری گزینه مناسبی است
Iran, Islamic Republic of
من هم با شناختی که از مهدی حیدری دارم ایشان را فردی مناسب میدانم
درود
Iran, Islamic Republic of
سلام.دوست عزیز اگر نیک بنگرید و تحلیل عادلانه داشته باشید تنها استانی که مدیرانش اغلب غیرنفتی هستند و تنها استانی که واقعا غریب پسند و مهمانپذیر و مهمان رییس بوده همین بوشهر بوده است. اقای یوسفی هم جدای از معیب و مزایا، حداقل اینکه تخصص و تعهدش در رزومه اش پیداست و خواهیم دید مدیران جدید را ...

بستگی دارد چه میزان لابی نماییم
Iran, Islamic Republic of
لطفا پیگیر رفتن بازنشستگان از صنعت نفت باشید تا دوباره امید به این صنعت برگردد الان اصلی ترین و مهم ترین موضوع اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان است با.
با رفتن این افراد شجاعت در تصمیم گیری، تعهد به انجام کار و سرعت بخشی به کارها بر می گردد منجمله اینکه رخوت،یاس و نامیدی نیز از این صنعت خواهد رفت.
از شما می خواهیم که پیگیری مستمر د این خصوص انجام دهید تا زودتر این قانون اجرایی شود
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام
امان از این لابی گری ها. واقعا" یکی از راههای مبارزه با فساد در واقع عملکرد ضد لابی گری است و مسلما" افرادی که توسط صاحب منصبان دیگر یا جریانات خاص معرفی میشوند ناخواسته قبل از احراز سمت وامدار آن فرد یا جریان بود و با تن دادن به خواسته های غیر قانونی و غیر معمول حامیان عملا" فساد را حتی با فرض مخالف بودن آغاز نموده اند و با توجه به درایت وزیر محترم نفت بعید میدانم ایشان که همواره از فساد در دستگاهها گله مند هستند زیر بار چنین لابی گری هایی بروند. ان شاء الله
محمد طاهری
Iran, Islamic Republic of
انشاالله که مدیر عامل بعدی بومی نباشد، با شعار بومی گرایی منبع فساد ایجاد کردند، دیگر سازمانی به نام منطقه ویژ وجود فیزیکی ندارد، چیزی که ازش مانده فقط به یک تشکیلات به در و پیکر می برد، انشاالله وزیر محترم خودشون نظارت دقیق بر انتصاب مدیر عامل بعدی کنند و از نفر با تجربه و دلسوز سازمان استفاده کنند، این امر نه تنها باعث جلوگیری از هدر رفت بیت المال می‌شود بلکه نیروهای مستحق نیز شاغل می‌شوند.